Hej Biffkrull.
Det var ju skönt att läsa att det finns seriösa deklaranter/kartläggare. Även prisbilden bekräftar ju att det jag hävdar inte är orimlig.
Jag tror nog att mycket beror på vilka referensramar man har. Visst finns det enkla objekt som man skulle kunna hafsa igenom, men samtidigt kan det äventyra certifieringen. Varje yrkesmänniska med yrkesheder vill ju göra ett gott jobb. Det ger långsiktighet.
Företag som gör energideklarationer för en tusenlapp eller så blir troligtvis inte långlivade. Om inte, då fungerar inte systemet.

Hälsn, Marcel
 
  • Gilla
Biffkrull
  • Laddar…
R Robban_C skrev:
Man må tycka att energideklarationen är ett skämt eller något liknande men nu är det som det är med det. Man måste ha en vid försäljning eller uthyrning, punkt och slut.
...
Inte helt korrekt. Vi är just redo att sälja vårt hus, ca 120 m2 vid en sjö i norra skåne. Bor där permanent, men det kan likaväl säljas som fritidshus. Undantag 3 säger att deklaration INTE behövs för "Bostadshus som används eller är avsedda för användning
a) mindre än fyra månader per år, eller
b) under en begränsad del av året om energianvändningen beräknas vara mindre än 25 procent av en helårsanvändning."

Jag har räknat fram vår årsförbrukning via Greenly till ca 14000 kwH (eldar mycket i kassett), och under perioden juni-sep var förbrukningen ganska exakt 25% av årsförbrukningen. Så om köparen avser att använda huset under sommaren/helger så borde ingen deklaration behövas om jag tolkar reglerna rätt.
 
M Marcel skrev:
Hej Claes, Det kan ju tyckas rimligt, men hur löser du det när en villa ska säljas, en energideklaration är tänkt att vara någon form av varudeklaration? Problemet är kanske snarare just det du påpekar att det är tramsiga rapporter, hur kan man höja kvalitén?

Och sen är ju frågan att vi skulle nog kunna komma överens över en kopp kaffe, men Energideklarationssystemet gäller ju inom hela EU. Det blir många koppar kaffe gissar jag.
Ni kan ju boka fika med talmannen, han vet hur en gofika ska anordnas! Skämt åsido, för mig som säljare av ett mindre småhus är det bara ytterligare en pålaga. Köparen är nog mer intresserad av att se min elförbrukning senaste åren.
 
A anders.ostling skrev:
Inte helt korrekt. Vi är just redo att sälja vårt hus, ca 120 m2 vid en sjö i norra skåne. Bor där permanent, men det kan likaväl säljas som fritidshus. Undantag 3 säger att deklaration INTE behövs för "Bostadshus som används eller är avsedda för användning
a) mindre än fyra månader per år, eller
b) under en begränsad del av året om energianvändningen beräknas vara mindre än 25 procent av en helårsanvändning."

Jag har räknat fram vår årsförbrukning via Greenly till ca 14000 kWh (eldar mycket i kassett), och under perioden juni-sep var förbrukningen ganska exakt 25% av årsförbrukningen. Så om köparen avser att använda huset under sommaren/helger så borde ingen deklaration behövas om jag tolkar reglerna rätt.
Svar. Du måste nog läsa på vad som gäller. Taxeringskoden "Fritidshus" finns inte längre, det är den verkliga användningen som gäller. (inte heller vad kommande köpare har tänkt sig gäller) Har ni bott där permanent är det permanentboende hur du än vrider på det. Energianvändningen ska BEN korrigeras, därvid skall även ved m m räknas in. M a o är vad just du har gjort tämligen oväsentligt. Hushållsel och tappvarmvatten SKALL korrigeras enligt schablon i BEN. Ett kan anses vara fritidshus om det är uppenbart att det inte går att bo där under uppvärmningssäsongen. Den andra regeln, 25%, kan tillämpas om det är klarlagt av en cert energiexpert att huset inte behöver energideklareras. Intyg på sådant torde vara ganska nära en energideklaration. (sen kan man också ställa kravet att det måste finnas annat boende, och var är man skriven?)
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Marcel skrev:
det är den verkliga användningen som gäller. (inte heller vad kommande köpare har tänkt sig gäller) Har ni bott där permanent är det permanentboende hur du än vrider på det.
Så om jag förvärvar ett småhus men inte bor där några månader och sen säljer det så krävs ingen energideklaration vid försäljningen?
 
Tråkigt att andemeningen med besiktningen försvann på vägen. Inget seriöst kan levereras med platsbesök för 1700:- inkl moms. Oavsett yrkesgrupp.
 
