F Freddedan skrev:
Du har ju ingen övertygande förklaring till varför leverantören, om den vet att det ska bli jättekallt i morgon, ska sälja iväg sin produktion för morgondagen redan idag billigare än vad den kan få om den säljer den i morgon. Det är ju önsketänkande.

Och ingenstans har du beskrivit hur man hanterar konkurrenssituationen

Eller hur ditt system blir billigare
Har du funderat på om dina scenarier är realistiska öht?
Vem VET att vädret blir kallt dagen efter?
Och varför hittar du på att all el handlas dagen före bara för att det går.
Det är tydligen du har svårast att förstå, i en fri marknad då finns det både köpare och säljare som vill göra upp affärer annat än i allra sista stund.
Ja, både köpare och säljaren riskerar att förlora på det eftersom det kan visa sig att priset sjönk eller steg efter man gjort upp.
Men ändå dker det hela tiden.
Det intressanta är då hur marknaden bör fungera för den lilla del som inte tänker så utan är villig att riskera att bli stående med osåld produktion resp tvingas handla till onödigt högt pris jfrt med om man säkrat upp sin konsumtion i förväg.
Är du med så långt?
 
F
1.) För jag kollat dem med en bekant som jobbar som analytiker på ett elhandelsbolag. OBS de vill handla in el billigt, precis som du och jag.
2.) Metrologerna vet rätt bra hur vädret ser ut de kommande dagarna. Tillräckligt iallafall.
3). Spelar ingen roll om elen handlas en dag, eller i realtid. Produkten som handlas med är kWh. Sen om det är kWsekunder eller kW-dagar spelar inte heller någon roll för marginalprissättningsprincipen.
4. Går alldeles utmärkt att handla med framtida el. Ingen som har påstått något annat. Väljer du att binda ditt elpris så utövar du ju konsumentvarianten av detta.
 
F Freddedan skrev:
1.) För jag kollat dem med en bekant som jobbar som analytiker på ett elhandelsbolag. OBS de vill handla in el billigt, precis som du och jag.
2.) Metrologerna vet rätt bra hur vädret ser ut de kommande dagarna. Tillräckligt iallafall.
3). Spelar ingen roll om elen handlas en dag, eller i realtid. Produkten som handlas med är kWh. Sen om det är kWsekunder eller kW-dagar spelar inte heller någon roll för marginalprissättningsprincipen.
4. Går alldeles utmärkt att handla med framtida el. Ingen som har påstått något annat. Väljer du att binda ditt elpris så utövar du ju konsumentvarianten av detta.
Kan du inte fråga din polare om anledningen till den udda konstruktionen av Nordpool då istället för att försöka dra egna slutsatser.
"Det måste fungera så" känns inte direkt som ett uttömmande svar.
 
2) Tja, det beror ju lite på hur passs mkt man sätter på spel...
3) Nej, det är MWh.....:p Jag håller med, tidsaspekten spelar ingen rol här, en timme är antagligen en bra kompromiss.
4) Kan jag eller ens en elhandlare handla med el i timmen 24 h framåt, och köpa el nu? Jag har uppfattat att jag bara kan det om jag accepterar auktionsförfarandet och ifall att det bedöms som att oljekondens kommer att behövas, så riskerar jag att bli utan el om mitt bud i auktionen ligger under oljekondensbuden.
Dvs, problemet är att jag INTE kan handla med framtida el och vara säker på att det pris som ser högst ut idag verkligen blir det pris som gäller.
Har jag fattat detta rätt?
 
j.erkers
K karlmb skrev:
/... /
Gällande din invändning om att ingen vill sälja i förväg, vi vet ju att det sker, ingen elhandlare köper all el timme för timme. Så man kan kanske säga att det finns ett köptryck på att göra upp en del affärer i förväg, för större kunder. Skulle jag ha ett bryggeri så är jag knappast intresserad av att handla mitt vatten varenda timme.
Jo faktiskt så gör man just det. Man lägger bud på den el man tänker sig förbruka nästa dag - timme för timme - under förmiddagen. Dessa bud kan - men behöver inte - ha någon form av prisstege (blir priset lägre än X EUR/MWh så vill vi köpa Y MWh, blir priset mellan X - X*1.5 vill vi köpa Y*0.8 osv). Denna fysiska handel av el sker på Nordpool.

