tommib
Som vilken fläkt som helst. Motorn sitter inte nere i köket bara utan på vinden eller uppe på taket. I fläktkupan har man elektronik för styrning av motorn. Finns massa varianter på det. Det är dyrare än en vanlig köksfläkt och stökigare att installera eftersom man måste upp med el på skorstenen/vinden och inte bara kan stoppa i en kontakt i ett vägguttag.
 
Fulkemisten
tommib tommib skrev:
Det är dyrare än en vanlig köksfläkt och stökigare att installera eftersom man måste upp med el på skorstenen/vinden och inte bara kan stoppa i en kontakt i ett vägguttag.
Ok. Jag har redan el på vinden, koppligsdosa finns alldeles i närheten. Men den kanske måste sitta på en helt separat grupp, den här gruppen betjänar förutom vinden belysning och uttag nere i vardagsrum och ett sovrum?
 
tommib
Nejdå. En modern EC-fläkt drar inte mycket alls. Ett par hundra watt på maxvarv. Snyggast är förstås en egen grupp men jag skulle inte dra det så långt om det finns en passande dosa i närheten.

Kolla in Franke, Fjäråskupan och liknande tillverkare. De har produkter i den här gruppen.
 
Fulkemisten
Som vanligt när man håller på och pular så dyker det upp överraskningar. Den helstenskanal i murstocken som jag tänker ha imkanalen i har också en anslutning från lilla toaletten med 100 mm spiro. Imkanalen går in i murstocken överst ungefär en meter under skorstenskanten och en halvmeter över lilla toans anslutning. Finns även en anslutning till en sån där "vipplucka" i köket (som användes som frånluft på 40-talet) samt en likadan lucka i pannrum/tvättstuga (här har jag en pax i en annan kanal så den kan jag mura igen). Som det är nu trycker köksfläkten ned luft på lilla toan men det är fortfarande drag i de två "vippluckorna".

Är det här ett problem? Jag tänker mig att jag vill ha kvar spiro-anslutningen från lilla toan och att denna skall utrustas med en fläkt och troligen då ett spjäll. Tvärsnittsarean på en 100 och en 160 spiro är 0,78 + 2,01 = 2,79 dm2 vilket är mindre än helstenskanalen som är 0,14 x 0,21 = 2,94 dm2. Kan ju ta 125 mm till imkanalen också.

Kommer det här att funka? Och framförallt, får en imkanal dela kanal med annan ventilation? Hittar inget om detta.
 
Får o får.

I flerfamiljshus får man inte ha en fläkt som trycker ut luft i en kanal som delas av flera. Jag skulle titta på möjligheten att dra ut den genom taket istället, så imkanalen får en egen väg ut.
 
Fulkemisten
Mmmm. Inte så sugen på att dra genom taket. Blir fult med en huv precis bredvid vattbrädan på kanten liksom. Hur blir det med tätskikt för övrigt?

Får och får ja, det här är ju ett enfamiljshus och ingen luft ska tryckas någon annanstans än ut. Det är väl där backspjäll kommer in i bilden. FÅR man dra i samma kanal?

Alternativet är ju att knacka sig in i den enda helt lediga kanalen som är gamla rökkanalen från borttagna pannan. Det är tyvärr ett stålrör på 8-10 cm i diameter vad det ser ut som på toppen. Suck alltså...
 
Fulkemisten
Jag har funderat vidare och kommer tyvärr inte så mycket längre i mina egna funderingar. Som det är nu så trycker köksfläkten ibland tillbaka luft ned i pannrum och in på lilla toaletten som den delar kanal med sista metrarna. Ny fläkt ska till så småningom när vi gör om köket, det verkar dröja lite pga som det heter yttre omständigheter i livet.

Däremot känns det som ett lagom projekt att utföra ny dragning av imkanal. Två alternativ.

1. Takhuv. Hyfsat enkelt, jag får bort en stor flödesförbrukare från skorstenen. Kortare dragning blir det också och garnaterat större tvärsnitt, jag satsar väl på 160 mm. Men, det blir en ful mojäng på taket och jag måste paja /pappen tätskiktet, en genomföring är ju alltid en läckagerisk.

2. På vinden ta mig in i gamla rökröret från oljepannan som inte längre finns. Det är den nordligaste av kanalerna. Ovan skorstenskronan ser man att det är ett foderrör eller vad man ska kalla det som är 100 mm i diameter och ungefär 2 mm tjockt. Det borde ju gå att knacka sig genom teglet såga av 20 cm och slänga på en vanlig spiro-böj och ett rakt rör utanför mustocken och sen tillsist mura igen. Hur svårt kan röret vara att få av, det lär inte vara som stammar i gjutjärn väl?

Vad tror ni? Jag har kört fast, lutar åt alternativ två fast inser att det kanske innehåller mer överraskningsmoment...

Schematisk bild av kanalerna.
Schematisk illustration av kanaldragningar för köksfläkt och ventilation med färgkoder för olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rökrör ovan krona.
 
  • Schematisk närbild av ett gammalt, rostigt 100 mm bred foderrör på en takyta, möjlig kanal för köksventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman
Vad har du för sorts tak, och vilken lutning?

