Hej!
Är ny här och slänger genast ut en fråga. Har skönt på båda sidor om huset. Ena sidans allt annat än rolig (se bild).... skulle här vilja bygga mur med en trappa i mitten sen terrasser ut på båda sidorna. Problemet är att slänten sitter ihop med grannens slänt. Hur kan man göra där? Någon som har tips?

Har tänkt bygga muren av mursten och trappan i trä. Terrasserna ska även de byggas i trä.

Hoppas att någon kan hjälpa mig.
 
  • Ojämn slänt med brun gräs och jord intill ett hus, separerad av låg stenmur, med trästaket i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Göra en mur OK , var ska den börja, där det planar ut eller längre, hur har du tänkt med trappen, ska den gå från nederkant mur mot den plana delen eller stå mot översta steget på muren, samt om du vill ha muren längre ner i slänten blir det en gavel på den mot grannen. Vill du även gräva ur en bit på slänten för att få plant på nedsidan
 
  • Gilla
Viktor Sundelius
  • Laddar…
Ska terrasserna vara trädäck för att sitta på? Isåfall är det ju smart att bara bygga det "utanpå" så är grannen halva inget problem. Då behöver du heller ingen mur, det räcker att gräva nr plintar på väl valda ställen och sedan skruvar man trall på framkanterna. Problem mot grannen uppstår först om du börjar gräva ut och bygga upp marken.

Planen blir mer användbara om du sätter trappan i ena kanten.

Om du bildgooglar på "terassera slänt" får du mycket inspiration.
 
  • Gilla
Viktor Sundelius
  • Laddar…
H Hjulbent skrev:
Göra en mur OK , var ska den börja, där det planar ut eller längre, hur har du tänkt med trappen, ska den gå från nederkant mur mot den plana delen eller stå mot översta steget på muren, samt om du vill ha muren längre ner i slänten blir det en gavel på den mot grannen. Vill du även gräva ur en bit på slänten för att få plant på nedsidan
Tack. Ja jag hade tänk något som bilden visar. Kanske inte är möjligt då staketet och granens sida sätter käppar i hjulet.
 
  • Simulerad trädgårdstrappa med markerade steg i brunt och grått intill hus och staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anna_H Anna_H skrev:
Ska terrasserna vara trädäck för att sitta på? Isåfall är det ju smart att bara bygga det "utanpå" så är grannen halva inget problem. Då behöver du heller ingen mur, det räcker att gräva nr plintar på väl valda ställen och sedan skruvar man trall på framkanterna. Problem mot grannen uppstår först om du börjar gräva ut och bygga upp marken.

Planen blir mer användbara om du sätter trappan i ena kanten.

Om du bildgooglar på "terassera slänt" får du mycket inspiration.
Ahh, du tänker att man gör som ramar som man lägger ovanpå? Inte dumt alls. Då kan man ja bygga en låda längst ner istället för muren.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
V Viktor Sundelius skrev:
Ahh, du tänker att man gör som ramar som man lägger ovanpå? Inte dumt alls. Då kan man ja bygga en låda längst ner istället för muren.
Exakt!
Som en stor trätrappa med ett fåtal väldigt stora trappsteg på större delen och en normal trappa, antingen längs ena sidan, eller kanske en bit här och en bit där så att amn får gå lite i zick-zack för att komma upp.

Funkar även att fälla in ett spabad längst ner om man gillar det.

Men börja i vilket fall som helst med att gräva bort matjorden och växterna. Lägg sedan ut en lämplig duk och täcka med någon lämplig blandning som inte är allt för trevlig för katter att gräva i, när du ändå gräver för plintarna.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Exakt!
Som en stor trätrappa med ett fåtal väldigt stora trappsteg på större delen och en normal trappa, antingen längs ena sidan, eller kanske en bit här och en bit där så att amn får gå lite i zick-zack för att komma upp.

Funkar även att fälla in ett spabad längst ner om man gillar det.

Men börja i vilket fall som helst med att gräva bort matjorden och växterna. Lägg sedan ut en lämplig duk och täcka med någon lämplig blandning som inte är allt för trevlig för katter att gräva i, när du ändå gräver för plintarna.
Toppen. Det ska jag göra ritning på samt räkna lite på det ekonomiska. Tack för tipset. Lägger ut en bild på ritning sen när jag väl bestämt mig om hur det blir:)
 
Fadai
Är staketet ditt, grannens eller gemensamt?
 
Hej !

i min tråd "sjövalla gård" på sidan 2 så finns lite inspiration att hämta. Detta är lådor byggda i trä i en slänt, med en trappa på ena sidan.
//Mathias
 
  • Gilla
Viktor Sundelius och 1 till
  • Laddar…
Mathias12 Mathias12 skrev:
Hej !

i min tråd "sjövalla gård" på sidan 2 så finns lite inspiration att hämta. Detta är lådor byggda i trä i en slänt, med en trappa på ena sidan.
//Mathias
Ja de bilderna har jag spanat in. Riktigt fint!

Vilka dimensioner hade du på virket? Gjöt du egna eller körde du färdiga plintar, eller kanske jordankare?
 
Fadai Fadai skrev:
Är staketet ditt, grannens eller gemensamt?
Gemensamt .
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Jag byggde med 45*145 .

Grävde mig in i slänten och byggde lådorna utan förankring faktiskt. Alla lådorna sitter ihop med varandra men inget mer. Fyllde dem sen med grus i ena facket och jord i andra facket.
//Marhias
 
  • Gilla
Viktor Sundelius
  • Laddar…
Om staketet är gemensamt, hör med grannen om du kan få byta ut det mot nån slags stenmur istället. Då har du något att bygga dina stenterasser emot. Blir ju en merkostnad såklart som grannen säkert inte vill vara med o betala men men....
 
  • Gilla
Viktor Sundelius
  • Laddar…
Mathias12 Mathias12 skrev:
Hej !

i min tråd "sjövalla gård" på sidan 2 så finns lite inspiration att hämta. Detta är lådor byggda i trä i en slänt, med en trappa på ena sidan.
//Mathias
HEj Mathias12
Jag kikade i din tråd – det ser jättefint ut! Vi har också en slänt (kort men brant) som sluttar ner mot grannens tomt. Jag har funderat på att bygga odlingslådor där men har fastnat lite vid hur träet ska skyddas. Jag vill inte odla sådant som ska ätas i tryckimpregnerade lådor, men jag vill ju inte heller behöva bygga om eländet efter tv år. Hur har du gjort?
 
Hej!

Jag har bara lagt fiberduk på insidan lådan. Det blir inte så många jordgubbar så jag tror knappast att det är ett problem.

Men om man vill kan man lägga platon matta på insidan, då andas virket samt att det inte har direkt kontakt med jorden.

//Mathias
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.