Hej
Har en gammal bastu i källaren som inte har använts på snart 20 år, tänkte att man kan omvandla den till en kyld vinkällare, så min fråga är (som jag har läst på forumet) det här med tilläggs isolering, kondens osv. Är bastu byggt på samma sätt fast att hålla värmen kvar? då hade jag sparat tid.
Kylrummet vill jag skall ligga på en konstant temp, runt 15c så det är inte så kallt
Tacksam för vilken återkoppling som helst
 
H
Har själv lika och gjort matkällare av den, kyller med brain för VP , blir lite kallare på vintern när VP går, håller ca + 7 på vintern och ca 10-11C sommar, inga problem med kondens, men du måste se till att ha en viss grundventilation, kan du få det från utsidan med rör under jord så är det bra, ska gå i rummet vid golvet och en ventil ut vid tak, då cirkulerar luften själv. Vad tänker du kyla med
 
Varför vent? Vill väl inte ha in varm/fuktig luft som ska kondensera.
 
H
H Husqvarna220Ac skrev:
Varför vent?
Har du sett en sval/kyl-källare utan vent, Troligtvis blir det mera än vinflaskor som kommer att förvaras där när mor i huset kommer underfund med att va bra att ha. Då kan det bli någon form av fukt och annat som blir till mögel . Klart blir det bara vin och konservburkar klarar man sig utan vent, men lägg inte potatis, då är det kört
 
Kylskåp har ingen vent, förutom dörren
 
  • Gilla
johanseger
  • Laddar…
H Hjulbent skrev:
Har själv lika och gjort matkällare av den, kyller med brain för VP , blir lite kallare på vintern när VP går, håller ca + 7 på vintern och ca 10-11C sommar, inga problem med kondens, men du måste se till att ha en viss grundventilation, kan du få det från utsidan med rör under jord så är det bra, ska gå i rummet vid golvet och en ventil ut vid tak, då cirkulerar luften själv. Vad tänker du kyla med
Tack, får kolla på det, hade planerat att bygga en större i ett annat rum i källaren men tänkte att i bastun måste ju allt vara isolerat enligt alla konstens regler.
Ett aggregat från norcool blir det
 
Tackar, undrar också om vent, behövs det verkligen
 
Kolla upp om utrymmet är isolerat. En bastu används så korta stunder att det energimässigt inte är så viktigt med isolering. I kylrummet är det förvisso mindre temperaturdifferens. Men det skall gå oavbrutet och därmed får isoleringen större betydelse. Skall du inte ha kallare än 15º är det väl överkomliga energimängder i alla fall. Men som sagt. Utgå inte från att utrymmet är isolerat bara därför att det är en bastu.
 
I det andra rummet så skulle den bli betydligt större, så jag frågar hur ni skulle gjort, två av väggarna är grunden(lecablock) skall man putsa dom och de andra två får byggas upp, hur skulle ha byggt det, förslag tages emo.
Skall kolla hur väl bastun är isolerad
 
Tack avemo,
den var inte så bra isolerad så det blir väl att bygga helt nytt, några tips på mitt tidigare inlägg
 
H
F fredrik4219 skrev:
hur skulle ha byggt det, förslag tages emo.
Jag byggde i ett hörn i källaren under mark , lätt ytterväggarna vara med puts då kan dom lufta ( klart beror på om det finns tendens till fukt jag har det inte ) och nya väggar med isolering 120 mm samt ett golv med isolering och taket/bjälklaget vart det mycket isolering i , ville inte ha kallt på golvet i sovrummet och mattläggaren svetsade in en matta., sen hade jag en gammal bastudörr med fjäder som stänger själv ,Du kanske inte behöver det men jag fixade en golvbrunn, hade tur och drog ut ett rör
40 mm med några 45 graders vinklar så det blev ett vattenlås, utmed en vägg under golvet till avloppet , det kan ju kan hända en olycka med smörja på golvet , nu har vi lite mer än vin och konserver där
 
Låter nästan precis vad jag har i tankarna, golvet är betongplatta behövs det verkligen isolering , golvbrunn behövs inte det skall mer eller mindre bara vara för viner
 
Hjulbent, behövs det verkligen 120 mm till väggarna och hur byggde du dom
 
H
F fredrik4219 skrev:
golvet är betongplatta behövs det verkligen isolering , golvbrunn behövs
Nej det behövs inte på golvet, jag har det för att jag satte en brunn och måste ut med till avlopp, lite kinkigt att få dit en brunn som ligger på golvet :(och avlopp ut
 
Ärresten av rummet uppvärmt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.