Sen för att hålla koll på kostnaderna så prissäkras ett antal MWh till ett visst antal EUR/MW. Denna prissäkring kan liknas med hushållens möjlighet att binda sitt elavtal och har inget att göra med den fysiska elhandeln att göra så jag brukar kalla det för den psykiska elhandeln. Man kan se det som en försäkring, man gör ett avtal så att man vet vilken kostnad man kommer att få under avtalets tid. Historiskt sett brukar det - men inte alltid - bli dyrare.

Försök förstå det här nu, det är inte aktiehandel. Om man handlade aktier kontinuerligt, dvs alla aktörer sålde eller köpte ett flöde av aktier för leverans varje timme, alla dagar så skulle aktiehandeln inte heller se ut som den gör idag. Två olika produkter, två olika marknader där det finns likheter men även skillnader.

Skulle jag kunna köpa aktier - eller el - för långt under det pris som marknaden satt skulle jag naturligtvis göra det. Men priset på aktier sätts på börsen, priset på el på Nordpool...
 
j.erkers j.erkers skrev:
Jo faktiskt så gör man just det. Man lägger bud på den el man tänker sig förbruka nästa dag - timme för timme - under förmiddagen. Dessa bud kan - men behöver inte - ha någon form av prisstege (blir priset lägre än X EUR/MWh så vill vi köpa Y MWh, blir priset mellan X - X*1.5 vill vi köpa Y*0.8 osv). Denna fysiska handel av el sker på Nordpool.

Sen för att hålla koll på kostnaderna så prissäkras ett antal MWh till ett visst antal EUR/MW. Denna prissäkring kan liknas med hushållens möjlighet att binda sitt elavtal och har inget att göra med den fysiska elhandeln att göra så jag brukar kalla det för den psykiska elhandeln. Man kan se det som en försäkring, man gör ett avtal så att man vet vilken kostnad man kommer att få under avtalets tid. Historiskt sett brukar det - men inte alltid - bli dyrare.

Försök förstå det här nu, det är inte aktiehandel. Om man handlade aktier kontinuerligt, dvs alla aktörer sålde eller köpte ett flöde av aktier för leverans varje timme, alla dagar så skulle aktiehandeln inte heller se ut som den gör idag. Två olika produkter, två olika marknader där det finns likheter men även skillnader.

Skulle jag kunna köpa aktier - eller el - för långt under det pris som marknaden satt skulle jag naturligtvis göra det. Men priset på aktier sätts på börsen, priset på el på Nordpool...
Det jag har skrivit om sktiehandel är för att dra parallella jämförelser och peka på hur absurd marginalprissättningen skulle uppfattas på aktiemarknaden .
Givetvis fattar jag att det inte är 100% samma typ av marknad.
Men ingen har heller hittills lyckats förklara varför man måste ha marginalprissättning på Nordpool.
Kunde inte någon som tycker sig insatt i Nordpool förklara det?
 
j.erkers
K karlmb skrev:
Det jag har skrivit om sktiehandel är för att dra parallella jämförelser och peka på hur absurd marginalprissättningen skulle uppfattas på aktiemarknaden .
Givetvis fattar jag att det inte är 100% samma typ av marknad.
Men ingen har heller hittills lyckats förklara varför man måste ha marginalprissättning på Nordpool.
Kunde inte någon som tycker sig insatt i Nordpool förklara det?
Det jämnar ut efterfrågan - och därmed priset - under dygnet då de som kan - och vill - anpassar sin förbrukning till dygnets billigaste timmar. Tyvärr finns inte tillräckliga incitament för hushållen att delta i detta genom att t ex köra tvätt- och diskmaskin, ladda elblien etc på (främst) nätterna.
 
