Det finns en hel del inlägg här som behandlar relaterade frågor men dessa verka inte längre vara aktuella och så finns det vissa som säger att Biltemas fuskversion av Eljo Trend passar passar med originalet och andra som hävdar det motsatta. Och så verkar Biltemas serie ha bytt namn flera gånger så att det inte är säkert om det fortfarande är samma produkt eller ej. Därför (och med tanke på att Eljo Trend originalet håller på att fasas ut) är det väl dags att öppna en ny tråd om hurpass kompatibla dessa två serier är.

Jag vill helst undvika diskussion kring kvalitén eftersom det finns t.ex. Biltema uttag med USB som helt enkelt inte existerar i originalserien men om någon vill dela med sig kring bra eller dålig kvalité så kom gärna ihåg att huvudfrågan i denna tråd är kompatibilitet, inte kvalité.

Min fråga är alltså handlar alltså mest om flerfacksramar: passar Biltemas Classic vägguttag i Eljo Trend ramar?
 
H
Kan inte du då få tag i ett trendlock och kolla på plats hos B om det passar, tycker det ser lite lika ut och tror inte att det är något fel på dom , kommer kanske säkert från samma fabrik som gjorde Trend, men tysken ville ha sitt eget
 
Jag har provat att blanda dessa serier i kombinationsramar när jag ville ha datauttag och TV-uttag ihop. Jag kunde inte riktigt motivera mig att betala för vad ett Schneider RJ45 uttag kostade. Om jag inte minns fel så passar biltemauttagen i Schneiders kombinationsramar, men inte tvärt om. Det är de sista tiondelarna det handlar om, så det ser bra ut när det sitter ihop.

Men jag kan minnas fel så att det var tvärt om. Hur som helst, det funkade bara på ena hållet när jag ville kombinera dessa serier. Sedan är väll risken stor att olika apparater i biltemas serie är en smula olika så med någon annan apparat än RJ45-uttag så kanske det passar perfekt.
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
H
Var det knappen som inte passade in riktigt då, om knappen är någon tiondel för stor så om jag mins rätt den lite konisk utåt och det kan gå att skarpa av kanten på knappen
 
Notera också att Trend är ”Polarvit”, d.v.s. NSC S 0502-Y. Har för mig att Biltemas är neutralvita. En kombination av dessa kan se lite taffligt ut i så fall.
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
Nu var det ju ett uttag jag monterade, så i det fallet var det ju ramen runt själva RJ45 kontakterna som inte passade i kombinationsramen. Men för en strömbrytare så borde motsvarande bli att det är svårt att trycka in knappen, ja.

Färgen matchade förvånansvärt bra. Men det är ju också en sådan där sak som typiskt kan skilja beroende på när man köpt prylar på biltema.
 
Jag skulle helt klart köpa hem och testa. Öppna förpackningen snyggt så att det går att återförsluta den så brukar det gå att lämna tillbaka det.
Minns att för ett antal år sedan när jag köpte apparatdosor så satt det en Biltemaklisterlapp på dosor från Eljo (eller om det var Elko, någon av dem) så helt klart tillverkas en hel del saker i samma fabriker.
 
Jag kollade på Biltemas sida nu. Jävlar vilken kopia av Trend. Det är nog framgångsrikt om kulören stämmer. Hursomhelst så skiljer de sig åt lite (ser man på bilderna) hur de är i verkligheten vet jag inte. Prova!
 
Men även på Elektronikforum skriver en "Det är inte Eljo-grejer på biltema, skiljer lite så ramarna passar inte i mellan (går med våld men radierna stämmer inte), sedan är det inte heller samma färg, Biltemas är något vitare."

Jag är alltså inte säker om det är värd att prova, även om det hade varit fint om det passade...
 
T tophee skrev:
Men även på Elektronikforum skriver en "Det är inte Eljo-grejer på biltema, skiljer lite så ramarna passar inte i mellan (går med våld men radierna stämmer inte), sedan är det inte heller samma färg, Biltemas är något vitare."

Jag är alltså inte säker om det är värd att prova, även om det hade varit fint om det passade...
Där jar du nog svaret. Du kan ju dock tex. Ersätta en hel kombination av brytare och sen spara de Trend-prylarna du tar ner.
 
  • Gilla
tophee och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
Jag har bytt uttag och strömbrytare till Trend i mina två tidigare hus.
Dessa har jag köpt på Tradera (nya) till ca halva priset.

Stickan
 
  • Gilla
Hjulbent
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Där jar du nog svaret. Du kan ju dock tex. Ersätta en hel kombination av brytare och sen spara de Trend-prylarna du tar ner.
Jo, det kan vara en idé. Bra att tänka outside the box!

Tyvärr finns Biltemas ramar bara upp till tre fack, men i just det här fallet skulle det räcka. Och om Biltemas knapparna passar på Eljos brytare behöver jag inte ens byta ut själva brytare mot sämre kvalité. Vi får dkck se om det inte blir för vit, men det är värd ett försök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.