Nästa gång ni köper en slägga. Titta vad det står på kvittot ;). Namnet hänger kvar i handeln. Nu vet ni vad knostermos ser ut som i kropsskadesammanhang :p.
Mvh Findus
 
A
8/10. Rubank har jag hört talas om någon gång på träslöjden, men trodde det var en sån där stor hyvelsak i trä. Knoster var helt nytt.
 
findus42 findus42 skrev:
Nästa gång ni köper en slägga. Titta vad det står på kvittot ;). Namnet hänger kvar i handeln. Nu vet ni vad knostermos ser ut som i kropsskadesammanhang :p.
Mvh Findus
För mig är det slägga eller storsläggan, kallar dom även för övertalaren för dom övertalar saker att passa
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
7 av 10, men tycker nog att hyveln var i minsta ( kortaste) laget för att få benämnas lika det svar, som markerats som rätt. Kunde inte heller släggan och slipmaskinen ( finns väl både med och utan? )
 
9 av 10, missade den om släggan
 
Äntligen ett quiz där jag tog 10/10 utan gissningar, men det var ju ganska enkelt ;)
 
Du fick 10 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 851 personer (91%) av de 932 som gjort quizet

:D
 
Knosterslägga är ett typiskt stenhuggarverktyg som man slog på borren eller andra verktyg tex. sättslägga eller klyvare
 
Du fick 10 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 1750 personer (91%) av de 1909 som gjort quizet.
Äntligen ett quiz som jag fick full pott på :D
 
Gick bet på knoster.

SAOL skriver dock:
knoster [knås´ter] substantiv knostret; pl. ~, best. pl. knostren • stor stenslägga

Så jag borde få ett halvt rätt för stenslägga!
 
  • Gilla
Stiftet och 1 till
  • Laddar…
O
Jag fick bara 9/10 men det är ju "fel" på en fråga! Den knoster jag har i min verktygslåda är en liten hammare med fyrkantig platt spets i ena änden och en kilformad spets i andra änden. Den använder jag när bankar plåt.

En Rubank är för övrigt en lite större plan- och rikthyvel så tekniskt sett borde alla tre svaren vara korrekta. Nu gissade jag rätt eftersom det ligger i frågesportens natur att dra upp roliga och udda ord, men lite bättre research än så vore nog på sin plats. Det är ju i och för sig lite roligt att av alla de hyvelsorter som finns så krävs det rätt stor otur att pricka de två hyvelarbeten som man kan utföra med just en rubank som de andra alternativen.
 
Redigerat:
Kabam! 10/10 ! :)
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
lopec
Knoster tackar jag pappa för, kanske inte så många 30-åringar som har koll på det namnet längre.
Rubank var helt nytt för mig dock :D Tack byggahus! :D
 
Yes, 10/10. :) Lärde mig vad ett knoster var som liten gosse av farfar som började livet som stenhuggare.
 
Gissade på två men resten kunde man ju :D 10/10
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.