Min diskmaskin och spis börjar sjunga på sista versen så jag tänkte passa på att byta båda samtidigt. Bor i lägenhet som jag kanske stannar max 5 år till i och jag är ingen mästerkock, men vill hitta en nivå där vitvarorna kan hjälpa till att höja värdet ett snäpp den dagen jag säljer. Har renoverat en hel del i lägenheten som är i gott skick nu men det är ingen superfinish så jag söker nog någon mellannivå här. Har Electrolux köksfläkt och Samsung kyl/frys. Rostfritt/stål.

Vad gäller spis - är det dumt att köpa glaskeramikhäll idag, är det bara induktion som gäller? Jag tror inte de kärl och pannor jag har idag funkar så då tillkommer en engångskostnad att köpa nytt också, men det kanske är försumbart i sammanhanget?

Vilken prisnivå är rimlig att lägga sig på med dessa förutsättningar? För exempelvis induktionshäll+ugn finns en del som kostar ca 7-10k, vore det dumsnålt? T ex Cylinda, siemens, electrolux. För diskmaskin finns t ex en Cylinda för drygt 5k med 5 års garanti, det kanske är det man ska titta efter mer än priset i sig?

Tacksam för alla tips :)
 
Redigerat:
A
A a_f skrev:
Min diskmaskin och spis börjar sjunga på sista versen så jag tänkte passa på att byta båda samtidigt. Bor i lägenhet som jag kanske stannar max 5 år till i och jag är ingen mästerkock, men vill hitta en nivå där vitvarorna kan hjälpa till att höja värdet ett snäpp den dagen jag säljer. Har renoverat en hel del i lägenheten som är i gott skick nu men det är ingen superfinish så jag söker nog någon mellannivå här. Har Electrolux köksfläkt och Samsung kyl/frys.

Vad gäller spis - är det dumt att köpa glaskeramikhäll idag, är det bara induktion som gäller? Jag tror inte de kärl och pannor jag har idag funkar så då tillkommer en engångskostnad att köpa nytt också, men det kanske är försumbart i sammanhanget?

Vilken prisnivå är rimlig att lägga sig på med dessa förutsättningar? För exempelvis induktionshäll+ugn finns en del som kostar ca 7-10k, vore det dumsnålt? T ex Cylinda, siemens, electrolux. För diskmaskin finns t ex en Cylinda för drygt 5k med 5 års garanti, det kanske är det man ska titta efter mer än priset i sig?

Tacksam för alla tips :)
Mitt tips är: köp INTE induktion från IKEA, ojämn värme och överkokningsskyddet stänger av spisen så fort en droppe vatten eller fett träffar fel. Sen står skiten avstängd och skriker som en stucken gris i en halv evighet, vad man än gör.

Det har gjort att jag numera nästan helt har övergått till att använda de inre zonerna...
 
Jag håller inte med er som klankar ner på touchkontroller och på IKEA!
Har sedan 9 år IKEAS billigaste häll och ugn, och de fungerar utmärkt!
Touchkontrollerna på hällen funkar mycket bra.
Och varken ugn eller häll är märkta synligt någonstans med IKEA,
så ni behöver inte skämmas för att det är billiga grejer när ni säljer ;)
 
Ett i mitt tycke starkt argument för induktionshällar är att de är mycket lättare att rengöra och hålla rena. Eftersom själva hällen inte blir speciellt varm så bränner matrester inte fast lika mycket eller lika hårt som det kan göra på glashällar, för att inte tala om traditionella spisplattor. Man slipper helt enkelt stå och härja lika mycket med den här rakbladsgrejen. En snabb avtorkning med en trasa och lite diskmedel efter matlagningen räcker. Sen att det är snabba som tusan på att koka upp vatten etc. är en ren bonus.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag misstänker att dina kastruller funkar på induktionshäll. Jag har 20 år gamla grejer som fungerar utmärkt.

Vad gäller diskmaskin så har jag kört Bosch och Siemens och varit nöjd. I nya huset sitter en maskin från Ikea. Visst diskar den, men den ser halvsunkig ut, trots inte alltför många år på nacken. Gillar inte heller riktigt korgarna, men det kanske är en vanesak. Det som jag stör mig mest på är dock att den torkar så dåligt. Samma kaffekoppar som tidigare blev torra har nu vatten som man kan hälla bort etc. Mitt ex har en Whirlpool med samma dåliga torkresultat och samma racklighet. Om jag minns rätt låg Bosch och Siemens bra till i tester och de tog just poäng på torkningen av disken.

