Tja!

Nu är det dags för den frekventa planlösningskommentatorn att själv slänga ut sig i det fria... Vi får la se hur det går! :crysmile::thinking:

Bakgrund:
Jag och sambon har diskuterat om att bygga nytt redan nu (planen var att göra det om 20 år annars). Då det finns ett område här i kommunen som är planerat för avstyckning så satte vi upp oss i tomtkö där som numbero uno! Det lönar sig alltså att hålla koll på kommunens planer...

Då tomterna inte är avstyckade än så kan jag endast spekulera i hur tomtindelningen kommer se ut, men jag tar mycket input från tidigare bostadsområde som avstyckades "vägg i vägg" för 10-15 år sedan. Där är tomterna 24m breda (från gatan sett) och i lite varierande längder.. men mestadels 35-45m djupa.

Sagt och gjort. Våra planer är ett 1-planshus då vi har knoddar på 10 mån resp 26 mån och är la inte helt lyriska över att ha trappa idag. Så det är ett krav, framförallt från sambon. Övrigt? Öppen planlösning med tilltagna ytor, privat barnavdelning... ja standardönskemål typ? :rofl:

Slänger upp en bild på planlösningen istället för att skriva en novell här! Bra att veta är att norr är på framsidan och det är sjöutsikt på baksidan. Fönstersättningen är inte spikad, men input där är alltid önskvärt!

Planritning av ett 1-planshus med öppen planlösning, separata sovrum, tvättstuga och uteplats under tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite av mina reflektioner då.
Entré samt uteplats under tak är aldrig fel. Ryggåstak i kök/vardagsrum.
Separat barnavdelning som går att stänga till helt, allt barnen behöver finns där och onödigt vuxenspring behövs inte för att komma till tex tvättstuga.
Tvättstuga som är tvättstuga och inget annat. I min värld så kan man absolut ha en groventré, men då ska man ha en GROVENTRÉ också och inte en dörr i tvättstugan. Jag likt min sambo vill ha det rent bland den rena tvätten och då vill vi inte ha skit där. Så det är ett aktivt val att inte ha en dörr där :)
Rymlig hall med gott om förvaring, typ som ett plåster på såret för utebliven groventré. Även en KLK i anslutning för tex barnvagnar som är svåra att rymma i en garderob utan att behöva fälla ihop den var gång.
Master med Walk-in-Closet. Tanken här med KLK är att om vi mot all förmodan skulle få besök av storken igen så kan man "lätt" smälla väggen mellan de båda KLK och på så vis få ett 4de sovrum.

Det är la mina egna tankar om det. Kan tilläggas att huset är ca 146m² stort.

Nu vet jag inte riktigt mer vad jag ska säga, så bomba på med åsikter :crysmile:
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Hemmakatten
Gillar planlösningen och förvaringsmöjligheterna.
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
inget badkar?
 
major_tom major_tom skrev:
inget badkar?
Kanske, kanske inte! Vi får se lite hur det blir med den saken :) vi har badkar idag men kommer byta till dusch om någon månad. Så det är la lite beroende på vad barnen tycker om det (y) ett alt hade varit att låda barnens badrum bli det tillgänlighetaanpassade och sätta ett badkar där isåfall :)
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
Ritning av ett hus med identiska badrum, optimerad rördragning och mått som matchar takstolsmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så hade man kunnat göra. Nu är badrummen identiska i storlek :)

Andra saker som jag försökt tänka på är:
Att alla vattenförbrukare ligger på ett led för att minimera rördragning.
Längderna på väggarna är efter takstolsmått cc120. Så sällskapsflygeln mäter 4.8x12 m förutom vid kök/hall där det är smalare. Samma med den andra vinkeln, den mäter 7.5x12 m.
 
Slänger in några miljöbilder också.

Sett från köksön
3D-ritning av öppen planlösning med köksö, matplats, soffgrupp och synlig hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från passagen
3D-visualisering av kök med köksö, barstolar, matbord och inbyggda vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från soffgruppen mot hallen
3D-ritning av allrum med köksö, matplats och hallvägg, perspektiv från soffgrupp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag haft en tanke på att göra hallväggen mot köket lite längre samt sätta en liten vinkel på säg 40cm för att dölja ev skor osv.. Dvs så att det blir såhär istället
3D visualisering av ett allrum med köksö, matbord och öppen spis, i ljusa färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allrummet
3D-rendering av ett modernt vardagsrum med soffa, soffbord, TV och krukväxter, vy mot fönster och en kontorsdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
J Jarlsgård skrev:
Våra planer är ett 1-planshus då vi har knoddar på 10 mån resp 26 mån och är la inte helt lyriska över att ha trappa idag.
Tänk dock på att det tar tid att bygga hus så när väl huset är klart är nog barnen så stora att de klarar av en trappa.

