Just som vi har skrivit om vad som är tidstypiskt för hus byggda på sextiotalet, blir massor av intressanta hus byggda under sextiotalet till salu. Vi tittar närmare på sex av dem.

Du kan läsa artikeln här: Sex lyxiga sextiotalshus

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
 
Bor ju själv i sextiotalshus byggt -65 dock inte beläget i dessa sex fashionabla kvarter. Prisbilden på dessa hus som redovisas är ju helt uppåt väggarna enligt min mening. En annan är ju inte gjord av pengar men uppenbarligen finns det kulor hos vissa...
 
Något är galet med bostadsmarknaden när man pröjsar dessa pengar för ett murrigt tegelhus från 60 talet.
 
L Lutte skrev:
Något är galet med bostadsmarknaden när man pröjsar dessa pengar för ett murrigt tegelhus från 60 talet.
Ja bostadsmarknaden tycks leva sitt eget liv, i en skimrande bubbla långt långt från verkligheten, som gemene man befinner sig i. Framtiden lär väl visa om bubblan behagar spricka. Tids nog lär det ske. Mitt lilla tips är att den spricker med en förskräcklig knall, vilket torde även förskräcka de som förköpt sig på hus till orimliga priser. Nåja, lärdomen lär blir svårsmält för de som gått på glansiga såpbubblor...
 
L Lutte skrev:
Något är galet med bostadsmarknaden när man pröjsar dessa pengar för ett murrigt tegelhus från 60 talet.
Nu är det ju inte för småtråkiga 60-talshus som folk betalar så mycket utan för fastigheterna. Vill man ha någonting överhuvudtaget i exempelvis Djursholm så får man hosta upp miljonerna. Att man får ett hus på köpet får väl ses som en bonus.
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Bor ju själv i sextiotalshus byggt -65 dock inte beläget i dessa sex fashionabla kvarter. Prisbilden på dessa hus som redovisas är ju helt uppåt väggarna enligt min mening. En annan är ju inte gjord av pengar men uppenbarligen finns det kulor hos vissa...
Ja, hos banken.
 
Tråkiga kommentarer tycker jag, om att priserna är höga på hus när de ligger i de dyraste områdena i Sverige.

Min gissning är att just dessa hur hamnade här beror på att de var välbehållna i sin helhet, eller iaf till det yttre.
Många hus från 60-talet är "sönderrenoverade" och avviker mycket från det ursprungliga.
Väldigt många hus i dessa dyrare områden är just väldigt välbevarade, oavsett ålder. Det är iaf min erfarenhet.
Sedan ska man hitta bilder också...
Jag tycker att det var 6st väldigt intressanta hus.
 
  • Gilla
JuggeH och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tråkiga kommentarer tycker jag, om att priserna är höga på hus när de ligger i de dyraste områdena i Sverige.

Min gissning är att just dessa hur hamnade här beror på att de var välbehållna i sin helhet, eller iaf till det yttre.
Många hus från 60-talet är "sönderrenoverade" och avviker mycket från det ursprungliga.
Väldigt många hus i dessa dyrare områden är just väldigt välbevarade, oavsett ålder. Det är iaf min erfarenhet.
Sedan ska man hitta bilder också...
Jag tycker att det var 6st väldigt intressanta hus.
Min gissning är att dem som kollat på husen bor i 08 området.

Sedan ville man väl kanske ta in lite lyxigare varianter av 60 tal.
Jag menar vanliga arbetarkvarter hade ju inga stengolv och trappor.

Hursomhelst intressanta hus och bilder på lyxhus som man annars ej ser.
 
  • Gilla
skidaren
  • Laddar…
I de flesta områden kring Stockholm bestämmer läget priset. Husets skick och storlek har i sammanhanget mindre betydelse. Det är inte helt ovanligt att de nya ägarna blåser ut de gamla husen mer eller mindre.
 
BirgitS
arneri68 arneri68 skrev:
I de flesta områden kring Stockholm bestämmer läget priset. Husets skick och storlek har i sammanhanget mindre betydelse. Det är inte helt ovanligt att de nya ägarna blåser ut de gamla husen mer eller mindre.
I släkten såldes det ett radhus i Vällingby-området i höstas så jag kollade marknaden där lite i samband med det och de enda hus som såldes fort, och då efter budgivning, var de som var totalrenoverade de senaste 5-10 åren. Alla andra var trögsålda och gick oftast till lägre pris än utgångspris fast deras utgångspris var lägre än för de totalrenoverade. Så jag håller inte med dig.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I släkten såldes det ett radhus i Vällingby-området i höstas så jag kollade marknaden där lite i samband med det och de enda hus som såldes fort, och då efter budgivning, var de som var totalrenoverade de senaste 5-10 åren. Alla andra var trögsålda och gick oftast till lägre pris än utgångspris fast deras utgångspris var lägre än för de totalrenoverade. Så jag håller inte med dig.
Ja, i låg/mellanprisområden som Vällingby är det vanligt att äldre hus är "sönderrenoverade" och helt orenoverade kan vara svårsålda. I dyrare områden som i artickeln säljer vad som helst eftersom man mera är ute efter läget och att bevara.

Har varit på många visningar i Bromma, Mälarhöjden, Enskede, Lidingö, Stocksund mfl och ofta är det stilmässsigt original bevarat. Renoverat eller ej. Totalt urblåsta hus är inte vanligt här som på andra håll.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja, i låg/mellanprisområden som Vällingby är det vanligt att äldre hus är "sönderrenoverade" och helt orenoverade kan vara svårsålda. I dyrare områden som i artickeln säljer vad som helst eftersom man mera är ute efter läget och att bevara.

Har varit på många visningar i Bromma, Mälarhöjden, Enskede, Lidingö, Stocksund mfl och ofta är det stilmässsigt original bevarat. Renoverat eller ej. Totalt urblåsta hus är inte vanligt här som på andra håll.
Det är väldigt vanligt att gamla hus i Enskede och Bromma blir totalrenoverade vid ny köpare, senare tid väldigt vanligt att bygga om stora hus till mindre bostadsrättsföreningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.