Jag har full förståelse för att ni vill ha rymliga "sällskapsytor" så som kök och vardagsrum. Med det sagt så tycker jag 100kvm är slösaktigt mycket utrymme och det blir ohyggliga mängder döyta om man inte har gigantiska möbler eller flera sittgrupper osv. Samma i köket. Ett stort kök är guld värt men det går till en viss gräns, sen blir det för stort med följd att det blir dåligt planerat med långa avstånd osv.

Mitt tips gällande kök är att använda er av ett köksprogram, tex Ikea, hth eller liknande och rita upp köket så som ni vill ha det. Ta hänsyn till kökstriangeln och liknande också. Sen tar ni måtten därifrån och applicerar i ritningen.

Som svar på om jag anser att 150kvm är stort? Det beror på. Hade det varit ett rent enplanshus med 3-4 sovrum så nej. Men nu är det rent krasst 3RoK och ja, då tycker jag det är för stort.

Det jag egentligen vill komma fram till är att ni utan problem kan banta er bottenplan genom att effektivisera ytorna. I min bok hade ni rent krasst kunnat kapa av 30kvm utan att det egentligen påverkar känslan av rymd :)
 
H Rydell85 skrev:
Tack för feedbacken, är det viktigt att toaletten ska vara nära sovrummen? Kan tänka mig att det är skönt på natten iofs!

Gällande toaletten så tog jag inspiration från en husmodell som hade en separat föräldrardel med stort dress o badrum för föräldrar rummet. Ett alternative är att lägga en hall vid sovrum 3 och skapa ett sovrum till och separat badrum istället.
ett krav är det ju inte men som någon annan nämnde tidigare så är det inte så kul att behöva gå genom hela huset till/från dusch om det är gäster i huset tex.

och samma sak med övervåningen, att mitt i natten behöva antingen störa sina föräldrar eller gå ner en våning för att kunna kissa är inte optimalt. Om ni kör på "master bedroom" med en-suite, så är det i mina ögon ett krav att ni också får in i alla fall en toalett nån annan stans på övervåningen om inte ett komplett family bathroom.

Jag tror det är bra på om ni funderar på hur ni vill leva och bo ihop och hur flödena ska fungera under dygnets olika timmar. Just nu känns det som ett väldigt stort hus till två personer som ibland har gäster, inte ett hus där det är tänkt att skaffa familj...
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
jag hade nog funderat på om det på nedervåningen hade varit bättre med en "umgängesflygel" med kök och vardagsrum, och en "boendeflygel" med sovrum och badrum +tvättstuga
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Stort tack för inputen det uppskattas, extra värdefullt med konfigurator tipset hos köksleverantören. Det kommer vi testa ASAP!

30 kvm är en del pengar med så om man ändå kan få samma känsla av rymd så är det guld värt.

Vi har funderar på när man ska koppla in arkitekt/byggingenjör? Hur långt behöver man ha kommit själva?

Försöker vara kostnadsmedvetna men kanske lika bra att koppla in ett proffs med en gång..
 
major_tom major_tom skrev:
jag hade nog funderat på om det på nedervåningen hade varit bättre med en "umgängesflygel" med kök och vardagsrum, och en "boendeflygel" med sovrum och badrum +tvättstuga
Ja det hade kanske inte varit dumt, har fått mycket input i den riktningen.

Anledningen till att planlösningen ser ut som den gör beror att det är en fantastisk utsikt vilket vi vill utnyttja till fullt för hela husets undervåning. Som du ser på ritningen så är det många stora fönster mot samma väderstreck.
 
Ärligt talat. Ta ett kliv tillbaka och se allt utifrån. 250 kvadrat. Walk-in closets. En suite. Vinrum! Vad är det ni vill uppnå? Har ni onödigt mycket pengar? Vill ni imponera på andra? Ska ni öppna gästgivargård?
Eller vill ni ha ett hem där ni kan bilda familj?
 
S
H Rydell85 skrev:
Stort tack för inputen det uppskattas, extra värdefullt med konfigurator tipset hos köksleverantören. Det kommer vi testa ASAP!

30 kvm är en del pengar med så om man ändå kan få samma känsla av rymd så är det guld värt.

Vi har funderar på när man ska koppla in arkitekt/byggingenjör? Hur långt behöver man ha kommit själva?

Försöker vara kostnadsmedvetna men kanske lika bra att koppla in ett proffs med en gång..
Koppla in arkitekt innan ni kommer för långt och redan satt ramarna. Arkitekten som yrke är att vara duktig på att se på möjligheterna uteefter behov och önskemål.

