Vi ska slå ut en vägg mellan 2 små sovrum så att dottern får ett större rum.
I båda rummen har det legat laminatgolv med ett lager grålumppapp ovanpå gamla golvmattan. Har legat där i 11 år utan några problem. Tänkte att när väggen försvinner så är det ju bra att passa på att ta bort gamla mattan för att få ett slätt underlag att lägga parkett på. Undergolvet är betong på andra våningen, så ingen eventuell fukt från marken. Jag har idag tagit bort ca 1 m2 golvmattan och kört med en golvstriper men får inte bort det sista av limmet och fibrerna.
Det verkar vara något naturmaterial under mattan typ cocosfibrer, hampa eller liknande. Började tänka på asbest men tror att jag kan utesluta det då fibrerna brinner och limmet är ljus beigt/gult, huset och mattan är från - 78.

Som jag ser det nu har jag 3 alternativ:

1. Låta mattan sitta kvar och lägga en bit masonit i hålet efter mattan och väggen.
Masonit är precis lika tjock som mattan.
Känns just nu mest lockande.

2. Ta bort mattan i båda rummen och låta det som blir kvar sitta kvar under foam och parkett. Kräver en del jobb men frågan är om lim och fibrer kan orsaka framtida problem med lukt eller liknande?

3. Ta bort allt och hyra en golvslip för att få betongrent. Känns inte alls lockande. Dammigt, tar tid och tillför det något?
 
  • Delvis borttagen gammal gulbrun golvmatta med synlig betong och rester av lim och fibrer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett stycke brun fibermatta med rester av vitt lim, på betonggolv med grön kabel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En delvis borttagen golvmatta med synliga limrester och fibrer på ett betonggolv, med ett grönt golv vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det är vanligt att man lägger både laminat- och parkettgolv ovanpå gamla linoleummattor och om det har gått bra med laminatgolvet borde det göra det med ett parkettgolv också.

Linoleummattor är uppbyggda med juteväv eller liknande i botten.
 
Vi har bestämt att det får ligga kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.