Jag tycker @major_tom's förslag om att ha en flygel till sällskap/matplats/kök är en bra idé! Sitter själv just nu och skissar på ett hus inför en eventuellt kommande tomt för vår egna del. Den tomten har sjöutsikt i samma riktning som ni vill ha fönster men jag har ritat ena "flygeln" till alla de punkterna. Så länge man planerar det rätt så blir det bra.

Tänk såhär. I köket står man upp, säg att man är 180cm lång då är ögonhöjd på ca 170cm. Vid matbordet sitter du på matstolar med ryggstöd. En matsalsstol är la ca 130cm hög. Soffa närmst fönstrena.. normal rygghöjd kan tänkas vara 90cm.

Nu blev det lite rörigt, men det jag vill komma fram till är att i köket står du upp och ser över allting eftersom 130cm och 90cm är lägre än din ögonhöjd på 170cm. Vid matbordet sitter du och då kanske ögonhöjden är på 150cm så då ser du fortfarande över ryggstödet på soffan.. osv.

Då får du även möjlighet till att få en mer riktig lounge som inte känns som något förrum/väntrum, du får möjlighet 2 st sovrum med utsikt. WC i kontakt med sovrummen och dessutom nära till tvättstugan som man då inte behöver gå igenom köket för att komma till :)
 
  • Gilla
major_tom
  • Laddar…
Skiss av husplan med rumsuppdelning inkluderar sovrum, lounge, kök, vardagsrum, klädkammare, WC och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En extremt snabb paintning på hur man kunnat fördela rummen!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Tack!
Åå vad snällt :) det här ser riktigt Nice, ska bolla med min sambo, hon har veto :)
 
H Rydell85 skrev:
Vinrum är inte med på våran ritning. Tanken är att ha ett hus för familj och klara sig på plan 1 3-4 år. Blir nog närmare 220 kvm enligt min ritning. Men viktigast för oss är som en tidigare person inte nämnde antal kvm utan följande.

- Stor yta för sällskap och öppet mellan kök vardagsrum

- del med ryggåstak

- inredningsbar vind

- 2 sovrum på nedre plan för att om 3-4 år inreda övre plan

- utnyttja utsikten till max, delen med de stora fönsterna på ritningen vätter mot en fin utsik.

Har du några konkreta tips på exempel som kanske uppfyller detta men är mindre till storleken?
Jag hoppas jag skakade om dig lite ;) men det var inte illa menat. Tvärtom.
Grejen är att på den tiden jag kollade på Arga Snickaren (på Anders Öfvergårds tid) kunde man strängt taget dela in dem som hopplöst kört fast i sina byggen — ofta med skilsmässa som följd — i tre kategorier:

• De som rätt och slätt haft otur, t ex plötslig vattenläcka som inte försäkringen täckt.
• De som börjat ÖVERALLT men inte kunnat slutföra något. T ex för att man anar underliggande ADD/ADHD (som jag har själv; det räddade mig från att göra samma misstag att se detta på TV).
• De som tagit i så till den milda grad med jättehus med lyxlösningar, ”översmarta” påfund, mathissar och tvättnedkast och jag vet inte vad, så att de helt enkelt tagit sig vatten över huvudet — och inte kunde räkna med att bli färdiga innan barnen var uppvuxna och utflugna förlängesen.

Det jag ser av ert hus och era planer ger mig tyvärr vibbar från den tredje kategorin. Jag vet själv hur svårt det är att få tiden att räcka till. Särskilt när barnen kommer — de första åren med småbarn ska man i princip inte räkna med att kunna hinna något annat än att ta hand om barnen, äta, jobba och sova, i den ordningen. Flera timmar varje dag med renovering/husbygge? Glöm. Det.

Ni har inga barn ännu, vad jag förstår. Då vet ni inte heller hur många det blir, OM det ens blir några, eller t ex om de kommer att ha särskilda behov. Även i min släkt finns exempel på det sistnämnda, som krävde att familjen flyttade till annan ort. Det var inte planerat det heller, och ledde till mycket stora påfrestningar.

Vad jag säger är alltså: Bygg ett hyfsat ”normalt” hus, med utrymme för Konsums Blåvita standardfamilj med två vuxna och 2,35 barn eller vad det nu är. Om familjen blir större — bygg ut, men bara då. Om något händer — se till att ni har ett hus som i så fall går att sälja.

Drömmar är bara bra, och jag är den förste att hävda att svensk standardarkitektur är dötrist. Men titta efter i den andra vågskålen först. Innan ni sätter er i en sits som ni kanske inte kan komma ur.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S
H Rydell85 skrev:
Tack, för tipset och feedbacken!