J Jarlsgård skrev:
Tvättstuga som är tvättstuga och inget annat.
Men även i en tvättstuga kan det vara trevligt med direktutgång så man enkelt kan hänga tvätt ute. Finns det plats att hänga tvätt inne i tvättstugan?

J Jarlsgård skrev:
Rymlig hall med gott om förvaring
Så som ni har det idag tycker ni nog att den hallen är rymlig men den dagen ett skolbarn drar hem fyra kompisar så kommer inte 5 kvm att räcka till utan de kommer att komma utanför den ytan innan alla har fått av sig skorna, dvs. gör hallen längre och stäng till om den mer om ni vill slippa grus och lera i köket och passagen.

Det är opraktiskt långt mellan diskho och hällen (kan bli problem med bygglovet). Risk för att man genar över hörnet med pastakastrullen och därmed risk för skållningsolyckor.
 
  • Gilla
SysterNett och 1 till
  • Laddar…
Tycker det i grunden ser bra ut, men hade nog vänt på delen föräldrasovrum/klädkammare så att man fått de senare mellan sovrummet och allrummet.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Hej @BirgitS, vad trevligt att du kikade in! Har faktiskt väntat på dig :D Jag ska göra mitt bästa för att ge svar på saker och ting!

Till att börja med så är 1-plans det enda aktuella. Det har jag fått stränga order på från frugan! Hon vill ha 1-plans och "svär" var dag över att vi inte har det i dagsläget. Finns inte så mycket rum där för att förhandla så att säga :crysmile:

Angående tvättstugan så är min tanke som såhär. Den mäter 2,5x3,35 efter senaste revideringen med badkar. Rakt fram från dörren sett tänker jag mig upphöjd tvätt och torktumlare. Sedan bänkyta bredvid ~120cm med ho bredvid för att få tillräckligt med vikyta. På väggen mot barnens badrum tänker jag mig att man har torkställningar som fälls ner/ut på väggen, 2-3st.

Jag tänker inte argumentera emot dig där och kör vidare på att jag fått strikta orders. När jag började skissa så var kyl/frys/ugn mot den väggen som är mot köket och då mätte den 1.9m ungefär + att hallen var lite bredare (är ändå 2,7m bred) men absolut, är inte främmande från att förlänga den väggsnutten lite till för att få lite mer golvyta i hallen.

Och köket, där visste jag att du skulle säga något! Köket har jag ritat om gud vet hur många ggr. Den layouten som är på bilden är inte den slutgiltliga för jag är inte nöjd med den. Däremot är jag ganska nöjd med måtten som nu är 4,35x3,7m ungefär. Tycker det funkar bra med köksö och så men kyl/frys placeringen känns lite såhär. Det enda jag vet är att jag vill ha ett fönster som är centrerat mot både köksö samt vinkeln. Ett alternativ hade dock varit att smalna av köket något till 4,25 för att få loss ytterligare 10cm i hallen. Kanske rentav snor lite från badrum eller tvättstuga också.

Edit: Kollade nu och nuvarande avstånd mellan mitten ho till mitten häll är 190cm. Dock är inte fönstret centrerat mot köksön så nu retar jag mig på detta...


A Alecci skrev:
Tycker det i grunden ser bra ut, men hade nog vänt på delen föräldrasovrum/klädkammare så att man fått de senare mellan sovrummet och allrummet.
Nu känns det som om jag motargumenterar alla påpekanden men jag ska ge ett så bra svar som jag kan.

Jag har tänkt den tanken också men det finns egentligen 3 skäl till varför jag inte ritat det så.
  1. KLK som är tänkt för hallen blir inte vid hallen
  2. Väggen mellan sovrum och KLK har jag ritat som bärande, för nåt måste ju takstolarna vila på :thinking:
  3. Fönstret i sovrummet hamnar då under taket vid uteplatsen vilket jag undviker.
Som argument för att ha det så som du påpekar så hade KLK hamnat mellan allrummet och sovrummet = garanterat trevlig ljudkomfort.
 
BirgitS
Oj, så välkomnad man känner sig :)

Jag förstår att dagens problem med er nuvarande bostad lätt kastar sin skugga över framtida bostäder, så var det med vår bil en gång då vi hade en sedan med ständiga problem med att få in barnvagnen plus något mer och när det blev dags att byta så blev det därför en större kombi, men det dröjde ju bara några månader innan det inte längre behövdes någon barnvagn och bilen kändes då egentligen för stor för att åka omkring i jämnt.

Bara tvättstugan fungerar när torkställningarna är nerfällda också så blir det säkert bra. För du har väl kommit ihåg att ge plats för all teknik som behövs där också. Städskåp?

Apropå hallen, tänk på att vid dåligt väder så blir nog barnvagnen stående där för man vill ju inte dra den över passagens ömtåligare golv (antar jag) till KLK med blöta och smutsiga hjul. Men om ett par år så är det ju inte så mycket barnvagn längre.

