K
Har ingen aning om detta med luft/vatten pumpar så jag vänder mig hit. Jag undrar vilken utav dessa 4 som skulle passa mitt hus?
Är 1 ½ plan på 92/78 m2, med gillestuga. Byggt på sent 60 tal, tegel hus. Har just nu pellets och använder runt 8 pallar per år. 2 glas, och inte så jätte bra isolerade fönster (kittning som måste göras om på samtliga). Bor i Kalmar.

CTC 610 M + CTC I350L

Nibe F2120-12 + Nibe VVM 320

Bosch Compress 7000I AW9 + AWM/AWM-S

IVT AirX 409 + IVT AirBox

Tacksam för svar, och anledningar för och mot gärna!
 
Redigerat:
H
Ingen av dom.
Köp en Hitachi eller fujitsu

Kolla in specen (cop) när det är -7 grader samt hur många minus grader som pumpen kan göra värme utan att gå 100 % på el.

Men köp bergvärme om du har berg under huset.
 
Tycker han ska köpa en häst, mycket roligare! Ungefär så låter det från er.

Han vill inte höra om bergvärme utan hjälp med val av pump.

Jag hade tveklöst tagit nibe pumpen eftersom den levererar 63c utan elpatron
 
  • Gilla
Peter4321 och 1 till
  • Laddar…
K
H H-Thomasson skrev:
Ingen av dom.
Köp en Hitachi eller fujitsu

Kolla in specen (cop) när det är -7 grader samt hur många minus grader som pumpen kan göra värme utan att gå 100 % på el.

Men köp bergvärme om du har berg under huset.
Har bollat med andra hälften om bergvärme och vi båda, efter snack med företag, har valt luft vatten pump istället!
Fick fram detta om NIBEn, och dessa 4 är de enda som den lokala firmam kör med, därav blir det någon utav dessa 4 pumpar.

SCOP Medelklimat 35/55°C 4,8/3,8

P designh medelklimat 35/55 °C kW 8,0/8,3

SCOP EN14825 Kallt klimat 35/55 °C 4,1/3,4

P designh kallt klimat 35/55 °C kW 9,3/9,8

Värmekapacitet/COP, EN14511, nominell kW 3,54/5,12
 
K
L Lutte skrev:
Tycker han ska köpa en häst, mycket roligare! Ungefär så låter det från er.

Han vill inte höra om bergvärme utan hjälp med val av pump.

Jag hade tveklöst tagit nibe pumpen eftersom den levererar 63c utan elpatron
Tack för svar! Ja precis, såg det också och blev förvånad! Installatören tyckte även han NIBE (opartisk), så det lutar mest åt den!
 
H
K kimjohanss skrev:
Har bollat med andra hälften om bergvärme och vi båda, efter snack med företag, har valt luft vatten pump istället!
Fick fram detta om NIBEn, och dessa 4 är de enda som den lokala firmam kör med, därav blir det någon utav dessa 4 pumpar.

SCOP Medelklimat 35/55°C 4,8/3,8

P designh medelklimat 35/55 °C kW 8,0/8,3

SCOP EN14825 Kallt klimat 35/55 °C 4,1/3,4

P designh kallt klimat 35/55 °C kW 9,3/9,8

Värmekapacitet/COP, EN14511, nominell kW 3,54/5,12
Siffrorna ovan är typ vid +7 och gör ingen lycklig eftersom vid 7 grader plus så kostar inte uppvärmningen av huset så mycket oavsett hur du värmer upp huset.
Titta på denna graf i stället .
Vid -10 så ger pumpen endast lite drygt 7 kw och med ett cop på ca 2.4 vid 45 grader ut på radiatorerna.
 
  • Graf som visar värmepumpens uppvärmningskapacitet och COP vid olika utomhustemperaturer och framledningstemperaturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
H H-Thomasson skrev:
Siffrorna ovan är typ vid +7 och gör ingen lycklig eftersom vid 7 grader plus så kostar inte uppvärmningen av huset så mycket oavsett hur du värmer upp huset.
Titta på denna graf i stället .
Vid -10 så ger pumpen endast lite drygt 7 kw och med ett cop på ca 2.4 vid 45 grader ut på radiatorerna.
Okej, då är jag med. Finns ingen utav ovanstående som har bättre må tro än niben? Och det blir ju inte jätte kallt här nere, så frågan kan ju vara hur mycket jag lär behöva..hmm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.