J Jarlsgård skrev:
Nackdelen med att vända köksön är att den då blir mindre. Alternativet då blir en halvö vilket inte känns lika tilltalande. Och många som lagar mat har jag aldrig varit med om i mitt 30åriga liv än så länge.. min plats är i köket och där står jag i regel själv :crysmile::crysmile:
Ja alla är vi olika vi står ofta alla fem och pysslar. Särskilt när alla är hemma på besök. Jag har ingen ö alls i nuvarande kök och saknar den!
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Precis så hade vi det i vårt kök. Ho och sophink i köksön. Stod alltid vid köksön och förberedde maten, hacka, skala, skölja mm. Suverän arbetsplats. I bänken bakom fanns häll och stor ho.

Så skönt att slippa ha häll i köksön med en fläkt som förstör volymen och utsikten och dessutom tar upp en massa utrymme på hällen.
Tar till mig det och har det i åtanke :)
 
Charlie2 Charlie2 skrev:
Ja alla är vi olika vi står ofta alla fem och pysslar. Särskilt när alla är hemma på besök. Jag har ingen ö alls i nuvarande kök och saknar den!
Absolut!
Jag ser redan nu detta köket som en otrolig förbättring mot vad jag har idag med en total bänkyta på 220cm. Helt kass är det! Tror dock inte att ett större kök lockat mer intresse åt min partner men jag hade uppskattat det :)
 
BirgitS
Hehe :)
Vore ju dåligt om jag inte lärt mig något under alla år med olika kök.

J Jarlsgård skrev:
Ja, glasen och muggarna hamnar en bit från hon! Gör det så mycket? Njae kan jag tycka. Möjligen när man tömmer diskmaskinen men inte annars
Det är väl jag som tycker att det är så trist att tömma diskmaskinen så jag vill att det ska gå fort och det gör det när jag kan stå still bredvid DM och bara lyfta upp glasen till överskåpet direkt framför mig. Lättare att gå och hämta ett glas en bit från kylen när man är törstig :)

J Jarlsgård skrev:
Ja att ha pasta, ris osv mellan ho och häll är ingen dum idé alls! Jag tänkte mer på bakgrejer typ som mjöl, socker, bakpulver och sånt som man kunnat ha i köksön. Dvs sånt man kanske inte använder var dag men ska man baka så är det troligtvis vid köksön man gör detta!
Det låter utmärkt!

J Jarlsgård skrev:
utan det är till frukostar för kidsen i farten innan skolan typ.
För att de ska äta bättre bör nog en vuxen sitta ner och äta frukost med dem under de första sex åren (eller så), sen vill de se så lite som möjligt av en i alla fall så då får de ju äta själva.
 
BirgitS
J Jarlsgård skrev:
Nackdelen med att vända köksön är att den då blir mindre.
Vad är det för mått på den nu och hur långt är det från den till väggen (inte den mot kyl/frys som jag antar är standard 120))?
 
Jag själv tycker det är helt ok att ta disken. Nu kan det iofs bero på att jag är hemma med båda barnen men till vardags så brukar jag sätta på mig headsetet, starta lite rock och gå och lalla med disken. Ganska avkopplande :D

Köksön kommer nog förbli en "snackis". Fördelen som jag ser med att ha den så som jag satt den (detta är inte riktat till dig specifikt Birgit) är att man från Köksön ser ut åt 3 väderstreck. Det ser även lite trevligare ut från passage/hall och det känns mer naturligt att dra ut stolen:thinking: Den kan vara större. Stolarna tar ingen yta ifrån matplatsen. :D
 
Gjorde om köket i roomsketcher och tog ett foto från passagen.

Ser väldigt inbjudande ut måste jag säga! Står fast vid att det är rätt att ha köksön så också ;)
Digital ritning av ett kök med köksö, barkräckor, matbord och två fönster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det jag dock funderar på är om man skulle göra om 2-fönster partiet till ett 3-fönster istället så att man ser rakt ut när man kommer gåendes från passagen?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J Jarlsgård skrev:
så att man ser rakt ut när man kommer gåendes från passagen?
Såna siktlinjer brukar upplevas som mycket trevligt.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Såna siktlinjer brukar upplevas som mycket trevligt.

Mm, jag håller med. Så det är inritat i nya ritningen nu. Jag är ändå rätt återhållsam med antalet fönster tycker jag själv iallafall så då hade man nog kunnat unna sig ett till :) min tanke är även att sätta ett takfönster i linje med varje fönster vid matplatsen också :)



En helt annan fråga till er allmäktiga forumgurus!

Takstolar och ryggåstak handlar det om!

I o med att både entré och baksida har tak utvändigt så blir takstolarna lite knasiga.. Eller snarare vanligt hederligt ryggåstak med saxtakstolar. För i mitt huvud blir det inte riktigt bra att få en brytpunkt på taket ca 90cm från ena väggen.

Jag vet att det finns takstolar som är special i form av en saxtakstol i en större takstol. Detta hade kunnat funka väldigt bra men då kan jag stryka stora höga fönster mot söder för det lär de skitskumt ut utifrån om fönsterspetsen är way off takets faktiska brytpunkt.

Den 3de tanken är att ha ett pulpet ryggåstak. Fördelen med det är att jag kan ha fönster upp till nock, är de rätt placerade så kommer det inte se konstigt ut utifrån... Frågan är bara hur det blir invändigt?


Vilket av dessa förslag hade ni valt?
 
Redigerat:
Slänger in 2 bilder till.

Detta är mot väster, dock har jag ju nyss kommit fram till att jag vill ha 3 fönster i bredd.
Handritad skiss av husfasad med pulpettak, en skorsten, och tre fönster i bredd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är baksidan om man använder pulpet ryggåstak
Ritning av husets baksida med pulpettak och fyra fönster i olika storlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De andra fasaderna har jag ännu i ritat upp :)

Sitter på kylen så man blir lite extra peppad var gång man går ut i köket (y):D:crysmile:
 
BirgitS
J Jarlsgård skrev:
En helt annan fråga till er allmäktiga forumgurus!

Takstolar och ryggåstak handlar det om!
Kanske bättre chans till bra svar om du frågar i en mer lämplig forumdel ;)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kanske bättre chans till bra svar om du frågar i en mer lämplig forumdel ;)
Hmm ja jo kanske! Tänkte mer estetiskt än konstruktionsmässigt och kände att detta kanske fortfarande var rätt forumsdel för det :crysmile:
 
Hemmakatten
I vårt 18 m långa hus kunde man på två ställen se ut öster till väster, underbara siktlinjer.
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Slänger upp några miljöbilder så man vet lite hur det ser ut.

Vy över ett öppet fält med en genomfartsväg och några hus i bakgrunden under en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Området som ska styckas av.

Kommande bilder är tagna därifrån jag hoppas på att vi får tomt.
Vy över ett potentiellt styckningsområde med gräs, träd, och en genomfartsväg i bakgrunden under en mulen himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Söderut
Tomtmarker med gulbrunt gräs under mulet himmel, byggnader i fjärran, omgärdad av träd och väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Västerut. Längst där borta går även genomfartsvägen genom byn. Det är en av anledningarna till varför jag hållt sovrummen i den östra delen av huset.
Öppet grönt fält med en blå lekkon i förgrunden och ett hus med trädallé i bakgrunden under molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Norrut.
Tomtmarker med gulgrön gräsmatta framför röda och vita enplanshus med stenmur i ett bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Österut.
Jag misstänker att en del av denna gröningen kommer vara kvar :)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Det enda jag funderar på är om ni har funderat på ev övernattande gäster?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.