j.erkers j.erkers skrev:
Det jämnar ut efterfrågan - och därmed priset - under dygnet då de som kan - och vill - anpassar sin förbrukning till dygnets billigaste timmar. Tyvärr finns inte tillräckliga incitament för hushållen att delta i detta genom att t ex köra tvätt- och diskmaskin, ladda elblien etc på (främst) nätterna.
Nej, och vanlig prissättning jämnar också ut efterfrågan. Med den skillnaden att det genomsnittliga priset under ett dygn med några timmar spetskraft blir lägre om man ser till den totala mängden el.
De som har jämn och förutsebar konsumtion som inte beror för mycket av vädret kan till skillnad från idag dra nytta av det.
 
j.erkers
K karlmb skrev:
Nej, och vanlig prissättning jämnar också ut efterfrågan. Med den skillnaden att det genomsnittliga priset under ett dygn med några timmar spetskraft blir lägre om man ser till den totala mängden el.
De som har jämn och förutsebar konsumtion som inte beror för mycket av vädret kan till skillnad från idag dra nytta av det.
Hur jämnar "vanlig prissättning" ut efterfrågan?
Hur blir det genomsnittliga priset lägre?
Vad är "vanlig prissättning"
Har du själv "jämn och förutsebar konsumtion"?
Du vill ha svar men kommer själv med frågor och oförklarade påståenden...
 
j.erkers j.erkers skrev:
Hur jämnar "vanlig prissättning" ut efterfrågan?
Hur blir det genomsnittliga priset lägre?
Vad är "vanlig prissättning"
Har du själv "jämn och förutsebar konsumtion"?
Du vill ha svar men kommer själv med frågor och oförklarade påståenden...
Läs igen. Exempel: Under ett dygn så visar det sig att man räknar ut att spetskraft måste sättas in en timme.
Om du tänker på det faktum att timpriset i ett sånt läge med dagens marginalprissättning på Nordpool kan gå upp typ 100% för all el som säljs en timme, och sedan jämför det med ett läge där endast de sista % förbrukning (säg 10%) under denna timme blir de som får betala spetslastens 100% högre pris (vanlig prissättning), så inser man ju att den genomsnittliga prissvängningen för all el som säljs under den aktuella timmen inte påverkas lika mycket som när vi kör dagens modell och lägger det höga priset på ALL el under den aktuella timmen.

Ja min konsumtion utgörs till säg 80% av en sjövattenvärmepump som värmer ett relativt välisolerat hus.
Jag behöver aldrig koppa in några elpartoner eller extraelement när det blir en köldknäpp och har inga andra stora laster som kan dra upp förbrukningen en enskild timme.
 
K karlmb skrev:
Nja, om man hade verkligt marknadspris så att man fick betala vad den dyra produktionen kostade, när man verkligen fick el ifrån den och inte oavsett vem som producerat, så är det ju samma effekt, man skulle undvika den dyra produktionen som skulle minimeras.
Eh, va? Jag visade för dig några inlägg upp varför marknadspris är frikopplat från kostnaden för den egna produktionen men starkt kopplat till produktionskostnader på marginalen.
 
  • Gilla
j.erkers
  • Laddar…
j.erkers
K karlmb skrev:
Läs igen. Exempel: Under ett dygn så visar det sig att man räknar ut att spetskraft måste sättas in en timme.
Om du tänker på det faktum att timpriset i ett sånt läge med dagens marginalprissättning på Nordpool kan gå upp typ 100% för all el som säljs en timme, och sedan jämför det med ett läge där endast de sista % förbrukning (säg 10%) under denna timme blir de som får betala spetslastens 100% högre pris (vanlig prissättning), så inser man ju att den genomsnittliga prissvängningen för all el som säljs under den aktuella timmen inte påverkas lika mycket som när vi kör dagens modell och lägger det höga priset på ALL el under den aktuella timmen.

Ja min konsumtion utgörs till säg 80% av en sjövattenvärmepump som värmer ett relativt välisolerat hus.
Jag behöver aldrig koppa in några elpartoner eller extraelement när det blir en köldknäpp och har inga andra stora laster som kan dra upp förbrukningen en enskild timme.
OK. Då tar vi en fråga som du inte besvarat: Hur jämnar "vanlig prissättning" ut efterfrågan?
 
