Äsch, det är alltid aktuellt och intressant med bygga billigt och bra -tips. :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Äsch, det är alltid aktuellt och intressant med bygga billigt och bra -tips. :)
Jag håller med dig!!!!!
 
  • Gilla
bio_lord och 2 till
  • Laddar…
Jag med! Söker också efter lösningar för att bygga ett riktigt billigt hus. Går det att bygga i termoblock?
 
  • Gilla
NOP och 2 till
  • Laddar…
Lösvirke alla gånger. Att inte krångla till något i onödan.

Rakt sadeltak utan kupor.
Fribärande takstolar.
Torpargrund (vet att det räknas som en riskkontruktion, men tycker det är oförtjänt om man vet hur det skall göras) kostar en fjärdedel av en platta (som kommer vara morgondagens riskkonstruktion när alla felgjorda plattor passerat sämst-efter dagen).
Plintar ännu billigare.

Få välplacerade fönster. Fönster är mycket dyrare än samma väggyta. Samt att vägg har bättre isolerförmåga.

Bygg allt du kan själv och ta hjälp av vänner. För att det skall fungera, kom aldrig med en ursäkt när någon behöver dig. Det tar årtionden att bygga upp en status där alla du frågar är angelägna om att bistå efter förmåga. När det är på plats går det att åstadkomma vad som helst utan pengar.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
Findus sammanfattade det hela men jag har några tillägg:

-Felbeställda fönster brukar gå att få tag på billigt. Köp fönstren först och rita fasaderna enligt dem.
-Virke ur egen skog sparar pengar. Att skaffa eget sågverk lönar sig inte men vanligen finns det någon i trakten som har ett cirkelsågverk och kan fraktsåga mot betalning. Om man inte har egen skog brukar det gå att få billiga vindfällen och liknande nästan gratis ur andras skog. Det är inte helt lagligt i ert tokiga Sverige men det går bra ändå. Samla och torka virke några år på förhand. Jag har skaffat mig mycket virke på det här viset.
-Rivningsvirke och begagnat formvirke brukar gå att få tag på gratis. Det går att använda till betongformar.
-Håll utkik efter överblivet eller begagnat byggnadsmaterial på blocket och liknande sidor.

Vill man driva det ännu längre plockar man ned en gammal timmerstomme och flyttar. Om man kan göra arbetet själv är det en extremt billig stomme....... men skall man leja på det blir det dyrt.

Samarbete och arbetsbyten är viktigt. Hjälp andra och skriv upp timmarna och säg att när du bygger vill du ha gentjänster.......... och låt det ta tid.
Lågbudgetbyggen brukar ta 5-10 år.
 
  • Gilla
Marie_Therese och 5 till
  • Laddar…
Ytterligare en sak.
Många verkar tycka att stomresningen skall lejas bort och att finishjobben är det man som amatör skall göra själv.

Jag påstår att bara en vettig ritning finns är stomarbetet det enklaste att göra själv. Kanske inte amatörer kan resa en 1,5 plans stomme själva på en vecka. Det kan ta tre veckor. Men det är väldigt tillfredsställande veckor.

Ju senare i projektet desto mer värde får amatörer av inhyrd kompetens. Jag räknar med att jag listar en tvåplansvilla på mindre än tre arbetsdagar. Sockel, taklist, foder, salningar inom rimliga gränser med standardmaterial. För GDS-are kan dessa jobb ta år med boende på byggarbetsplats i anspråk.

@heimlaga s tips är på "man tar sin korp och går till sin gruva" nivå. Har all respekt för det då jag vet att när jag får en idé är det ofta där jag hamnar.

Vanliga dödliga bör fundera på när det ändå är bättre att gå till jobbet och släpa ihop pengar för att köpa något.

