Garanterat att pannorna rider på beslaget alltså ligger fel.
Pannan knäcks.

/Estwing
 
Förhoppningsvis är det slump, men våra erfarenheter från Vallsjöhus är heller inte de bästa. Kolla gärna mina trådar här på forumet och/eller artikeln här, danneattack. Skulle hjälpa dig på något vis får du givetvis gärna PM:a också.
 
  • Gilla
danneattack
  • Laddar…
S StenM skrev:
Fel. Det sägs ju att det ska skottas om det kommer 20 cm snö. 20 cm snö är ungefär lika med 20 kg/kvm, men vi kan ju säga 40 kg, då, om vi räknar med fuktigare snö. Har du takpannor som inte håller på snön för du förvisso en resulterande horisontalkraft i komponenter som står i vägen, men det handlar inte om väldigt mycket snö i det här fallet. 20 cm är och förblir löjligt lite. Det är därför ett konstruktionsfel och fortfarande dumhet, girighet eller försök till svindel.
Snälla läs vad det handlar om, det handlar inte om trycket på taket utan på snörasskydden och huvarna.
 
  • Gilla
slipnot
  • Laddar…
estwing estwing skrev:
Garanterat att pannorna rider på beslaget alltså ligger fel.
Pannan knäcks.

/Estwing
Nej för högt tryck på beslag så dom böjs så pannor knäcks. Troligtvis för att dom monterat detta räcke fel.
 
  • Gilla
slipnot
  • Laddar…
S
Om ”alla” måste skotta sina tak för 20 cm snö lär det bli många skadade pannor i onödan...
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
D danneattack skrev:
Den är bara böjd. Skruven sitter kvar.
Tittar man på andra bilden på huven så visst ser den ut och vara monterad på fel håll?
Den sitter åt rätt håll, den är urklippt i nederkant ser ut som om det är en abc huv
 
K kruset skrev:
Den sitter åt rätt håll, den är urklippt i nederkant ser ut som om det är en abc huv
Japp det stämmer. Det är bara en synvilla pga huven är vriden.
 
Wow vilket engagemang i tråden. Tack för alla kommentarer. Känns som jag har mer på fötterna för att komma vidare med det här nu.
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Snö är yttre påverkan så det första som händer är ju att leverantörerna nekar om det är det är den typen av skador. Det ser ju ut att vara korrekt utfört vid första anblick och angående takhuven så får man hålla isär vad som är rekommenderat och måste...

Det kan vara så att snörasskyddet infästning har spänt lite över takpannorna, det kanske inte är helt optimalt utfört. Det man har troligen missat är att gjort ordentliga urtag i pannorna. Takhuven ser väl ut att ha lite snålt med plåtskruvar.

Åtgärd för detta är att byta ut de trasiga pannorna, fräsa ur dom med rondellen så de ligger an ordentligt. Takhuven behöver riktas lite och sättas dit med fler plåtskruvar så den sitter stadigare och inte trycks ned. Arbetsinsatsen skulle jag tippa är ca 1h.

Försök få dom att fixa detta, det är inget "fel" på ditt tak förutom att man kunde ha gjort själva montering lite bättre. Det handlar om väldigt simpelt jobb och du har väl säkert några takpannor över. Gör detta mycket enkelt för samtliga parter, går du fram som ett ånglok och hävdar att allt är fel på taket. det saknas det ena och det andra så kommer det bli jobbigt. Du har garanterat fått det du har beställt.

Frågan på om man ska skotta tak så är svaret ja om det är nödvändigt.
Låter som du jobbar för husleverantören! Oskickligt gjort
 
  • Wow
Stickan56
  • Laddar…
På snörasskyddet sitter det tre fästen med ca 900 mm avstånd, det borde vara tillräckligt. Jag vill också säga att Benders betongpannor har varit väldigt sköra på sistonde då de inte har legat på lager så länge. Att skära ur för pannorna brukar man inte göra, men däremot får man ibland släppa på bultarna och justera in fästet i glappet som är i hålet för att det inte ska spänna ner pannorna. Huvarna borde nog ha haft ett par taksteg som snörasskydd över men det är inget som hustillverkarna brukar skicka med.
 
  • Gilla
danneattack
  • Laddar…
T twoody skrev:
Snälla läs vad det handlar om, det handlar inte om trycket på taket utan på snörasskydden och huvarna.
Nej, i grund och botten är det precis som StenM skriver. Vallsjöhus nekade reklamationen för att TS inte skottat taket vid 20 cm snö. Givetvis blir det högre puntbelastning på vissa delar av taket vid denna snömängd men det måste dessa delar rimligen vara dimensionerade för. I detta fall blev det för hög punktbelastning pga trolig felmontering. Det case som TS ska driva mot Vallsjöhus är att de inte följt monteringsanvisningarna (om det nu är så).

För övrigt skulle jag vilja se statistik på hur många som ger sig upp på taket och skottar vid 20 cm snö. Om jag får gissa: inte en kotte...
 
  • Gilla
danneattack
  • Laddar…
A anhack skrev:
Nej, i grund och botten är det precis som StenM skriver. Vallsjöhus nekade reklamationen för att TS inte skottat taket vid 20 cm snö. Givetvis blir det högre puntbelastning på vissa delar av taket vid denna snömängd men det måste dessa delar rimligen vara dimensionerade för. I detta fall blev det för hög punktbelastning pga trolig felmontering. Det case som TS ska driva mot Vallsjöhus är att de inte följt monteringsanvisningarna (om det nu är så).

För övrigt skulle jag vilja se statistik på hur många som ger sig upp på taket och skottar vid 20 cm snö. Om jag får gissa: inte en kotte...
Det handlar inte om 20cm snö hit eller dit, taket klarar garanterat mycket mycket mer. Det handlar om när snön rör sig tex nu när vi fick mycket snö och sen tö, då kan det bli stora belastningar på tex huvar snörasskydd etc etc.
Det är då man som husägare måste vara uppmärksam och kanske måste skotta taket.
Men som jag sagt tidigare i ts fall så ser det ut som dom frångått monteringsanvisningar och då så får firman komma och byta pannor och göra om jobbet på snörasskyddet så det är monterat korrekt
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
sunnis
K Kajalena skrev:
Låter som du jobbar för husleverantören! Oskickligt gjort
haha, ganska långt ifrån.

Är man ute efter ryggdunkningar och medömkan för sina trasiga takpannor så är det klart att mitt svar inte var det roligaste kanske. Att inte husleverantören ser till att fixar sånt här för kunderna är rent förkastligt.

TS ville ha råd hur han ska gå vidare för att få detta fixat, jag har väldigt svårt att tro att en process för att reklamera takkonstruktionen, få mer snöskydd levererat för att några monteringsdetaljer verkar vara illa utförda. Man måste sikta på det realistiska, nämligen få dit en snickare för att åtgärda och göra en bättre/korrekt montering.
 
  • Gilla
danneattack
  • Laddar…
Vem har monterat grejerna TS själv, Vallsjöhus eller en entreprenör för TS?
 
Sån tur att inte vi valde Vallsjö hus.
Tittade på den men nu är vi glada att vi valde en annan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.