Claes Sörmland
Förlåt, men andemeningen var ett feltänk från början. Verksamheten skapar inte värde för oss konsumenter och då letar vi naturligtvis efter den som fyller i blanketten till lägsta pris.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Andemeningen var att fastighetsägare skulle få en uppfattning om energiprestanda och tips på hur den kan förbättras. Då en överlåtelsebesiktning el liknande inte ger svar på det. Görs det seriöst så har den ett värde. På privatbostäder har de allra flesta ingen koll på fastighetsteknik så, görs den seriöst så är den av värde. Ett bra utfall borde gagna försäljningspriset, men om man köper en för 1700:- får man inget. Som en seriös husbesiktning, av en renommerad firma, och utan anmärkningar, det hade jag sett som ett stort plus. Men nu är det urlakat, jag skulle aldrig utföra en ED för 1700:-.
 
Claes Sörmland
G Granbyn Energi skrev:
Andemeningen var att fastighetsägare skulle få en uppfattning om energiprestanda och tips på hur den kan förbättras. Då en överlåtelsebesiktning el liknande inte ger svar på det. Görs det seriöst så har den ett värde.
Utmärkt och det värdet bestäms på en fri marknad. Plocka bort den tvingande lagstiftningen kring detta så får vi ett svar på vilka typer av energideklarationer som skapar värde för konsument. D v s samma premisser som för överlåtelsebesiktningar.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Dvillan
Hallå!
Jag har precis fått tillbaka energideklarationen för vår nybyggda 1-plans villa.
Jag fick ett formulär där jag fick fylla i alla parametrar, mätarställningar, temperaturer mm samt bifoga elräkningar. Packat och klart för projektören/konsulten bara ska kunna trycka på knappen och få ut resultatet. Enda kraftansträngningen som jag kunde hitta var meningen för Beskrivning av åtgärd: ”Sänkning av inomhustemperaturen”.
Tog inte lång tid innan fakturan på 3000 trillade ner i brevlådan, och då hade jag gjort grovjobbet, inget platsbesök, ingenting.

Så, vad är nyttan med denna påtvingade energideklaration? Som att jag inte redan visste att det drar mer energi om man höjer temperaturen inne. Pfft. Känns knappast seriöst.
 
Hela grejjen (och felet) är ju att det inte står något revolutionerande i deklarationen.
I varje fall inte för en normalbegåvad person.
Det är; "tilläggsisolering", "snålspolande duschblandare", "tätningslister"....
Saker man kan googla fram gratis tillsammans med tidigare förbrukning.
 
S STB skrev:
Till mitt nybyggda hus gjorde jag energiberäkningen själv på
[länk]
Det var lite pill, men samtidigt fick man lite insikter i att inte sila mygg och svälja kameler. Dessutom var det gratis.

Jag vet inte om det är samma krav på ett befintligt hus, men jag skulle gissa att det är samma.

En insikt jag fick var att fönstrens area var ca 1/10 av väggarnas, men värmeförlusten var lika stor. Färre och mindre fönster skulle varit mycket lönsamt, men vem vill det? Däremot har alla dörrar mer eller mindre glasrutor som tar bort behovet av extra fönster i de rummen. Dörrar med eller utan glas är ungefär lika dåliga.
Något sen kommentar men hoppas att någon vet
Intressant. Jag har faktiskt gjort om vår energiberäkning (som vi betalade för) och fyllt i ytterligare uppgifter, fönsteryta, väderstreck osv. Skulle jag kunna göra min nya energiberäkning, som ska in efter bygget är klart, på egen hand?
 
Dvillan
J Jezzie skrev:
Något sen kommentar men hoppas att någon vet
Intressant. Jag har faktiskt gjort om vår energiberäkning (som vi betalade för) och fyllt i ytterligare uppgifter, fönsteryta, väderstreck osv. Skulle jag kunna göra min nya energiberäkning, som ska in efter bygget är klart, på egen hand?
Tror att man måste vara certifierad för att kunna skicka in en giltig energideklaration tyvärr.
 
Dvillan Dvillan skrev:
Tror att man måste vara certifierad för att kunna skicka in en giltig energideklaration tyvärr.
Attans, nåja var väl nästan det jag kunde tänka mig
 
C
M MagHam skrev:
Hela grejjen (och felet) är ju att det inte står något revolutionerande i deklarationen.
Instämmer. Har säkert läst massor med energideklarationer och ingen av dem har innehållit något som kräver någon större arbetsinsats att producera. Nu vet jag ju inte om samtliga dessa är gjorda av "oseriösa" 1700-kronorsföretag, men jag upplever att de ändå innehåller det de "ska" innehålla.

Själv tycker jag dock det är viktig och intressant information och ser inte något problem med att den är relativt trivial. Värdet för mig är att energiförbrukningen presenteras på ett relevant sätt. Någon jag misstänker att mäklare och säljare inte riktigt skulle gå i land med själva. Resten av deklarationen är mindre intressant för mig. Vill man göra en detaljerad utredning gör man väl det vid behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.