Hej,
Detta har stötts och blötts lite tidigare i forumet, men jag är fortfarande lika fundersam. Jag har ett 1 1/2 plans hus med oinredd vind (som är under inredning ::) )

Om man har c/c 120 på takstolarna, är det ett för stort avstånd för att glesa med 28x70, både i snedtaket och taket?

Kommer dessa att bångna för vikten om man skulle skruva gips i taket??



???
 
;) Det låter lite tunt, tycker jag!

Det beror ju också på vad Du har för isolering ovanför glespanelen !!

Jag har kutterspån som är 3 ggr tyngre än mineralull, så jag gjorde "falska" takstolar emellan cc 120. Min glespanel var 21 x 220 mm ;)

Helena med
Nationalschabraket
 
Här i huset, byggt 46, är det också 120cm mellan takstolarna. 16mm råspont utgör innertaket och på det ligger 20-25cm kutterspån. Det har inte satt sig någonstans.

28mm plank är väldigt stabilt. Jag tror det håller bra utan problem.

Jag vill också tro att en gipsskiva snarare styvar upp konstruktionen än belastar den negativt.

 
:) Du har nog rätt MathiasS

Men jag har 45 cm kutterspån, så jag ville vara säker, för jag såg hur det buktade ut, innan jag satte dit extra takstolar och glespanel.

Har ännu ej gjort innertaket, så det återstå att se!


Helena med
Nationalschabraket
 
glesa med 28x70 på 30c/c så får du ett stabilt tak att gipsa
 
Ok, tack för alla svar. Jag kör på cc 120. Har pratat med en byggare idag som också tycker det är ok.

Jag har mineralullsisolering 300mm så det är inte så tungt.
 
Jag har 120 cc och har glesat 30 cc och sedan gips. Det enda som ev. kan hänga ned lite grann är tvärskarvarna på skivorna, "kottla" bra så är det inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.