Står i valet att förvara min gasolgrill i förrådet eller på altanen.
Den är stor och tung så lättast är ju altanen.
Inne i värmen är ju bra ur rostsynpunkt och kanske funkar brännare m.m. bättre till
våren om den står inne.

Om man ställer den ute vad är då bäst gällande:
Gasflaskans placering i grillen ute eller inomhus?
Skall man isåfall koppla loss den från regulatorn?
Är det bäst att förvara regulatorn inomhus i värmen?
Grillgaller och flametamers klarar de sig bra utomhus?
Räcker det med skyddshuven på och en presenning över?(Fukt)
Något annat som är bra att göra inför vinteruppställning?
 
Hemmakatten
Vi har två Webergrillar, iofs inte gasol. Men vi har dessutom en kraftfull gasolwok och har tidigare haft husvagn med gasolugn- och värme.

Våra grillar står utomhus, inga som helst problem. gasolwoken ställer vi i friggeboden (ej isolerad eller uppvärmd) pga att den är i gjutjärn.

Om du har plats skulle jag ställa grillen under tak eller i friggebod, annars kan den stå utomhus. Gasolflaskorna skulle jag koppla bort från grillen, och samma där, finns det plats så ställ flaskorna under tak (inuti grillen är utmärkt), i friggeboden eller lägg en press över dem. Gasolflaskor tål minusgrader, men flaskorna kan rosta.
 
  • Gilla
Sara F
  • Laddar…
Se till att grilla då och då även under vintern så är det nog mindre risk för rost :)
 
  • Gilla
jrej
  • Laddar…
Ja jag funderar faktiskt på att ha allting inkopplat och testa lite vintergrillning.Grillen står på altanen som är under tak.
Kanske håller och funkar bättre om man använder det istället för att det står
oanvänt en längre tid.
 
Jag låter min stå ute under "cover" hela vintern. Då kan man som sagt köra lite ribs när det passar.
 
L-Bror
Grillar minst en gång i veckan året runt.
På vintern blir det ofta gasol pga smidigheten men även kolen är framme titt som tätt. :)

Dom står framme, strategist placerade, vid altan dörren på vintern.
Smidigt när man inte behöver slåss om utrymmet med frugans ämlans blombunkar.
 
Redigerat:
lopec
Kapar denna tråd, trots åldern så är det rätt tema.

Köpte hus innan jul. Fläskig Landmann följde med, står parkerad på altanen under tak och skyddshuv.
Har alltid varit kolgrillare, men finns möjligheten till grill så är ju grill ... grill. Så att säga, så är lite sugen att dra igång denna nu senvintersolen.

Något jag bör tänka på? Vet att den användes i höstas, halvfull gasol kvar just nu, hittar inga synliga sprickor på slang etc, men har haft nätter ner mot -20grader här i Januari.

Vrida på, dofta efter läckage, bara köra på? Eller bör jag byta regulator+slang och förvara dessa inomhus när det är som kallast?

Eller sälja och köpa mig en grilltunna.... :)
 
Hemmakatten
Gnid in slangen med en såpalösning och se om det bubblar någonstans = spricka. Gasolgummislangar bör kollas med jämna mellanrum och bytas ut vårt 5-10 år beroende på förvaring.
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
nikasp
Bara att köra. Jag grillar året om i Stockholm med två olika gasol-Weber. Står under tak och nästan alltid under överdrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.