Sen tycker jag att grovingång via tvättstuga är fel.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Ärligt talat. Ta ett kliv tillbaka och se allt utifrån. 250 kvadrat. Walk-in closets. En suite. Vinrum! Vad är det ni vill uppnå? Har ni onödigt mycket pengar? Vill ni imponera på andra? Ska ni öppna gästgivargård?
Eller vill ni ha ett hem där ni kan bilda familj?
Vinrum är inte med på våran ritning. Tanken är att ha ett hus för familj och klara sig på plan 1 3-4 år. Blir nog närmare 220 kvm enligt min ritning. Men viktigast för oss är som en tidigare person inte nämnde antal kvm utan följande.

- Stor yta för sällskap och öppet mellan kök vardagsrum

- del med ryggåstak

- inredningsbar vind

- 2 sovrum på nedre plan för att om 3-4 år inreda övre plan

- utnyttja utsikten till max, delen med de stora fönsterna på ritningen vätter mot en fin utsik.

Har du några konkreta tips på exempel som kanske uppfyller detta men är mindre till storleken?
 
S sinuslinus skrev:
Koppla in arkitekt innan ni kommer för långt och redan satt ramarna. Arkitekten som yrke är att vara duktig på att se på möjligheterna uteefter behov och önskemål.

Sen tycker jag att grovingång via tvättstuga är fel.
Tack, för tipset och feedbacken!

Har sett flera ritningar där grovingången sker via tvättstugan. Varför är det fel, vart skulle den sitta annars?
 
Fadai
S sinuslinus skrev:
Koppla in arkitekt innan ni kommer för långt och redan satt ramarna. Arkitekten som yrke är att vara duktig på att se på möjligheterna uteefter behov och önskemål.
Håller med 100%. Det behöver inte bli så farligt dyrt att sitta några timmar m arkitekt, gå igenom skisser och få nyttig input.
 
Microkatten
H Rydell85 skrev:
Vi har funderar på när man ska koppla in arkitekt/byggingenjör? Hur långt behöver man ha kommit själva?

Försöker vara kostnadsmedvetna men kanske lika bra att koppla in ett proffs med en gång..
En bra arkitekt utgår från era behov, vanor, preferenser, ekonomi, tomt, läge, detaljplaner, osv för att skapa ett hus som passar området och er på ett så bra sätt som möjligt. Som @sinuslinus säger så är det då bra att inte låsa sig vid ramar såsom planlösning osv. Utnyttja istället arkitektens expertis, det är ju faktiskt det som ni betalar arkitekten för.

Att rita ett mindre, kostnadseffektivt hus är oftast svårare än att rita ett stort hus med stor budget. Varje kvadratmeter, hörn, extra höjd, speciallösningar kostar pengar, och då är det viktigt att det extra hörnet eller kvadratmetern faktiskt bidrar med någonting, estetiskt eller praktiskt, och är värt pengarna för beställaren (er).
 
Fadai
Oj, kom bara citat o inte min text. Håller med sinuslinus, en arkitekt kan du sitta med, gå igenom dina skisser och få nyttig, proffsig input. Tror att fler borde kosta på det, och man behöver inte låta hen rita hela huset (om man inte vill).
 
Fadai Fadai skrev:
Oj, kom bara citat o inte min text. Håller med sinuslinus, en arkitekt kan du sitta med, gå igenom dina skisser och få nyttig, proffsig input. Tror att fler borde kosta på det, och man behöver inte låta hen rita hela huset (om man inte vill).
Haha såg det :)

Tack, du har inte tips på någon bra arkitekt i Göteborgsområdet eller?:)
 
Fadai
H Rydell85 skrev:
Haha såg det :)

Tack, du har inte tips på någon bra arkitekt i Göteborgsområdet eller?:)
Nej, har tyvärr inte det. Men kolla m SAR om detta eller bara efterlys rekommendationer fr byggare.
 
jag tror också att en bra idé är att kolla på vad olika husleverantörer har för planlösningar på hus med en grundplatta på ungefär lika stort som ni tänkt och se hur de dimensionerar de olika rummen, så ni får en känsla för skala.

här är ett par exempel (tagna från Fiskarhedenvillan. de var de första som poppade upp i huvudet för de håller på och bygger här i byn. Men de är bara ett exempel)

det första är ett hus på 142,9 m2 (inte säker på om garaget är inräknat)
https://fiskarhedenvillan.se/valj-ditt-hus/husmodeller/lommen/#floors
Planlösning för ett enfamiljshus på 142,9 m² med etiketter för rum som vardagsrum, kök, sovrum och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och här är ett på 165,4 m2
https://fiskarhedenvillan.se/valj-ditt-hus/husmodeller/viggen/
Ritning av ett enplanshus med specificerade mått för rum som kök, vardagsrum och sovrum, samt möbleringsskiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.