För min del handlar det om att det jag önskar inte finns eller blir hånat som omöjligt. Jag tror att om @heimlaga ransakar sitt inre är det en stor komponent där också men att fattigdom får tjänstgöra som fasad och huvudmotiv.

mvh Findus
 
  • Gilla
Christian Hjertberg och 6 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Findus sammanfattade det hela men jag har några tillägg:

-Felbeställda fönster brukar gå att få tag på billigt. Köp fönstren först och rita fasaderna enligt dem.
-Virke ur egen skog sparar pengar. Att skaffa eget sågverk lönar sig inte men vanligen finns det någon i trakten som har ett cirkelsågverk och kan fraktsåga mot betalning. Om man inte har egen skog brukar det gå att få billiga vindfällen och liknande nästan gratis ur andras skog. Det är inte helt lagligt i ert tokiga Sverige men det går bra ändå. Samla och torka virke några år på förhand. Jag har skaffat mig mycket virke på det här viset.
-Rivningsvirke och begagnat formvirke brukar gå att få tag på gratis. Det går att använda till betongformar.
-Håll utkik efter överblivet eller begagnat byggnadsmaterial på blocket och liknande sidor.

Vill man driva det ännu längre plockar man ned en gammal timmerstomme och flyttar. Om man kan göra arbetet själv är det en extremt billig stomme....... men skall man leja på det blir det dyrt.

Samarbete och arbetsbyten är viktigt. Hjälp andra och skriv upp timmarna och säg att när du bygger vill du ha gentjänster.......... och låt det ta tid.
Lågbudgetbyggen brukar ta 5-10 år.
Då måste det vara billigare och lättare och få ett hus någon ska riva, då kan man till och med få betalt om man river huset.
Men ska man bygga ett nytt hus billigt är det lösvirke på torpargrund, helst 1 plan med fribärande takstolar och papptak.
 
Då tar vi det riktiga hästhandlartricket för ett snabbt och billigt bygge med RH-garanti.

Bevaka storbyggen och köp loss kontorsmoduler som är kasseringsmogna. Har man grundat med mycket trevligt småprat och många vetelängder kan det vara gratis mot bortforsling.

Stapla ihop på en torpar eller plintgrund som kan byggas i förväg då moduler har standardmått. Gipsa och måla lite invändigt. Panela utsidan och täck över med ett uppstolpat sadeltak.

Voilà ;). Ett hus för småpengar med sisådär isolering och väl klent stomvirke, men som kan fylla sitt syfte.

Vem lyssnar på vinyl numera (utom jag) och bryr sig om pickupen hoppar när någon spolar.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Peternow och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
findus42 findus42 skrev:
(....)

@heimlaga s tips är på "man tar sin korp och går till sin gruva" nivå. Har all respekt för det då jag vet att när jag får en idé är det ofta där jag hamnar.

Vanliga dödliga bör fundera på när det ändå är bättre att gå till jobbet och släpa ihop pengar för att köpa något.

För min del handlar det om att det jag önskar inte finns eller blir hånat som omöjligt. Jag tror att om @heimlaga ransakar sitt inre är det en stor komponent där också men att fattigdom får tjänstgöra som fasad och huvudmotiv.

mvh Findus
Mja... inte helt... men någonting ditåt.

Fattigdomen är verklig och mycket påtaglig men det är mera likt 15 års kronisk likviditetskris än det är likt vanlig fattigdom.
Dels har jag en hel del egendom som vi kan kalla en liten "förmögenhet" och inte ett penni i skuld. Å andra sidan har jag extremt små inkomster och faktiskt betydligt mindre pengar att röra mig med i vardagen än en socialbidragstagare har eftersom jag vägrar att sälja min egendom och leva upp pengarna. Vägrar att ta konsumtionslån. Min egendom ger mig en väg upp ur fattigdomen när den nuvarande 15-åriga krisen är över så därför får den inte röras.

Det blev såhär av fullt logiska men ganska komplicerade orsaker som jag inte kan förklara i detalj i den här tråden.
Så långt hade Findus fel.

