Ska renovera badrummet inom kort och kollar på olika lösningar när det gäller GV. Förutsättningarna som finns är: betongbjälklag och vattenburen värme. Så hur göra för att minska bygghöjden? Pratade med en kille som hyr ut betongmaskiner och han tyckte att det "bara" var att fräsa upp två spår i bjälklaget och sedan bila bort betongen mellan snitten. Frågan är: Är det ett tidskrävande jobb? Och hur svårt är det att få det bra? Badrummet är 7m2 och vi har funderat på att lägga elslinga istället för att slippa böka. ( Kräver ju bara 1cm flytspackel över sig. ) Men det känns fel att inte utnyttja vattenvärmen. Så hur hade ni gjort?
 
Vi använde Wirsbo 12 mm rör. Man flytspacklar ca 20 mm högt och sedan bygger klinker och fix ca 10 mm. Total bygghöjd 30 mm.
Är 10 mm högre än elslingor något att bråka om?

Funderade på att fräsa först, men skippade detta.
 
  • Gilla
Carl-Gösta Kuylenstjerna
  • Laddar…
30mm är för högt för vår del. 15mm är maxgräns. Vill absolut inte ha nivåskillnader mellan badrum och angränsande rum.
 
Då kvalar Roth Compactsystem® in med sina 14mm. ;)

Roth Compactsystem® finns i två utföranden, det ena för 10,5 mm golvvärmerör med en total bygghöjd på 14 mm och det andra för 16 mm rör med total bygghöjd 24 mm.

http://www.rothscandinavia.se/ klicka sedan Golvvärmesystem -> Förläggning -> Lågbyggande golv
 
Då kvalar Roth Compactsystem® in med sina 14mm.
Men räknar man med att bygga upp fall så måste man på med flytspackel och då ryker även den lösningen :(
 
En fråga om man fräser är ju om du riskerar att fräsa av armeringen, så att du får sämre bärighet.
 
Har fräst upp 20m2 i källaren, la ner 20mm rör. Dammigt som bara attan men det var effektivt. Köpte diamantklingor på biltema - hyrfirmorna är duktiga på att ta betalt för slitaget. Hyran gick på knapt 700:- för maskinen.

/Skaten
 
En fråga om man fräser är ju om du riskerar att fräsa av armeringen, så att du får sämre bärighet.
I ett bjälklag på 200mm ligger nog inte ameringen så grunt. Alla avloppsrör osc ligger ju ingjutet. Antagligen är bjälklaget gjutet i två skikt. Men man vet ju aldrig ;)

Har fräst upp 20m2 i källaren, la ner 20mm rör. Dammigt som bara attan men det var effektivt.
Var det väldigt tidskrävande?
 
Det gick på ca en dag, tog väl längst tid att göra svängarna och knacka bort mellan spåren. Svängarna körde jag på fri hand med vinkelslipen. 7m2 är inga problem

/Skaten
 
Man hade ju hört att det skulle damma en del men det visade sig damma nåt EXTREMT. Lyssna här: Jag har fräst spår i en betongplatta i somras och la ner 12 mm Wirsbo golvvärmerör. Jag ritade upp på golvet med spritpenna och använde en stor vinkelslip med diamantskiva. Kapade två spår med ca 2 cm mellanrum och bilade bort det emellan med en billig bilhammare. Det går, men det är ett jävla jobb på grund av att det dammar nåt fruktansvärt. Rummet var på 4 kvm, jag kunde kapa i 15 sekunder sen var hela rummet täckt med damm och möjligheten att se var = 0. Då fick man vänta en minut och köra vidare. Till slut blev det bra i alla fall. Jag fäste röret i rännorna med band och spikplugg och hällde över löst flytspackel i rännorna runt röret för att det inte skulle bli några luftfickor runt röret. Sen spacklade jag hela golvet tunnt (och la i elvärmekabel på en gång). Sen tätmassa, fix klinkers osv. Det finns tydligen betongspårfräsar med dammsugarkoppling att hyra. Det ska jag prova nästa gång... Munskydd är ett tips. Och att tejpa för så du inte får betongdamm i hela huset. Summasummarum: ett riktigt skitjobb men det blev bra och jag fixade kravet på låg bygghöjd.
 
Synpunkter: Har pratat med Cramo ang maskin med damsugare och dom hade det. Så man får väl koppla på grovdamsugaren och göra ett försök. Tejpa dörrar ska jag defenitivt göra. Gjorde ej det i hallen där jag slipade spackel på det nya innertaket. Hela huset var fullt efter en sund! Det var ca 6 månader sedan och vi hittar fortfarande damm lite här och var :surprised:
 
Lycka till! Berätta gärna hur/om det funkade med dammsugaren senare.
 
Det finns även vatten kylda betong kapar då dammar det inte men blir skitigt som f-n i rummet du jobbar i..

Trodde själv att vi skulle bli tokiga på betong dammet i fjol då jag bilade upp 60 m2 200 mm källargolv.. Tur att det inte va armerat..

Skulle aldrig mer ge mej in på ett sådant projekt en gång till.....
 
Skulle aldrig mer ge mej in på ett sådant projekt en gång till.....
Ska själv bila lite när källaren ska göras iordning. Ca 100m2 :surprised: ;) Kanske skiter i det efter min 7m2 golv i badrummet ;)
 
Gutte skrev:
Ska själv bila lite när källaren ska göras iordning. Ca 100m2 :surprised: ;) Kanske skiter i det efter min 7m2 golv i badrummet ;)
Inte helt omöjligt.. ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.