Hej.

Vi står i startgroparna på att flytta vår tvättstuga till en annan mer lämplig del av huset för att kunna göra plats för ett till badrum. Rummet som ska få agera tvättstuga är ett ”förråd” mellan huset och tillbyggnaden därav en liten trappa upp till huset. Förutsättningar för den nya placeringen är följande:

- målat betonggolv (platta med någonform av krypgrund under halva rummet)
- lågt i tak (drygt 200-210cm)
- inkommande vatten finns i utrymmet
- ordentligt fall som leder till en gammal rostig gjutjärnsbrunn
- gammal heltäckningsmatta ligger där nu
- elcentral i samma utrymme.
- några gamla slitna garderober som ska rivas ut


Rum med lågt tak och betongtrappa, heltäckningsmatta, garderober och rörighet inför renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utrymme avsett för tvättstuga med gammal heltäckningsmatta, skåp och lågt i tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Målat betonggolv möter gammal heltäckningsmatta vid tröskel i blivande tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första frågan är, vad gör jag åt golvet? Behövs det tätskikt när det är betonggolv? Alternativt att lägga en våtrumsmatta med uppvik. Men plattan är oisolerad. Vår tanke är att helt enkelt bara lägga klinkers direkt på betongen. Vi vill ha golvvärme men vet inte riktigt hur vi ska få till det då vi har så lågt i tak. Någon som har något tips?
 
Du behöver tätskikt på golvet och 5 cm upp på väggen. Plastmatta (av lämplig kvalitet) fungerar som tätskikt.
 
Jag har för mig jag läst någonstans att matta på betonggolv inte är så bra om det är en oisolerad platta? Kan ha läst fel eller kommit ihåg fel.
 
Rickard.
I källare är det allmänt rekomenderat att ha så lite tätskikt som möjligt, vet inte riktigt vad som sägs på betongplatta. Vad har ni i badrummet på samma våning?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
I källare är det allmänt rekomenderat att ha så lite tätskikt som möjligt, vet inte riktigt vad som sägs på betongplatta. Vad har ni i badrummet på samma våning?
Badrummet är uppe i huset som ligger på trästomme ovanför en krypgrund.
 
Rickard.
Det finns diffusionsöppna tätskikt men har ingen erfarenhet eller kunskap men lokala små tätskikt är beprövat och brukar funkar om det inte är extremt fuktigt i vilket fall man då bör åtgärda.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Fick lite mer feeling nu ikväll så frysen flyttade ut i verkstaden och mattan åkte.

Vad tycks om golvbrunnen? :crysmile:

Ett tomt rum med grått golv och en golvbrunn, madrasserade rör på väggen och en vit stol, mattan borttagen runt brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal och skadad golvbrunn i betonggolv med synliga rör och spår av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum efter att en frys flyttats ut, mattan borttagen och synlig golvbrunn i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska golvbrunnen bilas upp och hur mycket ska bort isf?
 
Rickard.
Ska det göras rätt bör du bila och byta brunnen och även flytta ut den från väggen lite. Minns inte vad minimum måttet är nu i huvudet men du kan googla det.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
har för mig att det är 200 mm från vägg som gäller för golvbrunn
 
BirgitS
JLyck JLyck skrev:
Jag har för mig jag läst någonstans att matta på betonggolv inte är så bra om det är en oisolerad platta? Kan ha läst fel eller kommit ihåg fel.
Det beror också på om väggarna tål vatten. I en källare är det ju meningen att man har oorganiska material i väggarna.
 
Som sagt, enligt regelverket skall brunnen bytas. Det går inte att ansluta tätskikt eller plastmatta på ett godkänt sätt mot en sådan brunn. Brunnen måste dessutom sitta minst 20 cm från väggen, räknat till kanten av brunnen.
 
200mm ut från vägg hittade jag på säkertvatten.
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror också på om väggarna tål vatten. I en källare är det ju meningen att man har oorganiska material i väggarna.
Väggarna i detta fall är reglade gipsväggar. Ska ringa en golvläggare imorgon och höra vad han tycker.
 
H hempularen skrev:
Som sagt, enligt regelverket skall brunnen bytas. Det går inte att ansluta tätskikt eller plastmatta på ett godkänt sätt mot en sådan brunn. Brunnen måste dessutom sitta minst 20 cm från väggen, räknat till kanten av brunnen.
Brunnen ska jag byta, blir till att hyra en rejäl maskin så man kan känna sig manlig ett litet tag iaf.

När brunnen är borta, kapar man bara gjutjärnsröret och på med en muff?
 
Det finns lite olika lösningar för att skarva på sig mot ett gjutjärnsrör. Du får nog bättre svar på den frågan under vatten o avlopp här på forumet.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.