Resten av hans förklaring stämmer däremot exakt till punkt och pricka.
Jag är anspråkslös och nöjd med litet och van att klara mig utan allt som inte är viktigt. Jag vet också exakt vad som är viktigt för mig. Om jag av en eller annan orsak inte kan få det lilla jag begär då blir jag alldeles förbannat frustrerad. Då börjar jag fundera intensivt på hur man kan kringgå eller klättra över eller driva en tunnel rakt igenom hindret..... eller spränga det i luften...... hindret får inte finnas där.
Då kvittar det om jag har hela släkten eller hela byn eller hela det etablissemanget eller hela statsmakten eller hela Europa emot mig för då har jag avstått från tillräckligt. Då kvittar det om jag inte har pengar att köpa för. Då är det banne mig min tur att få någonting som jag vill när alla andra har fått en massa saker som de ville.

När folk säger att jag borde anpassa mig och flyta med är min naturliga reaktion att fördubbla ansträngningen och se till att jag får det lilla jag vill ha hur omöjligt det än ser ut...... om inte annat så på pin kiv!
------------------------------------------------------

Åter till ämnet så är det faktiskt inte helt ovanligt här i trakten att bygga av virke ur egen skog.
Precis som på många andra håll på landet är det ju många som periodvis kan vara litet undersysselsatta i sina förtjänstarbeten. Är man permitterad några veckor under lågsäsong eller arbetslös några veckor mellan två projektanställningar så är det vettig tidsanvändning att gå till skogs med motorsågen och hugga virke till huset eller uthuset som man planerar att bygga om några år. På det viset kan man kompensera för inkomstbortfallet av arbetslösheten.
 
  • Gilla
  • Älska
Slawo och 6 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Jag påstår att bara en vettig ritning finns är stomarbetet det enklaste att göra själv.
findus42 findus42 skrev:
Kanske inte amatörer kan resa en 1,5 plans stomme själva på en vecka. Det kan ta tre veckor. Men det är väldigt tillfredsställande veckor.
Nja, förenklar du inte lite väl mycket nu?
Hur man skall kapa och överlappa vid skarvar, vilka fästelement, längd dimension, som skall användas, hur urjackningar skall göras och mycket annat, som är avgörande för konstruktionens hållfasthet finns väl inte med på varje ritning? I ABC blev XXXXX YYYYYYYYYY olycklig. Han hade precis lagt tak på en del av ett halvfärdigt garage.
Nu är det plockepinn på tomten.


– Det är ingen rolig syn. Vid elva, halv tolv-tiden kom några våldsamma vindstötar. Jag hörde inte när det föll, men anade att det nog hände något, säger XXXXX YYYYYYYYYY.

Bygget var ofullbordat och därmed inte försäkrat.
Person och hund framför sammanrasad takkonstruktion på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man kan givetvis göra som många och köpa stomme för fem gånger virkespengarna och hyra folk som ställer upp det.

Nu var frågan i TS inte om hur man gör på det dyra sättet.

Med vettig ritning menas en där skarvning och urtags utformning framgår. GDS förutsätter också att läsa på och fråga runt om sådant som ligger utanför ens erfarenheter.

Precis alla moment i ett husbygge innebär risk för fatala fel. Det vanligast sättet att skada sig är för övrigt fall från låga höjder.

Stomresning är fortfarande enkelt jämfört med senare moment. Finns bara en begränsad budget för inhyrt folk gör pengarna mer nytta senare i bygget.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Witch007 och 3 till
  • Laddar…
Jag har sett nybörjare sätta upp en fullgod stomme när de fick litet undervisning och några få timmars hjälp i några kritiska skeden av en erfaren byggare i bekantskapskretsen.
Å andra sidan har jag sett andra som inte fick den lila hjälpen klanta till det totalt bortom all räddning.

Därför är det viktigt att odla sina kontakter så man får den lilla hjälpen..... annars tror jag faktiskt att det är bra att anlita proffs för stommen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag har sett nybörjare sätta upp en fullgod stomme när de fick litet undervisning och några få timmars hjälp i några kritiska skeden av en erfaren byggare i bekantskapskretsen.
Å andra sidan har jag sett andra som inte fick den lila hjälpen klanta till det totalt bortom all räddning.

