Ett annat förslag:
Dubbelfasspont träpanel 28x170 grundmålad: 27,90 kr/m2
(fast jag tror det står fel, den är nog "bara" 18 mm tjock)

13 mm gips + 11 mm OSB: 59,82 kr/m2 tillsammans.
Och träpanel blir starkt, oömt, och snyggt!

För övrigt:
Om du skall sätta upp vägghängda hyllor i garaget, så skruvar du naturligtvis skenorna, där hyllkonsolerna krokas fast, i de stående reglarna!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
G Gallianoman skrev:
Vi sitter och har precis planerat en sommarstuga tillsammans med en byggare - han skulle ha rätt mycket extra för att köra osb också - det ska till rätt mycket svordomar för att kompensera de pengarna....

...sen funderar vi på enstaka väggar där vi vet att vi ska sätta tv och så på ... där kanske vi beställer osb....
Vad handlar det om för summa? Och vad hängs upp på vägg? Tavelkrokar typ..
 
lopec
För att vända frågan är min fundering om det är värt kostnaden med gips?
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
lopec lopec skrev:
För att vända frågan är min fundering om det är värt kostnaden med gips?
OSB är inget ytmaterial och man kan få en jä... otäcka stickor i fingrarna, så i nödfall skulle man väl kunna använda enbart dem.
 
Med risk att jag blandar ihop siffrorna så landade osb på alla väggar i fritidshuset på ca 30000 - inklusive jobb förståss - och det för att lite enklare hänga upp några tavlor och någon hylla var tionde år..... Jag har alltid gillat Molly... ;)
 
Ja , speciellt i ett garage där de annars lätt blir hål i väggen om man är lite ovarsam (vilket man bör kunna va i ett garage)
-Åke
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
OXYD
Jag gillar strukturen av OSB. Lite som en tapet. Men jag sätter inte kinden mot den.
Du kan hitta flera fint designade hus med osb som ytskikt :cool:

OSB-paneler färglagda i sex olika färger arrangerade i ett rutnät, liknande en tapet.
 
  • Gilla
Johan1000 och 1 till
  • Laddar…
G Gallianoman skrev:
Med risk att jag blandar ihop siffrorna så landade osb på alla väggar i fritidshuset på ca 30000 - inklusive jobb förståss - och det för att lite enklare hänga upp några tavlor och någon hylla var tionde år..... Jag har alltid gillat Molly... ;)
Vad handlar det om för yta? Då går OSB skivan bort! Visst om man lejer byggfirma, inget som blir mer bökigt då?
 
Korvgubbe
I ett garage tycker jag att det är värt det. Brukar bli mycket som ska upp på väggarna där jämfört med ett sovrum, och ofta så vill man utnyttja utan maximalt. Sen blir väl aldrig ett garage "färdigt", utan det köps någo ny pryl som ska ha plats lite nu och då och då tillkommer det någon hylla, en krok behöver flyttas på etc.
 
  • Gilla
Johan1000
  • Laddar…
Varför inte sätta 17x95 råspont och sen gipsa?
Jag tycker att det e smidigare med råspont när det ska sågas upp och där blir absolut minst spill. Det enda spillet du får är sågspånet
 
Vad är vinsten med detta? Blir väl än mer jobb än att skruva OSB..
 
Jag skulle vilja slå ett slag för gamla goa spånskivan :)
Går fint att skruva i och behöver ingen gips för ytskikt (y)

Men det kanske måste vara gips i garage?
Brandcell?
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Men det kanske måste vara gips i garage?
Brandcell?
Jag har aldrig haft ett garage med gipsväggar. (Möjligen 9mm utegips som vindtätning)
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.