Hej!

Det här är mitt första inlägg här. Jag och min sambo är i planeringsstadiet inför en totalrenovering av vår nya bostad. Det skulle vara till jättestor hjälp om ni har några idéer på hur man skulle kunna planera köket då vi har fastnat i hur det har varit planerat tidigare. Det är ett relativt stort kök på drygt 26 kvm och det ligger i riktning mot norr.

Här är en bild på hur planlösningen ser ut just nu på undervåningen, bortsett från tvättstugan/groventré som är en planerad tillbyggnad i anslutning till köket.


Planlösning av undervåning med kök, matplats och vardagsrum, markerade mått och tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det vi skulle vilja göra är att öppna upp väggen in till det stora rummet. Så att det blir ungefär som enligt bilden nedan:

Planritning av en undervåning med kök, hall och flertalet rum, inklusive måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men vi har som sagt lyckats få till köket på något bra sätt för att utnyttja ytan på ett bra sätt. Vi fastnar alltid i att vi har diskho, diskmaskin, lådor och bänkytor mot dem två fönstren på husets kortsida och någon typ av köksö runtom murstocken när vi sätter oss ner och planerar.

Det skulle som sagt vara väldigt uppskattat med några nya infallsvinklar och idéer på hur man kan lösa det på ett praktiskt och bra sätt.
 
BirgitS
Jag föreslår att det blir ett L-kök kring nedre vänstra hörnet och ska det vara en köksö bör den inte sitta ihop med murstocken för då blockerar den passagen till/från vardagsrummet. Matplats vid fönstret som är nära groventrén.

Kan du komplettera med hur långa väggarna är på sidan av resp. under fönstren är?
 
Okej först så kommer här en uppdaterad bild med fler mått (hoppas det går att förstå), är inte riktigt säker på vad du frågade efter men tolkar det som att du undrar hur högt fönstren sitter också? Dem sitter i alla fall 80cm över golvet.

Ritning av ett hus med måttangivelser, inklusive kök och möbleringsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för tipsen, men tror du inte det blir väldigt mycket golvyta om man har ett L-kök i vänstra hörnet? Det jag har funderat kring med köksön är om den ska gå in mot köket från murstocken och på så sätt dela av köket i en del med köksbord och en del för matlagning. Men vi ska testa runt lite med tipsen du gav och se om vi kan få till det.

Jag vet inte om det har något med saken att göra men det är ett äldre hus på en gård och vi vill gärna skapa en lantlig/äldre känsla i köket och huset i övrigt.
 
BirgitS
Den lantliga/äldre känslan är nog mest beroende på vilka luckor och material man väljer än på själva planeringen. Det var framför allt hur långa väggbitarna är så att man kunde se om det gick att ställa kyl och frys bredvid varandra där och det går ju bra på 130 cm.

H hugggos skrev:
Dem sitter i alla fall 80cm över golvet.
Det är en något opraktisk höjd eftersom man vill ha en arbetshöjd på 90 cm. Då kanske man ska undvika att ha bänkskåp längs ytterväggarna utan i huvudsak ha högskåp på kortväggen och samla diskho och häll i en lång kökshalvö som har kortsidan mot långväggen just till höger om det vänstra fönstret.

Du kan titta på vad @Jarlsgård har tänkt sig till sitt kök:
https://www.byggahus.se/forum/threads/synpunkter-planloesning.335844/
Det var lite av den lösningen som jag tyckte kunde passa även i ditt kök, fast du inte har soffgruppen i samma rum förstås.
 
Okej, ja så har vi inte tänkt att man kan ha det innan, det ska absolut undersökas!
BirgitS BirgitS skrev:
Den lantliga/äldre känslan är nog mest beroende på vilka luckor och material man väljer än på själva planeringen. Det var framför allt hur långa väggbitarna är så att man kunde se om det gick att ställa kyl och frys bredvid varandra där och det går ju bra på 130 cm.


Det är en något opraktisk höjd eftersom man vill ha en arbetshöjd på 90 cm. Då kanske man ska undvika att ha bänkskåp längs ytterväggarna utan i huvudsak ha högskåp på kortväggen och samla diskho och häll i en lång kökshalvö som har kortsidan mot långväggen just till höger om det vänstra fönstret.

Du kan titta på vad @Jarlsgård har tänkt sig till sitt kök:
[länk]
Det var lite av den lösningen som jag tyckte kunde passa även i ditt kök, fast du inte har soffgruppen i samma rum förstås.
Okej, ja så har vi aldrig tänkt att man kan ha det. Jag gjorde en lite snabba ändringar på ritningen:
Redigerad ritning av en husplan med olika rum och måttangivelser som visar förändringar föreslagna i ett foruminlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det något i den stilen du föreslagit? Så att jag förstått rätt.
 
  • Gilla
Marcusskold
  • Laddar…
Att ha arbetsbänk framför lågt sittande fönster går utmärkt. Man kan lätt bygga en nisch bakon erbetsbänken. Det finns några trådar här. Är man inte rädd om husets utseende så kan man höja väggen under fönstren men det drar iväg med kostnader.
Jag gillar bilden med utstickande arbetsbänk med inbyggd spis/vask för jag har det också.
Men dörren mot tillbyggnaden stör lite. Kan man fundera på att byta plats mellan den utstickande arbetsbänken och matplatsen? Då har ni matplats med två fönster och inte dörr till groventren i ryggen. samtidigt närmare mellan groventren (där ni kanske kånkar in maten) och kyl/frys.
 
Hej hopp, här kommer jag!

Jag tycker sista bilden ser bra ut!

