P pappaM skrev:
Så, hade vi sluppit Touch hade den fått 10/10. Nu blir det bara 9/10.
Tänk, jag som tycker att touchkontrollerna uppe på glashällen är så bra!
Lätt att se vilken värme "plattan" är inställd på, lätt att reglera med fingertoppen, lätt att göra rent när man ändå torkar av hällen.
Induktionshäll med digitala touchkontroller visar inställningsvärden för olika zoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och där finns ju både barnspärr och timer för varje "platta" om man vill krångla till det.
Ack ja, tycke och smak :dizzy:
 
  • Gilla
pappaM
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tänk, jag som tycker att touchkontrollerna uppe på glashällen är så bra!
Lätt att se vilken värme "plattan" är inställd på, lätt att reglera med fingertoppen, lätt att göra rent när man ändå torkar av hällen.
[bild]
Och där finns ju både barnspärr och timer för varje "platta" om man vill krångla till det.
Ack ja, tycke och smak :dizzy:
Siffror på hällen är iofs inte knutna till touchfunktionen men det bryr jag mig inte om att kommentera. Däremot är det inte enbart tycke och smak. Kapacitiva touchpaneler (vilket jag antar det är på våra hällar) fungerar faktiskt dåligt för en del av oss. För mig är det ett iritationsmoment att behöva trycka/dra flera gånger innan det händer något och för andra är det värre än så. Zombie fingers om man är nyfiken.
Tyvärr är detta numera säkerligen enbart styrt av kostnad. Vi får helt enkelt nöja oss med det som är billigast att producera.
Drömmen för mig hade ju varit att det utöver touch fanns lösa vred att koppla in i hällen och sätta i en panel istället för låda under hällen.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ack ja, tycke och smak :dizzy:
Riktigt så enkelt är det inte – olika tillverkare/modeller är olika bra på detta, en del är mycket känsligare för spilld vätska etc andra. Dessutom kan de med torr hud ha lite extrasvårt att använda touchknapparna.
 
  • Gilla
Apple68
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Riktigt så enkelt är det inte – olika tillverkare/modeller är olika bra på detta
Jaha, ok, då är det kanske bäst att prova innan man köper.
Den vi har var IKEAS billigaste när vi byggde kök år 2010.
Ingen har någonsin klagat på funktionen.
Och jag tro inte att alla har Sticky Fingers :)
 
T TowaTei skrev:
Riktigt så enkelt är det inte – olika tillverkare/modeller är olika bra på detta, en del är mycket känsligare för spilld vätska etc andra.
Jag har en likadana erfarenhet med spill. Men också att om man steka länge, typ >30 min, värmen i glaset sprider så att touchkontrollerna bli väldigt värmt. Så jag letade modell med gammaldags vridknappar. Men efter lite forskning och läsning här tänker jag nu att jag kanske ska väljer en 80 bredd med bättre placering av dom stora plattor gentemot kontrollerna istället för 60 bredd där dom måste placeras närmare varandra.

Apropå "olika tillverkare/modeller är.. känsligare för spill...". Finns det bevis för det nånstans eller är det bara en empiriska bedömning av egen erfarenhet?

/:D
 
Apple68 Apple68 skrev:
Apropå "olika tillverkare/modeller är.. känsligare för spill...". Finns det bevis för det nånstans eller är det bara en empiriska bedömning av egen erfarenhet?
Jag ser nu att jag lät säkrare än jag är! :) Det intryck jag fått från diskussioner både här och IRL är att det tycks variera märkbart, jag har bland annat fått intrycket att ikeas hällar är sämre än snittet på den punkten.

Ang hällstorlek: kolla även så att zonerna inte är för nära varandra – min Siemenshäll (60 cm) har de tproblemet, vissa kärlkombinationer är omöjliga pga att zonerna är så nära varandra. Det har jag aldrig varit med om med någon annan häll eller spis.
 
  • Gilla
Apple68
  • Laddar…
BirgitS
Apple68 Apple68 skrev:
När dom blev blött eller har fått lite olja på dom, den slutade fungera
Apple68 Apple68 skrev:
Apropå "olika tillverkare/modeller är.. känsligare för spill..."
Jag har inte märkt att vår häll (Husqvarna) är känslig för att det stänker olja när man steker och vi brukar oftast steka på plattorna längst fram. Däremot när jag har lagat mat i en släktings kök med Ikea-häll (från 2013) så har det förekommit.
 
  • Gilla
Apple68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.