Därför är det viktigt att odla sina kontakter så man får den lilla hjälpen..... annars tror jag faktiskt att det är bra att anlita proffs för stommen.
Håller helt med om det att odla kontakter, hade jag bara gått på o läsa på, så hade jag aldrig fixat o bila upp källaren och dra nya rör rätt i tid, eller hur man ordnade resten. Klart skönt att ha några o rådfråga. Och fråga gärna flera, har lärt mig rätt så fort vilka som vet vad de talar om, och vilka som låter bergsäkra men egentligen inte vet så noga.

Ditt förslag om att ordna virket själv håller jag helt med om, om man kan o har tid.

Men slår ett slag för att verkligen kolla runt, skall byta fasad och både fått tips på sågverk med bra priser direkt till kund, bara man vågar fråga, eller flera "bondsågerier" som har egen skog och sågar, och gärna säljer en del vidare. Bondsågat bör man väl då ha lite koll på att måtten kan vara lite fel, men väljer man ju rätt husbyggnad där det passar , så går ju även det.

En vän fixade sin fasad på det sättet oerhört billigt, men bra kvalite. Själv funderar jag på fasad med brädor ifrån ett mindre sågverk, som mest kör med sibirisk lärk, men skall ta en funderade till, det blir ju dyrare, men ändå billigare.

Jag har även kollat in Svenskt Trä råd o tips med ritningar hur man t.ex bygger enkelstugan, klart läsvärt , synd att man redan har ett eget äldre hus.....
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Ja allt beror ju på hur det ser ut i ens egen livssituation med balansen tid/pengar.

Fast om man har tid så innebär eget virke dels möjligheter till billigt byggande och dels möjligheten att enkelt få tag på virke i vilka dimensioner som helst till ett mycket lågt pris. Man har hela sortimentet som någonsin har funnits på ett sågverk fritt tillgängligt.
Inklusive vanligt byggnadsvirke i alla längder upp till 9 meter och alla dimensioner.
Inklusive 7 tums väggtimmer och 8x10 tums bjälkar och kilsågade tvåtums golvplankor för renoveringändamål. Inklusive smala nödvuxna "neglingsgranar" till åror och rotkrokar till spant och krokvuxna stävar och breda okantade bräder till bord om man någon gång får tid och lust att bygga en ny båt.
Inklusive klenstock att timra ett glest vedlider av.
Inklusiva björk till möbler och kärnfuru till fönster och vanligt furuvirke till dörrar och inredning.
Allt finns. Bara att ta till vara.

Det är möjligheten att ordna eget virke som gör att jag trots likviditetskrisen håller så hårt fast i min "förmögenhet". Några hektar bra stockskog och en gammal traktor med tillbehör och litet sådant..... och så verktygen förståss Fastän andra i samma situation säkert skulle kalhugga skogen och sälja traktorn för att frigöra kapital.
I dagens samhälle är det bara småpengar. Fast då jag räknar på hur mycket pengar jag kan spara på att ha hela mitt livs behov av husbehovsvirke och ganska mycket ved kostnadsfritt då finns det mycket goda skäl att hålla hårt i "förmögenheten".

Då man har lärt sig att bygga med ohyvlat stomvirke är det inget problem. Enda stället där man strängt taget har nytta av hyvlat stomvirke är i lätta mellanväggar där man skall skruva gips direkt på stommen. Om virket är ordentligt sågat brukar måttvariationerna hålla sig inom ett par tre millimeter och det går att trolla bort om man vill.
Till brädslåning (fasad) skulle jag faktiskt vilja påstå att sågat virke är bättre än hyvlat/finsågat. Man vänder rotändan uppåt och kärnsidan utåt så rinner vattnet av "raggen" på bräderna i stället för att rinna in. Det finns inga sågspår på baksidan som får bräderna att spricka.

Jag ser ingen nytta med att köpa dyr lärk till brädslåning.
7/8 tums eller entums sågade granbräder med 3/4 gånger 2 tums ribbor på springorna (locklistpanel) håller 60-80 år mot söder och 100-200 år i andra väderstreck om det är välgjort och målat med hemkokt rödmylla eller riktig oljefärg. Enkelt och billigt och hållbart.
För mig handlar arkitektur väldigt långt om att få ett snyggt utseende men enkla billiga hållbara material.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.