E
Efter 5,5 år ska vi ta tag i den lilla gästtoan. Jag har längtat efter golvvärme och denna vinter finns det möjlighet att det blir varmt om tårna.

Rummet 1,5*1,5
2 lager gammal tapet, samt ett golv med asbest
Kran, handfat samt spegelskåp ska vi behålla då vi redan bytt det en gång sen vi flyttade in.

Vi ska:
sänka tak
sätta spottar
golvvärme
kakla/klinka väggar, golv
ny toa
ny kommod
ny vattenutkastare
ny dörr med fönster för att få in lite extra ljus i hallen.

Saker som är klara/inköpta:
fönstret är bytt
Röris har plockat bort toan samt monterat ballofixer
klinkers 30*60 svarta
kakel 20*40 vita, blanka, lite vågiga
termostat som jag funkar ihop med z-wave
spottar Philips hue
 
  • Gammal gästtoalett med mönstrade ljusblå kakelväggar och en nyinstallerad fönsterram som släpper in ett starkt ljusstråle.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum före renovering med toalett, handfat, blå kommod och spegelskåp mot kaklade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt av liten toalett med gamla tapetrester, blå golv och asbestmarkering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
E
Så här ser det ut.
Den färgglada rutan blev till när vi bytte gamla kommoden/handfatet och delar av "våtrumstapetkaklet" åkte med.

Idag har vi haft en firma har som rivit bort mattan samt slipat bort det gamla limmet, lite gammalt flytspackel kvar på golvet.
Då det var asbest i det ville vi helst själva avstå, kostar en liten slant men ganska skönt att slippa lägga ner tiden på att göra jobbet.

Det kommer komma ett gäng frågor i tråden så om det är nån som orkar svara och ge idéer är jag tacksam.
 
  • Ett badrumsgolv där gammalt lim och flytspackel är slipat, med spår av väggkakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Frågor

3 av väggarna är enkelgips.
Räcker det med ett lager renoveringsgips för att få det stabilt nog för kakel eller måste man ta nåt tjockare. Våtrumsgips behövs ej då det inte är ett vårtrum.
Jag håller på och river de gamla tapeterna, även om det ska på ett lager gips till vill jag inte ha kvar det gamla emellan.

Vilken ordning ska man göra saker i?
Vi ska ju sänka taket och byta dörr, gör man det före eller efter att plattsättaren varit här?
 
E
Inte mycket som hänt (läs inget)....

Toan har sista tiden fungerat som barnvagnsparkering, sommaren har varit för härlig och ett projekt i trädgården har fått fokus.
Men nu förhoppningsvis.

Hoppas att nån kan svara på några frågor.
Hur plant behöver golvet vara när man lägger golvvärmen (el). Kollar man på bilderna så kan man se att det är lite ojämt eftersom delar av den gamla flytspacklingen är borta. Behöver man åtgärda det först innan man lägger golvvärmen? Det ska ju ändå flytspacklas sen.

Väggarna består som tidigare nämnt av enkelgips med relar på cc60.
Det finns inga tvärsgående reglar utan bara från golv till tak. Behöver det förstärkas upp eller räcker det med 2 lager gips?
 
Golvet bör duga som det är till att limma värmeslingan (tänk bara på att prima ordentligt enligt anvisningar innan bara)

Vad gällande gipsen ska det vara dubbel gips när du ha cc 60 på reglarna
 
E
Ja det blir prime både innan och efter att golvet spacklas, skönt att slippa flyta golvet 2 ggr.

Japp dubbelgips kommer det bli, tänkte mest på om man behöver sätta upp några horisontella reglar oxå men då klarar vi oss från att riva befintliga gipsväggar.
 
Efter att ha kollat på den sista bilden ser jag att vissa delar av den gamla avjämningen ser ut att släppa lite på sina ställen. Se till att gå över och ta bort det som släpper lätt så ni slipper eventuella släppningen senare i det nya flytspacklet. Vill man vara ännu mer seriös kan man slå ner ”dubb” i det befnintliga gjutna golvet
 
E
Ja det sitter lite löst på en del ställen efter att de slipade bort asbestlimmet.
Det ska nog inte vara några större problem att "knacka" lite på det.
 
  • Gilla
Thyro89
  • Laddar…
E
Så där, efter en del väntande på elektriker över jul/nyår så här de varit här och förberett och igår hade vi barnvakt hela dagen och helt plötsligt är alla väggar gipsade och taket reglat.

Så uppkommer nästa fråga.
Vi ska byta dörr, hur räknar man ut vilken tröskel och dörrkarm men ska ha?
Se bild för hur tjock väggen är, sen ska det ju på kakel oxå.
 
  • Gipstäckt renovationsrum med reglat tak och synliga väggar, stege framför ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband som visar tjocklek på en vägg för att bestämma storlek på tröskel och dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Standard karmdjup är 68 mm och 93 mm. På badrumssidan kommer plattjockleken, 1-2 mm tätskikt och några mm fix. Kanske kan passa perfekt med 93 mm men hellre ta en grundare karm och sala ut till väggen än att stå där med en för djup karm.

Edit: Det finns andra mått än dessa standard också men det viltiga är att karmens djup är mindre eller lika med väggtjockleken.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
E
Okej, då vet jag vad vi ska leta efter, förhoppningsvis passar 93 perfekt tror det var det som ingick i ett paket till dörren vi kikar på.
 
E
Dörr beställd, tyvärr 6 v lev tid så vi väntar och väntar men v 10-11 kommer den.

3 offerter för plattsättning har vi oxå tagit in.
12600:-
15500:-
19500:-
I priset ingår:
Prime av golv innan elgolvärmen läggs
Flytspackling av golv
Prime golv/vägg
Sättmassa
Fog
Resor
Arbetskostnad efter ROT.

Vi har tackat ja till de som lämnade den lägsta (de jobbar enbart med plattsättning), den dyraste kom från en snickare.

Ja just det, väggen jag så fin slipade så de första som va här att allt det vita var nåt sandspackel som måste bort.
Betongrent eller gips var det som gällde så nu har jag skrapat ner skiten, gick betydligt fortare än att slipa bort limresterna
 
E
Inte så många som läst och kommenterat men har jag startat tråden får jag ändå ta och avsluta den.
Ska göra en sammanfattning på utgifterna när allt är klart.
De flesta badrumsrenoveringar handlar ofta om stora badrum med dusch/badkar, fall som ska spacklas osv vilket gör att det är svårt att hitta pris på vad en liten gästtoa kostar att fixa.

Ganska mycket har hänt.....
*Karm och tröskel är på plats
*Plattsättarna har primat
*Elektrikern har lagt ut golvvärmekabel
*Plattsättarna har flytspacklat,primat, fuktstpärrat, satt manchetter runt avloppen och sist men inte minst kaklat och fogat!

Under påsk ska vi sätta taket och göra hål för spottar och nästa vecka har vi bokat in både elektriker och VVS:are.
 
  • Gästtoalett under renovering med nyinstallerad golvvärmekabel och nyligen flytspacklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med vita kakelväggar och mörkgrå klinkergolv, manchetter synliga på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Villa1949 och 1 till
  • Laddar…
E
Det händer saker illa kvickt nu.
Sambon har varit duktig under påsken och satt tak, tagit hål för spottarna, elektrikern har varit på plats idag och kopplat in el till spottar, spegelskåp samt kopplat in termostaten.

I morgon kommer vvs:an.
 
  • Nyinstallerade takspotlights i vitt badrumstak, öppet spegelskåp och ett fönster med utsikt mot blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt, gillar det breda fönstret extra mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.