Har sett flera ritningar där grovingången sker via tvättstugan. Varför är det fel, vart skulle den sitta annars?
Jag skulle jättegärna ha en grovingång. Via ”pannrum” garage eller något annat grovt går bra men jag uppskattar inte leriga jobbkläder bland tvätten som hänger på tork.
Tvättstuga med plats att hänga kläder på tork tror jag är nedprioriterat på hustillverkarnas planlösning. Säljer väl inte lika bra som ett extra inklämt sovrum eller så. ;)
 
Hemmakatten
Vi anlitade arkitekt inför bygge av vårt hus. Vårt krav var, lite skämtsamt, att alla rum skulle ha sjöutsikt. Men, det fick vi, förutom arbetsrummet/gästrummet som är åt norr. 115kvm välplanerade kvm. Vardagsrum o kök med utsikt åt fyra håll. Vi hade aldrig, någonsin, kunnat rita detta själva. Dessutom var huset oerhört lättsålt i höstas, 5 dagar från visning till köpekontrakt. Arkitekten var helt nödvändig för vårt hus.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
[bild]
En extremt snabb paintning på hur man kunnat fördela rummen!
Gjorde ytterligare ett förslag baserat på eran input, ingen övervåning än. Något mindre nu med 130kvm + ca 60 kvm övervåning.
Det är ändå något som tilltalar mig mera med huskroppen på första ritningen.
 
  • Arkitektritning av enplanshus utan övervåning, visar rum och mått för 130 kvm boarea.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av enplanshus på 130 kvm med benämnda rum som kök, sovrum och tvätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Herr Sandgren
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vi anlitade arkitekt inför bygge av vårt hus. Vårt krav var, lite skämtsamt, att alla rum skulle ha sjöutsikt. Men, det fick vi, förutom arbetsrummet/gästrummet som är åt norr. 115kvm välplanerade kvm. Vardagsrum o kök med utsikt åt fyra håll. Vi hade aldrig, någonsin, kunnat rita detta själva. Dessutom var huset oerhört lättsålt i höstas, 5 dagar från visning till köpekontrakt. Arkitekten var helt nödvändig för vårt hus.
Låter som ett måste då med andra ord. Får man fråga hur mycket en konsultation kostade för er? Vi har redan en byggnadsingenjör så handlar mera om rådgivning. Något tips på bra arkitekt?
 
Jag tycker du är på rätt väg!

Men jag tycker inte du ska behöva göra avkall på er första tanke, dvs med de två "tornen" eller vad man ska kalla det. Looken går dock att få till utan 2 flyglar! Räcker egentligen med 2 takkupor eller frontespisar blir det ju egentligen för att få till det utseendet.

Tittar man på din senaste ritning så ser jag följande:
Väldigt stort kapprum
Tvättstuga med ganska gott om golvyta
Väldigt stort sovrum med en icke funktionell klädkammare (för grund)
Stort badrum
Svårorganiserat vardagsrum/kök.

Först och främst tänker jag fokusera på måtten och se vart det går att banta ner.
Tvättstugans bredd räcker med 2,5-2,6. Allt över det blir bara stort dansgolv i mitten.
Stora sovrummets bredd är onödigt bred, även djupet hade jag minskat ner. Säg 3,5x3,8 istället.
Kapprummet är också i största laget, hade minskat längden (3,6) till kanske 2,4 istället och haft samma bredd som tvättstugan eller mindre (beroende på om man vill ha fritt mot ytterväggen eller ej)

Badrummet i sig känner jag inte är gigantiskt
Sov 1 tycker jag har rätt bra storlek.

Djupet på huset tycker jag är realistiskt och bra däremot tycker jag att längden på huset hade kunnat minska med någon meter :)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
major_tom major_tom skrev:
jag tror också att en bra idé är att kolla på vad olika husleverantörer har för planlösningar på hus med en grundplatta på ungefär lika stort som ni tänkt och se hur de dimensionerar de olika rummen, så ni får en känsla för skala.

här är ett par exempel (tagna från Fiskarhedenvillan. de var de första som poppade upp i huvudet för de håller på och bygger här i byn. Men de är bara ett exempel)

det första är ett hus på 142,9 m2 (inte säker på om garaget är inräknat)
[länk]
[bild]
Och här är ett på 165,4 m2
[länk]
[bild]
Gillar det nedre huset med övervåning :)
Tycker dock de sociala delarna är lite små, jämför med de hus jag har besökt på husknuten och vänners hus.

Men tack för inspirationen, uppskattas :)
 
major_tom major_tom skrev:
jag hade nog funderat på om det på nedervåningen hade varit bättre med en "umgängesflygel" med kök och vardagsrum, och en "boendeflygel" med sovrum och badrum +tvättstuga
Ritade ett förslag igår och ska göra ett till idag, fördelen då blir att även sovrummen får utsikt!

Tack :)
 
J Jarlsgård skrev:
Jag tycker du är på rätt väg!

