Vad skall man använda?
Har all kunskap om eternit fösvunnit?
Jag har frågat runt och fått olika svar.

Lacknafta baserad murfärg, kallasfallt, samma behandling som tjärpappstak, plåtfärg, absolut ingenting bara högtryckstvätt, billack :surprised:.

Att påstå att jag är förvirrad är bara förnamnet.
När man ringde runt till färghandlarna rekommenderar dom bara sina egna produkter (såklart) men en gubbe jag pratade med sa att han inte var säker men att han hört att vissa medel löser upp eterniten så den blir skör :-/.

 
Jag har personligen väldigt dåliga erfarenheter av silikatfärger på puts. (använder själv lacknaftabaserad murfärg)

Den kontakt jag har haft med Beckers har visat som jag skrev ovan att dom helst promotar sina egna produkter och inte ger opartiska svar som goodwill.
 
Att den blir för tät (andas för dåligt) resultat färgen flagar eller putsen släpper.
Jag tror iockförsig att silikatfärgerna blitt bättre men jag har svårt att lita på vattenbaserade produkter (om man inte vill ha tätt).
Tror också att det har med föutsättningarna att göra typ hur mycket fukt som skall transporteras troligtvis är giftiga murfärger mer förlåtande.

Det var bättre för ::)

Jag har en bekant som kom fram till samma slutsats efter att ha målat om källaren 3ggr på mindre än 3 år han var lagom glad.
 
Jag betvivlar inte dina erfarenheter, men jag blir lite förbluffad över hur du kallar silikatfärg för tät. När silikatfärgen torkat på den släta murstock jag målat, blev den proppfull med knappnålsstora hål. Det ser kanonfint ut på två meters håll och jag förmodar att muren andas och flåsar genom de där små hålen.
 
Som lilla vargen skriver är ju så det skall vara nån form av kristaller eller nått som skall släppa genom fukt (hålen) och denna teknik har säkert blitt bättre med åren.
Min erfarenhet är bara att man täkte dessa med 2/3 strykningen och färgen blev lika bra som plastfärg.

Jag betvivlar heller inte folk som säger att det är jättebra och att det funkar kanon på deras hus jag vill bara inte ha det på mitt 100år gamla hus.

Kurre det är säkert 3 på din lista mycket fukt för det har "han" men det är många år sen han målade det sista gången med lacknafta baserad murfärg och den sitter där än.

Min fråga gällde eternit ???ingen som vet nått :'(
 
Kurre skrev:
Var försiktig.
För 100 år sedan kalkade dom väggar för att fukten skulle komma igenom.
Att införa moderna färger o lösningar kan göra att ditt hus inte står i 50 år till.
När det gäller eterniten, vad händer med den om den är full av fukt som ej kommer ut o det blir några minusgrader?


Sprängs den eller??
Om nu din bekants källarväggar är fylld av fukt som ej kommer ut, hur snabbt vittrar kalken så att cementen blir till sand??

/Kurre

Precis ???
Jag vet inte om vi missförstår varandra den färgen jag använder till mitt hus är uråldrig jämfört med silikatfärgen.
Jag skulle aldrig få för mig att måla eterniten med nånting som är helt tätt.
Det är ju pga min okunskap om eternit jag frågar :(
 
Ja det också.
Men den är lika gammal som huset lite småskör och mossig.
Jag vill ta bort mossan och behandla taket med något som skyddar det (ser snyggt ut).
När jag har frågat vad jag skall använda har jag fått olika svar.
 
;) om du inte har förstått det av mina tidigare poster har jag personligt agg mot vattenbaserade silikatfärger.
Obs läs personligt jag vet att det finns massor av förespråkare speciellt ifrån tillverkarna.

Ingen som vet en produkt som funnits i mer än 20år?
Vad använde man förr till sina eternithus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.