Priset på kvalitetsekskivor ligger normalt på mellan 2500 - 3500:- per löpmeter 60-skiva.

Kvalitetgranit kostar ca 2500 - 4500:- per löpmeter 60-skiva inkl. framkantslipning, beroende på granitsort.

Sen tillkommer all extra bearbetning som infällning av diskho, utsågning för spishäll mm.

Så om du har ett stort kök är 50-70.000:- för skivorna inte omöjligt.

MvH

Thorsten
 
Man får ungefär vad man betalar för när det gäller bänkskivor liksom allt annat. Köp inget billigt från IKEA, Bauhaus eller liknande, det är rena skiten kvalitetsmässigt
 
FREDRIK_E skrev:
Man får ungefär vad man betalar för när det gäller bänkskivor liksom allt annat. Köp inget billigt från IKEA, Bauhaus eller liknande, det är rena skiten kvalitetsmässigt
Har i.o.f.s. fortfarande kvar mina massiva träskivor som jag köpte på IKEA för c:a 10 år sedan. Några omslipningar och inoljningar har ju krävts (används mer eller mindre som skärbräda), men jag tycker fortfarande de är snygga.
 
Thor-Sten skrev:
Priset på kvalitetsekskivor ligger normalt på mellan 2500 - 3500:- per löpmeter 60-skiva.

Kvalitetgranit kostar  ca 2500 - 4500:- per löpmeter 60-skiva inkl. framkantslipning, beroende på granitsort.

Sen tillkommer all extra bearbetning som infällning av diskho, utsågning för spishäll mm.

Så om du har ett stort kök är 50-70.000:- för skivorna inte omöjligt.

MvH

Thorsten
Vi köpte Blue Perl (ljus labrador) 9 meter bänkskiva.
Som köket är U-formad gjordes 3 st delar utan skarvar.
Totalt betalade vi 40000:- inkl. installation, diskho med flushfit ingick i priset.

Priset beror mycket på var man köper.
Jag hade fått offert från flera stenleverantörer, mellan 45000 till det dyraste 92000:-
Kan tillägga att de flesta hade skarvar överallt.

Den jag hittade i Järfälla som gjorde bänkskivan var inte bara den billigaste utan den bästa.
Vi har bara en skarv vid diskhon.

Så det är best att fråga runt ;D ;D


 
Är på jakt efter lite tjockare bänkskiva i ek, 37-40mm. Var hittar man sådana? Har tittat på Ikea, men de har inte hel list på framsidan. Jag vill helst undvika zick-zack mönstret som blir vid varje stav-skarv.
Har beställt ett Marbodalkök men tyckte de var för dyra på bänkskivan.
Några tips?
// Lennart
 
seclest skrev:
Är på jakt efter lite tjockare bänkskiva i ek, 37-40mm. Var hittar man sådana? Har tittat på Ikea, men de har inte hel list på framsidan. Jag vill helst undvika zick-zack mönstret som blir vid varje stav-skarv.
Har beställt ett Marbodalkök men tyckte de var för dyra på bänkskivan.
Några tips?
// Lennart
Har postat det här på massa andra trådar men jag tycker det är värt att ta upp även här:

Om du vill ha tjocka bänkskivor, kolla med Kvik. De har 30mm skivor som i framkant kompletteras med en underliggande "list" (smalare bit bänkskiva) på ytterligare 30mm. Tillägget för "listen" låg runt 300:- /m och resultatet blir en skiva som ser ut att vara 60mm.

Hur framträdande eventuellt "zick-zack" mönster är vet jag inte...

Alter ego
 
Vi betalar ca. 12000:- för 5m Nero Impala granitskiva i vinkel, urtag för spishäll, slipad kant, polerad, tillverkaren mätte upp köket före, samt monterade bänkskivan.

2 skarvar på köpet, men ruskigt läcker blev den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.