J
Hej! Renoverar ett garage funderar på att sätta ett lager med osb + gips, syftet är att de borde bli enklare att montera hyllor eller dylikt med osb. Är det värt den extra kostnaden? Finns ju reglar att fästa i!

Mvh Jenny
 
Ja, det tycker jag. Men smaken är som baken. Här får du nog känna själv, men rätt vad det är ska du upp med några krokar etc.
 
  • Gilla
lärjungen och 2 till
  • Laddar…
Måste du inte spara på kostnad, så är svaret Ja.
 
  • Gilla
lärjungen och 2 till
  • Laddar…
Ja! snåla inte in på den kostnaden när du ändå är i gång och renoverar. Monterar du OSB slipper du tänka på var reglarna är när du ska sätta upp några krokar eller något hyllplan, som tidigare nämnts.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
J Johan1000 skrev:
Hej! Renoverar ett garage funderar på att sätta ett lager med osb + gips, syftet är att de borde bli enklare att montera hyllor eller dylikt med osb. Är det värt den extra kostnaden? Finns ju reglar att fästa i!

Mvh Jenny
Alla dagar i veckan.

Stickan
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Glömde notera att reglar sitter alltid på fel plats. Har glespanel på nästan alla väggar i ett äldre hus och det jag ska fästa hamnar alltid mellan dem
 
J
Jag har märkt det också funderar på att regla osb skivan en bit från ytterväggen så man slipper ha sönder ångspärren varje gång man sätter upp något
 
Jag ställer samma fråga, ska bygga komplementbostad, byggaren kommer göra väggen klar, sen fixar jag elen/VA, se resten av väggen, i offerten stod det OSB, vad handlar det om för pengar på bottenyta 29kvm plus loft? Motför gips alltså..
 
OSB + gips.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
OXYD
Är det garage och du inte bryr dig om utseendet eller hårda väggar så kan man sätta reglar på utsidan och fästa diverse hyllor i. Då slipper man jobb och kostnad för extra skivor. Samt man punkterar inte ångbromsen.

Eller bara använda osb. Men utan gips ökar brandrisken. Själv kör jag endast osb en våning och gips andra.
 
P
Alla gånger skulle jag säga. Det kostar en liten slant nu, men du sparar in svordomar, frustration och tandagnislan i framtiden.
 
Vi sitter och har precis planerat en sommarstuga tillsammans med en byggare - han skulle ha rätt mycket extra för att köra osb också - det ska till rätt mycket svordomar för att kompensera de pengarna....

...sen funderar vi på enstaka väggar där vi vet att vi ska sätta tv och så på ... där kanske vi beställer osb....
 
J
Rummet vi ska renovera är alla väggar 3,2m skulle kosta liten över en tusen lapp med osb, kör ja med bara gips blir det ca halva kostnaden. I övriga huset har jag plyfa och osb, nu när jag tänker efter så har jag alldrig ångrat mig.
 
A
Det är säkert lite mer arbetstid att kapa osb jmf med gips, så att köpa tjänsten blir ju såklart dyrare
 
Så länge det ska hängas upp lite smått å gott på väggarna är osb smidigt att ha bakom gipsen. Börjar det på bli lite tyngre grejer (i ett garage t ex) kan osb bli lite klent. 15 mm k-plyfa klarar det mesta men i ett garage kan man med gott samvete dra upp råspont å måla vitt. Gips kan ta mycket stryk i ett garage, beroende på hur man använder det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.