Vi bor i en radhuslänga och önskar bygga uterum. Dock får vi inte göra några infästningar i fasaden. Vad finns det för alternativ då?
 
Äger ni inte själv huset? Måste väl gå att fästa i väggen ändå
 
Är en bostadsrätt och inga infästningar i fasaden får göras
 
Det blir svårt att få bra. Men det finns ju fristående uterum som man kanske kan ställa väldigt nära fasaden.
 
E
Vad är det för fasad? Står detta i stadgarna eller hur har du fått till dig denna informationen? Vad är isåfall skälet till detta? Godkänner föreningen inglasningar borde det ligga i intresset att det blir så gynnsamt som möjligt för fastigheten. Detta kan således innebära åverkan på fasaden.
 
Bygglovet, hur gör ni med det? Det blir en del frågetecken som måste lösas mellan er och brf.

  • Vem ska sköta yttre underhåll?
  • Vad händer när brf ska underhålla fasaden/dräning osv?
  • Vem äger uterummet?
  • Vem ska söka bygglov

Kan verka självklara saker, men saker som blir komplicerade när det är brf-hus.

Attefallsregler gäller inte brf.
 
Vi har också planerat att bygga uterum utan några (kraftiga) infästningar i fasaden och vi kommer ställa stolpar längs med fasaden och så lägger vi limträbalken på de. För att fixa avvattning så blir det en plåt som leder av vatten från fasaden och ut på taket och plåten kommer nog bli lätt infäst i fasaden.
Vi har en fasad (tilläggsisolerad) som inte fixar de laster som ett tak på ett uterum ger och det var då enklast att fixa några stolpar längst in mot väggen. Stolparna kommer stå på plintar som står just utanför grunden.
 
  • Gilla
Linda Jensen
  • Laddar…
Förstår inte vad det gör att man skruvar i fasaden? Visserligen vad det är för matrial, men om det är trä blir det mycket liten/ingen åverkan.
 
Är tegelfasad
 
Då förstår jag, med all rätt då alltså..
 
hordak
Hej, undrar hur ni gjorde till slut (Linda och Basseman)?
Står i samma funderingar med vårt tilläggsisolerade och putsade fasad, där jag känner mig lite ovillig att göra infästningar hux flux. Lutar mot två alternativ, ett självbärande uterum intill fasaden, likt Basseman, eller att ta dit den firma som utförde arbetet med fasaden och låta dem såga ur och göra ny anslutning mot fasaden enligt konstens alla regler (system från Weber).
 
B basseman skrev:
Vi har också planerat att bygga uterum utan några (kraftiga) infästningar i fasaden och vi kommer ställa stolpar längs med fasaden och så lägger vi limträbalken på de. För att fixa avvattning så blir det en plåt som leder av vatten från fasaden och ut på taket och plåten kommer nog bli lätt infäst i fasaden.
Vi har en fasad (tilläggsisolerad) som inte fixar de laster som ett tak på ett uterum ger och det var då enklast att fixa några stolpar längst in mot väggen. Stolparna kommer stå på plintar som står just utanför grunden.
Hej, halkade in på denna tråden då vi står inför samma dilemma som TS. Basseman, finns det möjlighet att se bild på hur ni har gjort? Blev det bra och stabilt? Tack på förhand☺️
 
Linda Jensen Linda Jensen skrev:
Vi bor i en radhuslänga och önskar bygga uterum. Dock får vi inte göra några infästningar i fasaden. Vad finns det för alternativ då?

Hej Linda, vi står inför samma dilemma med vår BRF, så jag undrar hur ni löste det? Om ni byggt uterum, finns det möjlighet att få bild och lättare beskrivning på hur ni gick tillväga?☺️ Tack på förhand
 
hordak hordak skrev:
Hej, undrar hur ni gjorde till slut (Linda och Basseman)?
Står i samma funderingar med vårt tilläggsisolerade och putsade fasad, där jag känner mig lite ovillig att göra infästningar hux flux. Lutar mot två alternativ, ett självbärande uterum intill fasaden, likt Basseman, eller att ta dit den firma som utförde arbetet med fasaden och låta dem såga ur och göra ny anslutning mot fasaden enligt konstens alla regler (system från Weber).
Hej! Ställde liknande fråga till Linda och Basseman, men tänker även fråga dig om hur du löst det? Samt om du har bilder och beskrivning på hur det blev? Tack på förhand ☺️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.