Men jag tycker inte du ska behöva göra avkall på er första tanke, dvs med de två "tornen" eller vad man ska kalla det. Looken går dock att få till utan 2 flyglar! Räcker egentligen med 2 takkupor eller frontespisar blir det ju egentligen för att få till det utseendet.

Tittar man på din senaste ritning så ser jag följande:
Väldigt stort kapprum
Tvättstuga med ganska gott om golvyta
Väldigt stort sovrum med en icke funktionell klädkammare (för grund)
Stort badrum
Svårorganiserat vardagsrum/kök.

Först och främst tänker jag fokusera på måtten och se vart det går att banta ner.
Tvättstugans bredd räcker med 2,5-2,6. Allt över det blir bara stort dansgolv i mitten.
Stora sovrummets bredd är onödigt bred, även djupet hade jag minskat ner. Säg 3,5x3,8 istället.
Kapprummet är också i största laget, hade minskat längden (3,6) till kanske 2,4 istället och haft samma bredd som tvättstugan eller mindre (beroende på om man vill ha fritt mot ytterväggen eller ej)

Badrummet i sig känner jag inte är gigantiskt
Sov 1 tycker jag har rätt bra storlek.

Djupet på huset tycker jag är realistiskt och bra däremot tycker jag att längden på huset hade kunnat minska med någon meter :)
Tack för input ännu en gång, gör nog ytterligare ett utkast ikväll. Ser att du även postat din planlösning, är för novice för att ge några kommentarer dock men ser att du fått bra input :)
 
Hehe ja, jag vågade mig på att kasta mig ut för stupet! Än så länge har jag inte fallit allt för högt :crysmile:

Dock så är iaf planlösningar och byggnationer ett av mina största intressen och att rita planlösningar har jag gjort på hobbynivå i 20 år... Att man inte utbildat sig till arkitekt är egentligen idioti :thinking:

Men här ska du få några tips som jag använde mig av bland annat när jag ritade den planlösningen jag lagt upp här åt mig och min familj.

Gott om plats kring matbord. Ett 6manna bord mäter i regel 100x180cm. Vid behov vill jag kunna förlänga bordet med 100cm för att få plats med upp till 12 personer vid samma bord. En utdragen stol står ungefär 50cm från bordet.

Så då kör jag helt enkelt lite matte. Bordets bredd 100cm + stolen utdragen 50cm + fritt bakom 100cm. Det ger en total bredd kring matgruppen på 400cm (100+50+100+50+100). Samma gör jag med längden.. här räknar jag dock med lite mindre luft bakom stolarna vid fullt utdraget bord, så säg 50cm bakom. Då har du (50+50+180+100+50+50) vilket då blir 480cm. Det är exakt de måtten jag avsatt på min egna ritning för matplatsen. Dvs att till vardags så känns det inte trångt alls och när det är större middagsbjudningar så kan man fortfarande sitta med gott om space.
Totalen av detta blir en yta av 19,2m².

Köket är uppritat i köksprogram innan jag ens möblerat in det i huset. Det köket jag själv ritat mäter 4,25x3,7m och rymmer bla en köksö på 180x120cm, bänkyta mot väggen på ca 200cm osv. Alltså ett mer än välfungerande kök bänkytemässigt.

Ett vardagsrum i min värld behöver inte vara jättestort idag då man oftast har en "matsalsyta" i direkt anslutning till köket. Förr var köken mindre och då satte man in ett matbord i vardagsrummet och då behövde dem därmed vara lite större. Ett vardagsrum som bara är tänkt att rymma soffa + fåtöljer behöver i min bok inte vara större än max 5x6m men kan i mina ögon sett vara mindre än så tack vare öppen planlösning.

Sen är det de klassiska att tänka på, prioritering.

Vad är viktigt för er? För det är bara ni som kan avgöra det. Sätt ihop en lista. Är ni i sovrummen mer än när ni sover? Om inte, då kanske inte rummet behöver rymma så mkt mer än en dubbelsäng och lite förvaring.
Vad har ni för krav på ett badrum? Många ritar gigantiska badrum där man har en kommod, WC, dusch och kanske ett badkar.. sen har man en jädrans massa golvyta. Onödigt anser jag. När jag går på toan så är det för att göra 1an, 2an, borsta tänderna eller duscha. För att kunna göra detta behöver jag inte ha 15m² badrum. Utan det räcker gott med 4-6m².

Tvättstuga uppskattar jag att du ritat stor. Det är ett utrymme som oftast glöms bort.

Kapprummet. Har ni ytterkläder till att fylla ett kapprum på 10m²? Kanske är det bättre med en garderobsvägg i hallen och sedan en KLK i anslutning till tvättstugan där man kan hänga in säsongskläder som inte används för stunden.

Hoppas det gav lite tips.. nu är dottern förbannad så jag får avbryta här :crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.