Vi har en Octavia 2013 med 140-hästarsdieseln, automat och 4x4. I stort sett betald. Några månader kvar bara,

Har installerat solceller på huset nu och leker lite med tanken att byta till en begagnad Outlanderladdhybrid från runt 2015.

Vi har en mil till och från jobb och gör ett par-tre längre resor per år. Det brukar bli 2000 mil per år.
Två barnstolar måste få plats och en mindre hundbur.

Hur gör man med laddningen? Vi har varmgarage inbyggt i huset och vintertid vill man ju ladda där men sommartid är det ju mest bara besvärligt att köra in.

Så, hur ser ni på det? Både ekonomiskt och rent praktiskt.
 
Det räcker med vanligt uttag till laddhybrid. Men byt ut gamla grejer och kolla kopplingarna. Du har perfekta förutsättningar för outlandern
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Glömde säga, du har kort till jobbet och om du vill ha värme i kupen på vintern kommer den att gå på bensin till stora delar av den korta sträckan.
 
En laddare behöver inte vara så stationär att den inte kan flyttas vår och höst. Jag kör Golf GTE och har tills nyligen laddat uteslutande med den medföljande laddkabeln för vanligt vägguttag. Nu har jag en större pryl hemma, men på övriga ställen där jag laddar blir det den lilla laddaren. Sedan jag fick den i juni har jag haft ett snitt på 0,25 liter per mil. Jag har förstått att outlandern är ganska törstig när den körs på bensin. Men om en stor del av resorna är korta så kan det bli bra i slutänden i alla fall.

@witten är outlandern precis som Kia sådan att den inte kan ha värme på utan att köra motorn?
 
A Avemo skrev:
@witten är outlandern precis som Kia sådan att den inte kan ha värme på utan att köra motorn?
Den har elektrisk kupevärme också men bensinen går in som stöd om det är minusgrader. Med förvärmning och 17 grader så går den kanske bara någon km på bensin sen klarar elen av resten. Varmare än så hinner TS inte få det ändå på den korta resan.
 
H hagv skrev:
[länk]

Var också sugen på en sån, men har insett att man bör ha en från 2017, då bilen har ett EV-läge. Alltså att man tvingar den till att bara använda el.
Annars kan man modda de tidigare bilarna, med risk för garantier och ev. haveri om boxen inte funkar som den ska. Www.pureelectric.se

Men varför är det läget så viktigt? Det känns inte avgörande för mig.
 
Det beror ju helt på vart man bor och hur långt man har till jobbet.
Jag bor i Jämtland och har 10 km till jobbet. Jag skulle enkelt kunna köra till jobbet på bara el, men är det kallt ute så skulle bensinmotorn behöva köra kanske halva sträckan för att värma bilen, trots att elen skulle räcka.
Eller så får jag köra utan fläkten på i bilen.
Då försvinner hela vitsen för min del iaf.
Men har man typ 30 km till jobbet så är det kanske 20 km man kan köra på bara el (bara spekulationer såklart :))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.