Hejsan!

Jag har just flyttat in i ett lägenhetshus som byggts tidigt 60tal.
Och funderar över mina renoveringsmöjligheter.

Tanken är att slå ner två väggar, från kök till sovrum och sovrum till halva vardagsrummet. Som ska delas av med en ny vägg så jag får ett sovrum.

Huset är byggt med special-gjutna betongpelare som är genomgående igenom lägenheten/huset.
(jag bifogar originalritningar)

Så tillbaka till frågan kan jag riva väggen från köket till sovrum och vidare till vardagsrummet utan att ha ett stort "V" igenom huset?

Tacksam för svar!

(Ber om ursäkt för original planlösningen är i så litet format)
 
  • Arkitektritning från 60-talet som visar planlösning av ett lägenhetshus med markerade betongpelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en lägenhet från 60-talet med kök, hall, badrum, sovrum och vardagsrum markerade samt måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Originalritning av en lägenhets planlösning från 60-talet med kök, sovrum, vardagsrum och balkong.
Att döma av ritningen finns det inga bärande innerväggar förutom trapphusväggarna.
 
  • Gilla
Ltsvensson
  • Laddar…
Däremot verkar det finnas bärande pelare tycker jag det ser ut som.

Edit: man kanske ska läsa inlägget också, TS visste redan om pelarna.
 
  • Gilla
Ltsvensson
  • Laddar…
Det verkar väl vara en pelare mellan köks och sovrumsdörr, som hamnar mitt i din nya dörr. Det blir inte så bra.
 
  • Gilla
Ltsvensson
  • Laddar…
Nej, jag höftade ihop den nya planlösningen i all hast, tanken är att slå igen köksdörren och använda mig av sovrumsdörren som entre :)
 
Som sagt, det borde gå. Du behöver tillstånd från föreningen för ett sådant ingrepp.
 
  • Gilla
Ltsvensson
  • Laddar…
Hur tänkte du lösa dagsljus och ventilation? Ett rum utan fönster och ventilation känns inte lämpligt som sovrum, tror inte det är tillåtet heller.

Vill inte vara taskig och döma ut projektet, bara nyfiken på dina planer då vi är lite i samma sits.

Egentligen räcker det väl med öppen dörr för ventilationens skull.
 
  • Gilla
Ltsvensson
  • Laddar…
Ventilation kommer sättas i övre högra hörnet av nya väggen för cirkulation, ang dagsljus föreslås det att ha ett smalt glasparti i väggen.

Tycker det är bra med andra synpunkter så kör bara!
 
Jag tror att man får ha ett rum utan fönster, men att det inte räknas som ett rum. Dvs, din lägenhet blir en etta med gigantisk klädkammare.
Tar du bort dörren till "sovrummet" blir det en alkov.
Vill du sälja lägenheten kan den marknadsföras som en 1,5a eller minitvåa, men inte som en tvårumslägenheter.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag har sett lägenheter med ”sovrum” utan fönster, de brukar kallas etta med sovalkov och liknande.
 
Redigerat:
nikasp
Du kommer att få nedslag på OVK, ej ok utan tilluft i sovrum. Vi hade någon jobbig månad innan försäljning då det uppdagades att förrförra ägenaren bytt plats på kök och sovrum. Dvs. det var frånluft i sovrummet men vi klarade oss med ett nödrop med en fullösning, tog bort en 30x30 cm ruta i glasväggen som skiljde av och fick dra ett vitlackat spirorör genom rummet till köket.

Jag skulle avråda från en sådan lösning då luften inte blir tillräckligt bra i ett sånt utrymme. Styrelsen borde egentligen säga nej då överluft från ett rum med tilluft inte är tillräckligt. Jag lyckades lirka med OVK-killen då vi ju satt med en befintlig lösning och fick göra det bästa möjliga.
 
BirgitS
Sovrum ska ju ha fönster för att det är en utrymningsväg vid brand. Du ska inte behöva gå till ett annat rum i lägenheten för att räddningspersonalen ska hitta dig och kunna rädda dig genom ett fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.