Jag ritar om ett hus till en kund som vill ha ett ångbad i källaren. Det blir murade och putsade väggar kring rummet.
Hur får man rummet tätt med tanke på fuktbelastningen? Tätskikt direkt på putsen eller bygga med lutning?
Utformningen blir liknande bifogad bild.
Interiör av ett modernt ångbad med kaklade väggar och bänkar samt infällda ljuskällor.
 
FreQa FreQa skrev:
Jag ritar om ett hus till en kund som vill ha ett ångbad i källaren. Det blir murade och putsade väggar kring rummet.
Hur får man rummet tätt med tanke på fuktbelastningen? Tätskikt direkt på putsen eller bygga med lutning?
Utformningen blir liknande bifogad bild.
[bild]
Lite sent att kommentera detta inlägg när det gått ett helt år. Jag håller precis på att bygga ett ångbad men förstår inte frågan riktigt. Lutningen i taket har man för att ångan som kondenserat till vatten inte skall falla ner som ett regn. Tätskiktet gör man precis som om det vore en vägg till en dusch, så även i taket. Soffan monteras efter det att utrymmet är färdigkaklat, soffan ingår alltså inte i tätskiktet. Man kan likna soffan i ett ångbad med ett WC fixtur som också ligger utanför tätskiktet.
 
Kul med en tråd om ångbad
Har ett pågång...
Hur tänker ni kring konstruktion av sittbänk?
Material/utformning etc??
 
F FDT skrev:
Kul med en tråd om ångbad
Har ett pågång...
Hur tänker ni kring konstruktion av sittbänk?
Material/utformning etc??
Färdigställd sist i fuktresistent polystyren som man köper på metervara. Sitsen är homogen och kan inte suga åt sig fukt, den skall alltså inte ha något tätskikt. Ångbadet är kaklat och tätskiktet är komplett innan jag sätter in sitsen. Det är nämligen mycket svårt för att inte säja omöjligt att få sitsen helt tät och godkänd emot sidoväggarna med dom hörnprofiler som finns när man sätter tätskiktet. En mattläggare skulle kanske kunna klä in hela ångbadet med plastmatta och få tätt, men det är inget alternativ som jag förordar. Jag förordar att man inte försöker att sätta något tätskikt på sitsen, då riskerar man inte heller att fukt kommer in emellan tätskikt och sitsen. Sitsen tål fukt och ej fuktsugande, så den fukt som kommer in genom mosaikens fogar kan inte skada sisten och kan även torka ur med tiden (andas genom fogen). Hela konstruktionen bygger på att sitsen är homogen utan några luftfickor. Jag har sett sitsar med luftfickor mellan golv och sits, där skulle fukt teoretiskt kunna samlas och bli en grogrund för mögel.
 
Tack för tips & råd!
Dessa skivor (typ LUX..?) har ju förstärkta ytor.
Om man vill runda av - behöver man inte behandla de bearbetade ytorna då?
Och vad använder man lämpligen för att montera/limma ihop delarna?
Eller köper du kanske en ”tjock profilerad färdig bänk” liksom?
Ser att du nog menar ”färdigställd sits” , inte färdigställd sist
 
Redigerat:
F FDT skrev:
Tack för tips & råd!
Dessa skivor (typ LUX..?) har ju förstärkta ytor.
Om man vill runda av - behöver man inte behandla de bearbetade ytorna då?
Och vad använder man lämpligen för att montera/limma ihop delarna?
Eller köper du kanske en ”tjock profilerad färdig bänk” liksom?
Ser att du nog menar ”färdigställd sits” , inte färdigställd sist
Tycker att det verkar omständigt att göra egna sitsar/bänkar, om man inte gör dom mycket enkla. LUX ? Menar du Luxelements?
https://www.luxelements.com/lux/programm/concept/sitzvarianten.htm
Dom har färdiga sitsar/bänkar, men dyra. Jag köper en färdig sist som jag tror blir bekväm.
Teknisk ritning av en anpassad byggsits eller bänk med mått och kurvatur specificerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mark0
  • Laddar…
OK, kommer nog utmana mig själv med ett litet enkelt bygge :)
 
F FDT skrev:
OK, kommer nog utmana mig själv med ett litet enkelt bygge :)
Här är en metod om du bygger sitsen själv.
Illustration av konstruktion för en byggd sits med lila reglar och stödprofiler installerade i ett kaklat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//Kenth
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
D Deblen Hang skrev:
Här är en metod om du bygger sitsen själv.
[bild]
//Kenth
Observera att bilden visar att man bygger sitsen utanför tätskiktet.
/Kenth
 
Jodå, väggarna redan tätskiktade - bara resten kvar :)
 
F FDT skrev:
Jodå, väggarna redan tätskiktade - bara resten kvar :)
 
Det här tänkt att bli tak i ångbadet. Böjda träribbor staplade, förberedda för installation som tak i ett ångbad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Nu börjar taket ta form.
OBS! Det är inte jag utan en an mina söner som är konstruktör. Träreglar formerar ett takstomme under konstruktion, sedd inifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
Läckert!
Jag kör med snedtak och hoppas slippa dropp i nacken..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.