Jag skulle ändå rekommendera dig att välja en maskin du trivs med. Du kommer inte få bättre eller sämre betalt för lägenheten oavsett.
 
A
Oavsett vad du sätter dit så kommer inte detta att höja värdet på lägenheten.
 
  • Gilla
lopec och 3 till
  • Laddar…
A a_f skrev:
Min diskmaskin och spis börjar sjunga på sista versen så jag tänkte passa på att byta båda samtidigt. Bor i lägenhet som jag kanske stannar max 5 år till
Det bästa kanske vora att vänta med att byta vitvarorna tills det verkligen behövs då.
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag håller inte med er som klankar ner på touchkontroller och på IKEA!
Har sedan 9 år IKEAS billigaste häll och ugn, och de fungerar utmärkt!
Touchkontrollerna på hällen funkar mycket bra
Fast hur en nio år gammal Ikeahäll fungerar har ingen stark koppling till hur dagens modeller fungerar.
 
T TowaTei skrev:
Fast hur en nio år gammal Ikeahäll fungerar har ingen stark koppling till hur dagens modeller fungerar.
Det gäller det mests.

Dessutom är väl ikeas vitvaror inte tillverkade av ikea, utan av elux, whirlpool, etc för ikea.
Det betyder väl att om en häll tillverkad av x för ikea är skit, då är hällar tillverkade av x skit; och är hällar tillverkade av y oslagbara, då är hällar tillverkade av y för ikea också oslagbara?
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
BirgitS
S sunqan skrev:
Dessutom är väl ikeas vitvaror inte tillverkade av ikea, utan av elux, whirlpool, etc för ikea.
Det betyder väl att om en häll tillverkad av x för ikea är skit, då är hällar tillverkade av x skit; och är hällar tillverkade av y oslagbara, då är hällar tillverkade av y för ikea också oslagbara?
Nja, en tillverkare kan ju faktiskt tillverka modeller av olika kvalitet.
 
Tack för svar :) ett problem jag har med induktionshällar är att jag verkligen inte gillar touchkontroller, har väl testat tre olika och tycker de är långsamma och störiga. Sett att det finns induktion med vred också, eller är det en kombination då? Går det att slippa touch helt?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det bästa kanske vora att vänta med att byta vitvarorna tills det verkligen behövs då.
Hur menar du, för resurseffektivitet? Diskmaskinen läcker och ugnen tar dubbla tiden för att tillaga, vill inte vänta tills båda exploderat. Är väl bättre att jag byter fem år innan flytt än en vecka innan, med tanke på risken att nästa ägare river ut det ändå.
 
BirgitS
A a_f skrev:
Tack för svar :) ett problem jag har med induktionshällar är att jag verkligen inte gillar touchkontroller, har väl testat tre olika och tycker de är långsamma och störiga. Sett att det finns induktion med vred också, eller är det en kombination då? Går det att slippa touch helt?
Vi har en spis med induktionshäll från Husqvarna som har vred men det finns en liten touchpanel också men det är bara ovanliga finesser som man använder touchen till. Den enda funktion som vi använder touchen till är Boost, men den kan man ju klara sig utan för hällen är ju i alla fall så mycket snabbare än en glaskeramikhäll.
 
A a_f skrev:
Hur menar du, för resurseffektivitet? Diskmaskinen läcker och ugnen tar dubbla tiden för att tillaga,
Du skrev att de började sjunga på sista versen, inte att de var slut!
Klart att du inte skall använda en diskmaskin som läcker, men går det inte att byta den läckande slangen?

Varför tar det så lång tid med ugnen? Kommer den inte upp i beställd värme?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du skrev att de började sjunga på sista versen, inte att de var slut!
Klart att du inte skall använda en diskmaskin som läcker, men går det inte att byta den läckande slangen?

Varför tar det så lång tid med ugnen? Kommer den inte upp i beställd värme?
Vet ej. Jag kan inte bedöma/fixa själv och när jag pratade med Electrolux lät det som en dyr historia för diskmaskinen även för ett litet ingrepp, det var så jag hamnade här. Har också olika märken på dem, så reparationer skulle krävt två separata tillfällen och utryckningskostnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.