Hej,

Planerar att ta bort en väggfast armatur och ett äldre spegelskåp i badrummet och istället sätta dit ett spegelskåp med inbyggdbelysning. Idag sitter armaturen mittför hålet där elkablarna kommer ut ur väggen, ingen dosa utan bara ett ett hål med tändtråd, neutral och jord. Hålet är rätt stort och rejält fult med dålig skuret kakel runtomkring, syns inte idag då armaturen täcker det. Hålet sitter också så högt att det nya spegelskåpet inte kommer täcka det. Letar således efter ett snyggt sätt att täcka hålet, till exempel en utanpåliggandesdosa som inte ser ut att höra hemma bakom en tvättmaskin eller i valfri friggebod. Allt kopplande ska såklart elektrikern få dona med men vill gärna kunna specificera den här delen av arbetet så det blir snyggt.

Vet inte om det kommer gå att byta trådarna till längre eller om elektrikerna måste skarva i dosan, ge gärna lite förslag som funkar med båda lösningarna.

Extra på önskelistan är också att lösningen gärna får klara IP44, även om det är 1,5m till duschen, JFB finns.
Väggfast rund armatur tänd och ett äldre spegelskåp i badrum med kakelvägg och handduksvärmare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag föreslår att ledningarna byts till EXQ och att elektrikern täcker med ett näslock(doslock med ledningsutlopp). Doslocket monteras med dosskruv så det blir nätt och elegant. För detta behöver 5,5mm borr samt gula/röda plugg användas. Silikon i plugghålen rekommenderas. Jag räknar här med att ledningarna går att byta, och det är 98/100 gånger enkelt gjort.

Doslock:
https://www.elbutik.se/product.html/doslock-utlopp-for-kabel-skr

Doslocket i länken är för kopplingsdosa, det finns ett från samma tillverkare som är för apparatdosa, vilket då är mindre. Allt beror på hur stort hål du vill täcka.
 
  • Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
tommib
Förslaget ovan är troligen det enklaste som blir snyggt.

Jag undrar lite över den där lampsladden som kommer ner från armaturen. Den verkar sluta i en sockerbit ovan spegelskåpet. Snälla säg att jag ser fel....
 
tommib tommib skrev:
Förslaget ovan är troligen det enklaste som blir snyggt.

Jag undrar lite över den där lampsladden som kommer ner från armaturen. Den verkar sluta i en sockerbit ovan spegelskåpet. Snälla säg att jag ser fel....
Det är inte riktigt så illa men snyggt är det inte. Sladden går ner till en trafo och det är sen 12v-sidan man ser och fördelningen ut till två spottar som sitter under skåpet. Ett av förra ägarens mästerverk, det bästa/värsta var att han beskrev sig som händig när vi skrev kontrakt, började tvivla lite när hatthyllan ramlade ner på inflyttningsfesten, väldigt korta skruvar visade det sig, har fått sanera en del av hans verk sen dess.
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
O
S Snappahaneklanen skrev:
Ett av förra ägarens mästerverk, det bästa/värsta var att han beskrev sig som händig när vi skrev kontrakt...
Jag känner igen det där. Här var förra ägaren både elektriker i grunden och hade drivit byggfirma. Gissa om jag hittat en enda sak som var ordentligt utförd någonstans? Det är ju de där som ser sig som "händiga" men inte är det som är de farligaste. Särskilt med el!

Bjuder på en bild på hur anslutningen till badrumsskåpet såg ut. Här är det inga 12 volt utan det är 230V volt som kommer i lampsladd som klämts bakom taklisten och ansluten i en överbyggd dosa i taket. Vi pratar även knappet en meter ifrån duschen, och det svarta är mycket riktigt mögel... :poop:

Felaktig elektrisk anslutning bakom taklist i badrum med synliga kablar och mögel på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så din nuvarande lösning ser både snygg och säker ut i jämförelse, och gör du som @Johan456 föreslagit så blir det relativt sett världsklass! ;-)
 
tommib
Ugh.... Det blir nog bra att städa bort det där ja.
 
Bildgoogla kopplingsdosa porslin då hittar du saker som passar bättre än plast.
 
tommib
Skulle säga att det beror helt på hur ful den där håltagningen är samt hålbilden på nuvarande armatur. Troligen är det svårt att hitta en kopplingsdosa i porslin som täcker särskilt mycket.
 
Det är troligtvis en vanlig porslinssockel typ IFÖ, storlek 100mm. Det täcks av doslocket jag länkade ovan. Men det är inte troligt att ett så stort lock erfordras.
 
tommib
Om det är en vanlig IFÖ-sockel så har den väl hålen på cc60 resp 67 (eller något liknande) för att passa över apparatdosor och kopplingsdosor. Jag kommer inte ihåg om det finns fler urtag för skruv i en sån. Det gör att en liten kulodosa i porslin inte kommer täcka de gamla skruvhålen i väggen. Jag tycker fortfarande idén med näslocket är bäst. Då kanske man kan återanvända monteringshålen dessutom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.