F
Karl, Du undviker konstant att svara på varför övriga leverantörer skulle vilja sälja sin el till ett lägre pris när de vet att en peak kommer under en period. Det är ju inte så att någon råkar slå på ett stålverk oförberett.

Spotpris med marginalprissättning används typ överallt marknaden är fri. Typ hela europa handlar med el på samma sätt. Wikipedia har en lång lista med länders elhandelssystem, det är bara att följa länkarna där och läsa. Ordet "marginal price" åter kommer hela tiden.

Det finns gott om kritik till elprissättningen vi har idag, men ingen kan presentera ett alternativt handelssätt som fungerar bättre. Här har du ett exempel på en kritisk rapport. Det lustiga är att de hävdar att utbyggnaden av vindkraft skulle sänka priset på el till den milda grad att investeringar i vindkraft blev olönsamma. Ganska tvärt emot vad du hävdar.

I rapporten kan man också läsa att vissa platser i Amerika har någon form av genomsnittsprissättning där en undersökning visat att genomsnittskonsumenten betalat betydligt mer för elen än vad de borde:
"the average U.S. residential consumer faces a price for off-peak electricity that is 331% above its actual marginal cost."
 
j.erkers j.erkers skrev:
OK. Då tar vi en fråga som du inte besvarat: Hur jämnar "vanlig prissättning" ut efterfrågan?
Rätt uppenbart för mig men...
Om man kan dra ner sin förbrukning så gör man det, OM man kan tjäna något på att skjuta upp den.
Under kalla vinterveckor så finns det idag litet incitament att tex skaffa en bättre värmepump som inte kräver tillskottsel så fort det är någon minusgrad.
Eftersom det under flera dagar av tiden ändå blir dyr marginalel så blir det ingen större skillnad på elpriset ifall tillskott får gå eller inte.
Hade man istället kunnat säkra upp en låg, jämn förbrukning med hyfsat snittpris under säsongen (och rejäl prisökning när när det verkligen är motiverat) skulle du få se på mängder med olika åtgärder ute i stugorna för att mer eller mindre helt ta bort behovet av tillskottsel när det är troligt att man inte är ensam om kunna behöva den.
Du kan ju fundera på varför det tagit 20 år för disk o tvättmaskiner med inställbar start att ta sig från Tyskland till Sverige. Uppenbarligen är det större skillnader för konsumenter där över dygnet .
 
F Freddedan skrev:
Karl, Du undviker konstant att svara på varför övriga leverantörer skulle vilja sälja sin el till ett lägre pris när de vet att en peak kommer under en period. Det är ju inte så att någon råkar slå på ett stålverk oförberett.

Spotpris med marginalprissättning används typ överallt marknaden är fri. Typ hela europa handlar med el på samma sätt. Wikipedia har en lång lista med länders elhandelssystem, det är bara att följa länkarna där och läsa. Ordet "marginal price" åter kommer hela tiden.

Det finns gott om kritik till elprissättningen vi har idag, men ingen kan presentera ett alternativt handelssätt som fungerar bättre. Här har du ett exempel på en kritisk rapport. Det lustiga är att de hävdar att utbyggnaden av vindkraft skulle sänka priset på el till den milda grad att investeringar i vindkraft blev olönsamma. Ganska tvärt emot vad du hävdar.

I rapporten kan man också läsa att vissa platser i Amerika har någon form av genomsnittsprissättning där en undersökning visat att genomsnittskonsumenten betalat betydligt mer för elen än vad de borde:
"the average U.S. residential consumer faces a price for off-peak electricity that is 331% above its actual marginal cost."
j

Jag ska titta på de där länkarna när jag får tid men jag trodde ändå att du skulle lyckas ge någon liten förklaring som är trovärdig till varför vi måste ha nuvarande system.

Varför sälja billigare?
Nu har de ju inte ens behovet eftersom alla kan casha in om någon producent får produktionsproblem.
I en verklig marknad så finns alltid en viss osäkerhet för ifall man kommer att få avsättning för sin produktion.
Därför är man normalt beredd att säkra upp sin avsättning genom att teckna upp en del försäljning i förväg. Det kan du fråga vilken säljare som helst om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.