Kloranisoler kommer från pentaklorfenol som användes som impregnering av virke, behöver inte vara tryckimpregnerat utan kan ha strukits på med pensel.

Kloranisoler luktsmittar tyvärr..
Har ni gjort påstest?
Dvs ta bitar och tejpa igen i en plastpåse.
Dessa öppnas och provluktas när man inte varit i huset på flera timmar så man har "rent" luktsinne.
Jag skulle misstänka isolering och tretexskivor som möjliga källor.
 
  • Gilla
andreascarlsson och 4 till
  • Laddar…
Inpregnerade tretexskivor typ asfaboard som finns som vindskiva innanför träpanel i gavelklädsel, dom kan lukt fränt, stickig lukt och det blir värre när solen värmer gaveln. Lukten sugs in i huset om man har frånluft ventilation. Typisk 70-tals problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Jag fick en ide om att ni skulle testa att vända på ventilationen, så att ni har övertryck i huset och ett tilltaget flöde. Det finns risker med det eftersom fukt kan kondensera i klimatskalet, men under sommarhalvåret bör det vara relativt säkert under en begränsad period.

Tanken jag har med detta är för att se om problemet är möjligt att ventilera bort. I dag har ni frånluft vilket suger in lukten om den kommer från material i ytterväggar och tak.

Om experimentet fungerar så kan det motivera att ni installerar ett FTX-system med balanserat flöde, inte undertryck. Det kräver i så fall att ni drar tilluftskanaler.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
C
Jarlingar Jarlingar skrev:
Kloranisoler kommer från pentaklorfenol som användes som impregnering av virke, behöver inte vara tryckimpregnerat utan kan ha strukits på med pensel.

Kloranisoler luktsmittar tyvärr..
Har ni gjort påstest?
Dvs ta bitar och tejpa igen i en plastpåse.
Dessa öppnas och provluktas när man inte varit i huset på flera timmar så man har "rent" luktsinne.
Jag skulle misstänka isolering och tretexskivor som möjliga källor.
Vad ska vi lägga i påsarna? Tror du att isolering och tretexskivor är impregnerade eller vad misstänker du? Vi har lagt massor v påsar i huset som experter tagit med men vi kan inte urskilja varifrån lukten kommer... det luktar lika mkt i hela huset på 175 kvm och 2 våningar.
 
C
L Leif i Skåne skrev:
Inpregnerade tretexskivor typ asfaboard som finns som vindskiva innanför träpanel i gavelklädsel, dom kan lukt fränt, stickig lukt och det blir värre när solen värmer gaveln. Lukten sugs in i huset om man har frånluft ventilation. Typisk 70-tals problem.
Det är.tvärtom hos oss. Det luktar mycket mer när det är blött och blåser ute. Sommaren luktar de inte men då har vi öppet oxå dygnet runt så det är mer ventilerat.
 
C
W witten skrev:
Jag fick en ide om att ni skulle testa att vända på ventilationen, så att ni har övertryck i huset och ett tilltaget flöde. Det finns risker med det eftersom fukt kan kondensera i klimatskalet, men under sommarhalvåret bör det vara relativt säkert under en begränsad period.

Tanken jag har med detta är för att se om problemet är möjligt att ventilera bort. I dag har ni frånluft vilket suger in lukten om den kommer från material i ytterväggar och tak.

Om experimentet fungerar så kan det motivera att ni installerar ett FTX-system med balanserat flöde, inte undertryck. Det kräver i så fall att ni drar tilluftskanaler.
Det går att ventilera bort. Sommaren luktar det aldrig... å då är ju fönster och dörrar öppet dygnet runt.
 
C Cillisa skrev:
isolering och tretexskivor är impregnerade
Nej jag menar att det är typiska matrial som blir luktsmittat.

Ni får helt enkelt tex borra ur en bit av skivan med hålsåg.
I samma veva tar ni en näve isolering i en annan påse.

Man försöker helt enkelt kolla vart det luktar mest.
 
  • Gilla
Cillisa och 2 till
  • Laddar…
C
Jarlingar Jarlingar skrev:
Nej jag menar att det är typiska matrial som blir luktsmittat.

Ni får helt enkelt tex borra ur en bit av skivan med hålsåg.
I samma veva tar ni en näve isolering i en annan påse.

Man försöker helt enkelt kolla vart det luktar mest.
Var det luktar mest går inte urskilja. Typ 12 företag har varit här under 4 års tid å letat. Vi har skickat asfaboard på analys och den hade en anisol i sig. Minns inte vilken nu.

Men någon källa måste väl finnas kvar? Eller kan huset vara så luktsmittat att det ca 3 år efter borttagning av källan plus sanering med joner fortfarande luktar och sätter sig i kläder?
 
Jag ska inte svara tvärsäkert här.. Men ja, det kan enbart vara smittat matrial kvar...
 
  • Gilla
Cillisa
  • Laddar…
H
L Leif i Skåne skrev:
Inpregnerade tretexskivor typ asfaboard som finns som vindskiva innanför träpanel i gavelklädsel, dom kan lukt fränt, stickig lukt och det blir värre när solen värmer gaveln. Lukten sugs in i huset om man har frånluft ventilation. Typisk 70-tals problem.

Finns det tryckimpregnerad asfaboard!? Vi har precis det problem du beskriver. Stickande kemiskt lukt som irriterar luftvägar. Luktar fruktansvärt då solen står på väggen frånluft i huset.
 
C Cillisa skrev:
Var det luktar mest går inte urskilja. Typ 12 företag har varit här under 4 års tid å letat. Vi har skickat asfaboard på analys och den hade en anisol i sig. Minns inte vilken nu.

