Hej

Håller på med renovering av tvättstuga i källaren och där finns en rensbrunn/spolbrunn ovanför stamledningen som jag vill behålla för eventuella stopp i avloppet. Denna brunn kommer "gömmas" under ett skåp men ändå lätt att komma åt.
Det kommer att läggas en golvbrunnssil tillsammans med klinker för att täcka brunnen.

Till min fråga:

Vad ska jag göra med brunnen eftersom den måste vara tät så det inte börjar lukta avlopp i tvättstugan.
Finns det någon speciell golvbrunnssil för detta?
Ska man sätta något i hålet?

Här är lite bilder och mått. På sista bilen visas det gamla locket till brunnen.
Gammal rensbrunn i betonggolv med synlig stamledning och måttstock för skalreferens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen rensbrunn med mätkappa i ett grovt betonggolv, med gammalt lock vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband visar djupet på en öppen rensbrunn i en betonggolv i källare under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i källartvättstuga med öppen rensbrunn och gammalt lock bredvid, mätverktyg synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Tack på förhand
Robert
 
H
Tror du att du behöver lossa den yttre ringen vid rensning
 
Jag va kanske otydlig i min frågeställning.

Vad ska jag göra med rensbrunnen innan jag sätter dit tätskikt, kakel etc.. Eftersom det finns regler som säger att alla gjutjärnsbrunnar ska bytas till plast, men räknas detta som det?
Är det godkänt att ha ett "öppet hål", alltså denna rensbrunn under en golvbrunnssil med ett tätt lock? Eller behöver jag ta bort hela? Vad ska jag i så fall sätta dit?

Vill helst inte plugga brunnen.
 
Du ska väl inte ha ett tätsikt i på betonggolv i källare?
Så i ditt fall hade jag knackat fram den gamla ramen till locket och lagt in den i golvet, samt klinkrat fram till ramen och skuret klinkern så snyggt jag kan.
Eventuellt tillverka en gummipackning av ett 1mm gummiark som tätar om den är lite otät.
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Det finns inga direkta regler som säger bu eller bä, i renovering måste man lösa det som måste lösas.

Framförallt ska du vara ärlig den dagen du säljer om att det finns en spolbrunn och hur du gjort tvättstugan.
Eventuellt kan du ta kort under resan om något moment kommer döljas i framtiden, mest för att kunna styrka att det är gjort och hur det är gjort.
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…

Bästa svaret

Många har lagt en durkplåt av aluminium över hålet och sedan lagt dit mjukfog runt för att täta. Behöver man ta bort luckan får man helt enkelt lägga dit ny fog.
 
  • Gilla
Robert Winterqvist och 2 till
  • Laddar…
C corre skrev:
Du ska väl inte ha ett tätsikt i på betonggolv i källare.....
Min tanke också. På en perfekt isolerad platta kanske, men så var väl inte fallet nu?
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Många har lagt en durkplåt av aluminium över hålet och sedan lagt dit mjukfog runt för att täta. Behöver man ta bort luckan får man helt enkelt lägga dit ny fog.
Jag kommer köra på denna lösningen.

Kommer sätta ett tätt golvbrunslock i en golvbrunssil, eftersom brunnen endast kommer att användas vid nödfall om det blir stopp i stamledningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.