Har gjort två montage för spis fläkt, båda med betongpannor på taket. Taklutning 27 grader och 22 grader.

Ena fallet Benders huv och andra fallet en huv från alig.

Benders är fast rör på, och aligs har böjligt, båda är godkända för imkanal.

Har du ett sådant tak skulle jag inte vara orolig för att ta hål i taket. Har du papptak och eller väldigt platt tak skulle jag vara mer tveksam (har ingen erfarenhet av sådana tak)

Har du en skorsten som även används för eldning, så är jag nog tveksam till om den ens får användas till imkanal?

Jag använde en burk asfalt klister för att täta vid genomföringar genom pappen.

Icopal tätningsmassa tror jag det var?
 
Redigerat:
Fulkemisten
Tack för svar @Snailman.

Taktäckning är tvåkupigt betongtegel med "vanlig" underlagspapp, 15 år gammalt. Taklutning är 24 grader så mittemellan dina förslag då.

Har i nuläget ingen eldstad men funderar på att sätta in, då med rökkanal via murstocken. Kanske på ligger det på 10-årsplanen. Då lutar det nog ännu mer åt takhuv då...

Den här från Alig ser ju smidig ut, bra prissatt också.
https://www.ventilationsbutiken.se/sv/artiklar/takhuv-tp160-r-2-kupbtg.html
Frågan är bara om det kan regna in i den, eller är det löst på ett sätt som inte syns? Det verkar finnas något slags dräneringshål.
 
Redigerat:
Snailman
Det där med snörasskydd, beror nog på om man har ganska stor taklutning, och det är långt kvar ovan takhuven till nocken.

Jag tyckte infästningen mot pappen ovan råsponten var bäst på den ena huven, den hade dels en stor gumimatta med hål i för det isolerade imkanalröret och en plåtbit med hål för att täta gummit mot pappen, tror det var Benders som var lite bättre.

Delarna syns här

https://www.bauhaus.se/franluftshuv...sUK5GElocpZMBKpCstydeLGRNqG2-ekhoCPckQAvD_BwE

Benders plåtburk skruvas med 12 skruv som de skickar med, tror de är rostskyddsbehandlade, plåtbiten har även en bockad förstyvning nån cm från kanten, så den pressar bra på gummit. Aligs plåt hade ingen bock, och de hade mycket färre skruv (jag drog i lika många som till Benders) tror skruven var vanlig inomhus montageskruv dessutom.

Jag vågade mig inte på mjölkkannan hos alig, utan valde den dyrare takhuven de har med en halvcirkel burk överst, men tyckte den var sämre än Benders.

Nackdelen med Benders var att den inte har böjligt rör.
 
Redigerat:
Fulkemisten
Snailman Snailman skrev:
Nackdelen med Benders var att den inte har böjligt rör.
Hur löser man det då? Om mitt tak är 24 grader så finns det ju inga spiro-krökar som korrelerar mot detta. De ligger ju på 15, 30, 45 grader osv. Takpannorna ligger ju också där de ligger och fläkten ska ju sitta där den ska. Behöver således förskjuta kanalen i sidled också. Fungerar det med två böjar av samma gradantal och sedan justera med hjälp av längden på röret emellan dem (är inte säker på att jag tänker rätt här)?
 
Snailman
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Hur löser man det då? Om mitt tak är 24 grader så finns det ju inga spiro-krökar som korrelerar mot detta. De ligger ju på 15, 30, 45 grader osv. Takpannorna ligger ju också där de ligger och fläkten ska ju sitta där den ska. Behöver således förskjuta kanalen i sidled också. Fungerar det med två böjar av samma gradantal och sedan justera med hjälp av längden på röret emellan dem (är inte säker på att jag tänker rätt här)?
Ja det borde fungera att göra så, jag använde Benders vid 27 grader, och tog då en 30 graders böj, och de tre gradernas skillnad gjorde det besvärligt.

Vid 22 graders använde jag en 15 graders och den böjbara, samt varierade längden på röret emellan, så behövde aldrig använda två börjar.
 
Fulkemisten
Jo, precis. Kom på att jag även kan styra det med höjden på röret som går genom vindsbjälklaget. Alternativt så tar jag en slang. Det är verkligen en rätt kort bit imkanal som ska till. Huven ska sitta ungefär halvvägs mellan nock och takfoten så det kommer att vara mindre än en meter mellan vindsbjälklag och takgenomföring.

Hur mycket är brant tak enligt de där huvtillverkarna? Jag tänker mig att det börjar någonstans runt 30 grader? Visserligen kan snön röra på sig ibland på mitt tak vid töväder så ett mindre snörasskydd precis ovan huven kanske inte är så dumt.
 
Fulkemisten
Uppdatering. Blev en takhuv till sist. En sån från Benders. Rätt lätt att montera på ett par timmar och med bra medföljande instruktion. Gummimanschett, underbeslag samt själva huven. Blev snyggt och bra och förhoppningsvis tätt. Imkanal kommer senare. Som vanligt tog jag för lite bilder för att få till nån slags bildinstruktion.
Nymonterad takhuv från Benders på tak, omgiven av takpannor och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
'
Nyinstallerad takhuv från Benders monterad på tegeltak, inklusive gummimanschett och underbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
VolvoBm218
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.