Men någon källa måste väl finnas kvar? Eller kan huset vara så luktsmittat att det ca 3 år efter borttagning av källan plus sanering med joner fortfarande luktar och sätter sig i kläder?
jonisering eller ozonbehandling? Ja efter jonisering tror jag det kan vara kvar efter 3 år eftersom det primärt tar bort lukt i luft. En riktig ozonbehandling med övertryck är aggressivare.
Har lukten aldrig varit borta tyder det på att metoden inte varit effektiv. Gör man en riktig behandling bör man få iaf en period när det är bra innan det smyger tillbaka (för oss tror jag de sa att de behandlade med tejpade fönster och dörrar i ett dygn och sen vädring och sen upprepning).
Jag hade tagit en yttervägg i ett avgränsat rum och helt enkelt rivit allt utom stommen för att se vad som finns i väggen och hur den är uppbyggd. Alla skivor, all isolering. Och sen ta bitar av allt i plastpåsar för lukttest på t ex jobbet eller systern om ni själva känner att ni luktar när ni är där.
 
H husisen skrev:
Finns det tryckimpregnerad asfaboard!? Vi har precis det problem du beskriver. Stickande kemiskt lukt som irriterar luftvägar. Luktar fruktansvärt då solen står på väggen frånluft i huset.
Här är en länk till liknande problem.
https://www.byggahus.se/forum/threads/stinkande-asfaboard-under-golv.214334/

Problemet med asfaboard från när den kom och fram tills, man begränsade lukt och emission av inpregneringen svensk tillverkad skiva i slutet av 70-talet, var att den användes i många 70-tals hus.
När det används i golv upptäckte det snabbt då fukt vandrar genom betong vilket man inte trodde på då, man hade minsann använt "tvättad singel" under!

När skivan användes i väggar med tegel utanför eller träpanel som är vanligt i gavelspetsar var det inga problem till en början.
Men på 2000-talet började man använda 2 saker samtidigt dels ny tät färg så väggen inte kunde andas, det saknades ventiler längst upp som släpper ut lukt o fukt från luftspalt. Det andra problemet var att husen var så täta att inneklimatet var dåligt, därför förordade man frånluften ventilation vilket orsakar undertryck. Det får till följd att lukt i väggar och golv sugs in i bostaden.
Jag har sett hus med ventiler monterad inifrån som inte går igenom hela väggen utan yttre panelen täcker på utsidan!?
 
Redigerat:
H
L Leif i Skåne skrev:
Här är en länk till liknande problem.
[länk]

Problemet med asfaboard från när den kom och fram tills, man begränsade lukt och emission av inpregneringen svensk tillverkad skiva i slutet av 70-talet, var att den användes i många 70-tals hus.
När det används i golv upptäckte det snabbt då fukt vandrar genom betong vilket man inte trodde på då, man hade minsann använt "tvättad singel" under!

När skivan användes i väggar med tegel utanför eller träpanel som är vanligt i gavelspetsar var det inga problem till en början.
Men på 2000-talet började man använda 2 saker samtidigt dels ny tät färg så väggen inte kunde andas, det saknades ventiler längst upp som släpper ut lukt o fukt från luftspalt. Det andra problemet var att husen var så täta att inneklimatet var dåligt, därför förordade man frånluften ventilation vilket orsakar undertryck. Det får till följd att lukt i väggar och golv sugs in i bostaden.
Jag har sett hus med ventiler monterad inifrån som inte går igenom hela väggen utan yttre panelen räcker på utsidan!?
L Leif i Skåne skrev:
Här är en länk till liknande problem.
[länk]

Problemet med asfaboard från när den kom och fram tills, man begränsade lukt och emission av inpregneringen svensk tillverkad skiva i slutet av 70-talet, var att den användes i många 70-tals hus.
När det används i golv upptäckte det snabbt då fukt vandrar genom betong vilket man inte trodde på då, man hade minsann använt "tvättad singel" under!

När skivan användes i väggar med tegel utanför eller träpanel som är vanligt i gavelspetsar var det inga problem till en början.
Men på 2000-talet började man använda 2 saker samtidigt dels ny tät färg så väggen inte kunde andas, det saknades ventiler längst upp som släpper ut lukt o fukt från luftspalt. Det andra problemet var att husen var så täta att inneklimatet var dåligt, därför förordade man frånluften ventilation vilket orsakar undertryck. Det får till följd att lukt i väggar och golv sugs in i bostaden.
Jag har sett hus med ventiler monterad inifrån som inte går igenom hela väggen utan yttre panelen räcker på utsidan!?
Så självaste impregneringen är av kemisk typ som gör att bodelen blir drabbad av denna kemiska lukt och ger luktsmitta?

Cillisas problem kanske sitter i väggarna.

Det är så oerhört svårt att finna lukt källan då dessa ämnen verkat så flyktiga och sprids överallt i huset!
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Lukt från äldre brandskada kan gen en svårtolkad doft också. Luktar inte brandrök, om man säger så. Mycket svårt att sanera på ett bra sätt. Kan vara ett spår att kolla upp om ni känner att ni gjort allt utan resultat.
 
C
N Nils82 skrev:
Lukt från äldre brandskada kan gen en svårtolkad doft också. Luktar inte brandrök, om man säger så. Mycket svårt att sanera på ett bra sätt. Kan vara ett spår att kolla upp om ni känner att ni gjort allt utan resultat.
Hej. det har inte brunnit i huset. Har endast haft 2 ägare innan oss....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.