De reflektioner jag har är dock dessa
  • Finns ingen maskin utritad
  • Sätt kyl/frys antingen till vänster om fönstret eller vid murstocken. Som de står nu då är de i vägen om man tex storhandlat, dvs en packar upp/in och blockerar då infarten för inbäraren som det är nu.
  • Ha en liten ho i halvön istället för att få bänkyta bredvid hällen

Ja det var la vad jag kom på just nu!

Tjillevippen :D
 
J Jarlsgård skrev:
Hej hopp, här kommer jag!

Jag tycker sista bilden ser bra ut!

De reflektioner jag har är dock dessa
  • Finns ingen maskin utritad
  • Sätt kyl/frys antingen till vänster om fönstret eller vid murstocken. Som de står nu då är de i vägen om man tex storhandlat, dvs en packar upp/in och blockerar då infarten för inbäraren som det är nu.
  • Ha en liten ho i halvön istället för att få bänkyta bredvid hällen

Ja det var la vad jag kom på just nu!

Tjillevippen :D
Håller med, jag tror att ni snabbt kommer att tycka att det blir trångt runt hällen. Minska hon till en singel.
Annars ser det bra ut.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Att ha arbetsbänk framför lågt sittande fönster går utmärkt. Man kan lätt bygga en nisch bakon erbetsbänken. Det finns några trådar här. Är man inte rädd om husets utseende så kan man höja väggen under fönstren men det drar iväg med kostnader.
Jag gillar bilden med utstickande arbetsbänk med inbyggd spis/vask för jag har det också.
Men dörren mot tillbyggnaden stör lite. Kan man fundera på att byta plats mellan den utstickande arbetsbänken och matplatsen? Då har ni matplats med två fönster och inte dörr till groventren i ryggen. samtidigt närmare mellan groventren (där ni kanske kånkar in maten) och kyl/frys.
Ja vi kommer alltid använda groventren som ingång till vardags då det är där vi kommer ha bilarna parkerade utanför. Jag håller med om att bordet inte känns optimalt att ha framför dörren ut till groventren. Ja eftersom att vi lagar väldigt mycket mat och bakar nästan varje vecka så är mycket bänkyta viktigt. Jag ska testa att byta plats på bordet och "köksön" och se hur det blir då. Tack för tipsen!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
BirgitS
H hugggos skrev:
Är det något i den stilen du föreslagit?
Ja, men som andra har skrivit blir det inte bra så eftersom man behöver en ordentlig arbetsyta mellan diskhon och hällen. Samtidigt bör det vara 120 cm mellan köksön och murstocken.

Vad är det för skåp ni tänkt ska stå vid murstocken?
Hur bred är dörren mot hallen, i ritningen ser den ju knappt ut att vara mer än 60 cm.
 
J Jarlsgård skrev:
Hej hopp, här kommer jag!

Jag tycker sista bilden ser bra ut!

De reflektioner jag har är dock dessa
  • Finns ingen maskin utritad
  • Sätt kyl/frys antingen till vänster om fönstret eller vid murstocken. Som de står nu då är de i vägen om man tex storhandlat, dvs en packar upp/in och blockerar då infarten för inbäraren som det är nu.
  • Ha en liten ho i halvön istället för att få bänkyta bredvid hällen

Ja det var la vad jag kom på just nu!

Tjillevippen :D
Tack för inputen nej jag drog bara ihop något lite snabbt så fick inte in allt på bilden. Det där med kyl/frys har du nog rätt i!
Ska se hur det blir om man lägger in en liten diskho bredvid spisen och flyttar den stora diskhon till bänken. Vi lagar som sagt mycket mat och bakar ofta så behöver så mycket bänkutrymme som möjligt.
 
Du har ritat in 2st matmöblemang. Är det i köket tänkt att vara en liten frukost hörna eller kommer ni alltid äta här?
 
Jag bifogar en skiss på hur vi har tänkt lite från början. Vi har som sagt försökt att få till så mycket bänkyta som möjligt. Men vi har inte hittat någon bra placering av ugn, sen har känns det som om det blir lite för mycket golvyta om det nu kan bli det?

Ge gärna synpunkter på denna planlösning, den kanske inte alls är genomförbar och då är det skönt att få höra det i så fall =)

Grovt ritad skiss av en köksplanlösning med markerade mått och bänkytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som sagt allt är väldigt grovt ritat.
 
J Jarlsgård skrev:
Du har ritat in 2st matmöblemang. Är det i köket tänkt att vara en liten frukost hörna eller kommer ni alltid äta här?
Ja tanken är att det ska finnas plats för ca 4 personer kring ett bord i köket. Som du säger mer till frukost och måltider för familjen (snart kommer vi vara 3st) men att vi ska ha ett större bord antingen i rummet där det andra matbordet är placerat eller i det stora rummet i anslutning till köket.

Hade kanske varit bättre att rita in vilka tankar vi har om dem andra rummet på denna våning för att lättare kunna utforma köket.
 
Jag gillade inte den sista layouten alls faktiskt.. tyckte den kändes rörig :thinking:

Satt alla fönster på samma höjd?

Jag hade nog gjort ett U vid den vänstra delen, satt kyl/frys bredvid murstocken och sedan haft en grundare hylla längs med murstocken.

Om ni lagar mat och bakar såpass mkt som du säger kanske ni ska överväga att ha ugnen i ett bänkskåp under hällen istället för att vinna 60cm i bänkyta?

Jag finner rummet lite lurigt, hade det varit 20cm bredare så hade det varit mycket lättare ! :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.