Vi gjorde en tråkig upptäckt igår kväll att vi hade vägglöss i huset.
Verkar hittills bara vara i ett rum. Vi vände på sängarna i det rummet, skruvade bort sängbenen och kunde ta död på några st.
Vi kan komma på två alternativ hur vi fått in dom.
1. Vi har haft utländska gäster/gäster som varit utomlands boendes här som kan haft med sig i resväskor.
2. Vi köpte 2 begagnade sängar från ett område i stan där det bor många utländska människor.
Det är helg nu och anticimex har ingen jour.
Finns det folk här med erfarenhet av vägglöss?
Vi ska kasta ut sängarna genom fönstren som en första åtgärd. Sett en del fällor/pulver man kan sätta ut samt skydd för sängben.

Vad innebär en sanering från t ex anticimex. Sanerar dom hela huset eller bara anliggande rum? Hur lång tid tar det? Vad kostar det?

Hälsningar skräckslagna nyblivna husdjursägare
 
Dom kommer dit och sprutar. Kan sätta dubbel häftande tejp runt sängbenen. Är bra att man bor där undertiden. Hade i ett hus fick dom komma och sanera ett par gånger.
 
Finns mycket vägglöss i Sverige, speciellt i storstäderna. Behöver inte ha med utländska personer att göra..

Jag hade slängt sängarna. Kanske kan du få nya på försäkring?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Får ingen ersättning från försäkringen. Mer än saneringen.
 
Jag vet att det går att sanera sängar och kläder och möbler själv hemma. Jag har hört gammelfiolket berätta om hur det gick till på den tiden då vägglössen som förr fanns överallt sanerades bort ur landet.
Tyvärr minns jag inte hur de hade gjort men jag vet att det går.

Jag undrar om det var vägglöss som inte tål några timmar i en het bastu........?
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
En ångstvätt som sprutar het vattenånga in i möblernas skrymslen och vrår skulle kunna vara till hjälp.
 
harry73
Värme och eller kyla
En timme i bastun kan hjälpa (max 60 grader) eller 7 dagar vid -18.

Men troligtvis gömmer de sic i rummet bakom lister, och då behöver du sanera huset
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Där jag jobbade tidigare (serviceboende) så var där en lgh som skulle saneras från vägglöss. Möbler och kläder lades i ett värmetält, kommer inte ihåg hur länge. Sedan lade Anticimex ut pulver längs med alla lister. Den boende var tvungen att vistas och sova i sin lägenhet under minst 2v tid. Enligt Anticimex skulle dom inte komma fram annars. Pulvret torkade ut lössen.

Sattes även en speciell tejp på sängen som också innehöll samma pulver.
 
Sånt pulver som du beskriver kan man ju köpa för 395kr flaskan. Kiselkristaller som torkar ut lössen. Samt tejp för sängbenen så dom inte kan få fäste och klättra upp i sängarna.
Vad mer kan anticimex erbjuda för 10-20kkr? Är deras kemikalier starkare på nåt sätt eller? Nån som vet? Skärmdump av en produkt på en hemsida för bekämpningsmedel, visar text och köpknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingår väl sanering i hemförsäkringen.

Jag köper aldrig stoppade möbler begagnat, dock svårt att vägra släkt och vänner att inte ta med sig bagage vid besök så man är ju aldrig helt skyddad :)
 
Griffeltavlan
Det ingår ju i din försäkring!
Vet ni att dom är i ett rum. Sov där!
Byter ni rum så sprids dom. Det vill ni inte!
Så är dom i sovrum 1, lägg er inte då i soffan för då har ni två rum dom är i.
Och dom är hemska djur, kryper mellan våningsplan där el och elementrör går..
 
Inte bra! Det kliar mycket fruktansvärt. Släng alla möbler.
 
Talvan Talvan skrev:
Inte bra! Det kliar mycket fruktansvärt. Släng alla möbler.
Varför?
Först måste man ju ta reda på hur man sanerar dem. Det gick ju att sanera förr.
 
H heimlaga skrev:
Varför?
Först måste man ju ta reda på hur man sanerar dem. Det gick ju att sanera förr.
Då hade man medel som cyanid och arsenik, Dan Andersson dog i ett hotellrum där man rökt med cyanid för att döda vägglöss.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.