Kyl och frys nära diskhon är ju bra, men sen är det ju för långt till hällen. Kommunen kommer nog att protestera och ni kommer att ångra er om någon bryter benet och går med kryckor för då märks varje liten bit man behöver flytta sig. Från diskmaskinen bör det vara kort avstånd till förvaringen av tallrikar och glas men jag vet inte var ni har tänkt att ha det. Långa avstånd är överlag ett problem när det inte finns överskåp eftersom det måste bli så många bänkskåp för att rymma allt.
 
Ja du har helt rätt i det! Det är en av grunderna i varför jag inte vill ha ett onödigt stort hus.

Teknik i form av elskåp + mediacentral tänker jag mig att man kan ha i väggen bakom dörren till tvättstugan.

Du har rätt med det om barnvagn också. Som det ser ut idag så trodde plan och bygg chefen att tomterna kommer ut på marknaden om ca 1 år så 2 år dröjer det ju minst tills det står ett hus där. Man kan säga att jag är ute i god tid, men även att barnvagnstiden lär nästan vara över när det är dags att ta sitt pick o pack och flytta in! :)

Har även fundering på om man skulle haft sig ett torkskåp i KLK vid hallen.

Städskåp ska nog gå att få plats i tvättstugan, räknar med att 2st 60cm garderober får plats bredvid pannan utan att man ska behöva kravla sig in där :)
 
BirgitS
J Jarlsgård skrev:
Som det ser ut idag så trodde plan och bygg chefen att tomterna kommer ut på marknaden om ca 1 år så 2 år dröjer det ju minst tills det står ett hus där.
Inga problem med trappor med andra ord ;) Men visst är det skönt att slippa trappor för alla.

J Jarlsgård skrev:
Har även fundering på om man skulle haft sig ett torkskåp i KLK vid hallen.
Förskolebarn har ju ofta blöta ytterkläder men sen avtar det raskt. Om ni bestämmer er för torkskåp så planera för att ni kan vilja ta bort det senare.

J Jarlsgård skrev:
tan att man ska behöva kravla sig in där :)
(y)
 
3D-ritning av kök med köksö, barkräckor, inbyggd kyl, ugn, mikro och gott om rörelseyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta var min första utgåva på köket.. tycker du den ser bättre ut @BirgitS ? Är ca 160cm mellan mitt ho till mitt häll och ca 160 cm från mitt kyl till mitt häll. 50cm bänkyta mellan häll och ugn/mikro.. och 120cm runtom köksön.

Gällande förvaring som jag missat på att svara på tidigare så är den nöten svår.

Vi kan säga som såhär, jag och min sambo är 2 olika individer med 2 väldigt skilda synsätt på förvaring. Jag är en förvaringsknarkare och hon älskar avskalad minimalism typ...

Så jag kan tänka mig väggskåp men hon vill inte ha det. I min värld är det snyggt och då jag står i köket så lär jag också vinna.. Dock räcker det för min del med 1st 80 skåp för muggar och glas, tallrikar och liknande kan jag tänka mig att ha i lådor då jag finner det enklare :) Vi får se vem som vinner den fajten när det väl stundas, det är trots allt jag som är kock i huset ;)
 
Ett tips är att inte ha fönstret ända ned mot diskbänken, ha gärna ett stänkskydd (kakel) på ca 30 cm. Jag har sett alldeles för många fönsterkarmar förstörda av allt vatten som stänks.
Det är ff lite långt mellan häll och ho, att bära en femliters pastakastrull över hörnet känns lite osäkert, särskilt med risk att det ligger legobitar el bilar på golvet. Är centreringen vid fönstret superviktig? Jag tror den är tydligast på ritning, inte när köket är färdigt.
 
Charlie2 Charlie2 skrev:
Ett tips är att inte ha fönstret ända ned mot diskbänken, ha gärna ett stänkskydd (kakel) på ca 30 cm. Jag har sett alldeles för många fönsterkarmar förstörda av allt vatten som stänks.
Det är ff lite långt mellan häll och ho, att bära en femliters pastakastrull över hörnet känns lite osäkert, särskilt med risk att det ligger legobitar el bilar på golvet. Är centreringen vid fönstret superviktig? Jag tror den är tydligast på ritning, inte när köket är färdigt.

Tar till mig detta gällande köksplaneringen!

Nä fönster hela vägen ner vet jag är opraktiskt.. Så hur jag löser det får jag filura på! Angående avståndet mellan ho och häll så köper jag det argumentet till fullo! Hmm.. Frågan är hur man får till det enklast? En del av mig funderar på om man skulle "bryta" köket till 2 delar ist. En för högskåp (kyl/frys/ugn) och en för häll/ho/dm. Då jag kunnat ha fönstret mellan ho och häll samt en dörr ut i anslutning till köket istället alt bara ett golvfönster.

Tanken är att det ska finnas en utgång i anslutning till köket då det är kvällssol där :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.