Hej!
Jag ska måla väggarna i en hall/trappa.
Tapeten satt löst och lämnade ett lager papper. Pappret lossnar jätte lätt om man blöter det lite så jag har börjat ta bort det också.

Frågan är hur man kommer vidare sen? Jag tror det är massonite. Kan jag spackla skarvar och måla direkt på skivan? Har förstått att det kanske inte är så enkelt...

Vad ska jag sätta upp på väggen enklast för att måla på?

Glasfiberväv eller renoveringstapet? Vad är skillnaden?

Byggmax har en målarfilt, en renoveringstapet och en glasfiberväv, vilken ska man välja? Vill ha en ganska slät rollad yta som slutresultat. Ska jag sätta pappersremsa och spackla skarvarna innan?

Renoveringsgips vill jag ogärna sätta upp.

Bilder
 
  • Brådskande: Närbild av massonitskiva i hall/trappa med lossat tapetlager och synliga skarvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg delvis skalad på tapet som lämnat ett lager av papper, som visar underlaget för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att ha masonit som underlag rekommenderas ej. Du borde egentligen ha en riktig 13 mm gipsskiva.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Renoveringstapet är i allmänhet en sorts glasfiberväv. Funkar nog att spackla och slipa och sätta väv på det, men ännu bättre blir det om du gipsar. Kan fungera med 6-millimeters renoveringsgips också, jag hade satt väv på det också efter spackling och slipning.
 
Varför skulle det inte gå måla på masonit?
I gamla delen av huset har jag flera väggar med målad masonit.
Men visst, gips är ju trevligt att måla.
 
På grund av hur trappen är byggd skulle det bli väldigt omständligt att sätta gips.
Annars hade det varit ett alternativ.
 
Varför vill du måla? Då måste man ju ha ett perfekt underlag, färg framhäver ju minsta ojämnhet. Tapetsera är grejen :)
 
K Kurtivan skrev:
Varför vill du måla? Då måste man ju ha ett perfekt underlag, färg framhäver ju minsta ojämnhet. Tapetsera är grejen :)
Jo, förvisso. Men får man målningen bra en gång är det lätt att måla om sen

Men en renoveringstapet som jag sen målar på då, det borde bli bäst?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Planerar du för att måla om redan :D
 
sir_erken sir_erken skrev:
Jo, förvisso. Men får man målningen bra en gång är det lätt att måla om sen

Men en renoveringstapet som jag sen målar på då, det borde bli bäst?
Det blir jättebra. Problemet med att spackla det fula på masoniten och sedan måla är att det blir olika struktur, Det undviker du med hjälp av renoveringsväven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.