Vi har en Huskvarna tio år gammal och det känns som att den inte blir så varm som den borde bli. Är det lönt att byta ut värmeelementen eller ska man byta hela ugnen?
 
A
Byt termostat
 
electroluxaren skrev:
Byt termostat
Gör den att ugnen värms fortare? Lyssnar man på klicken så verkar det inte som att värmen slår av.
 
A
Nej
 
Om termostaten aldrig slår av i en för kall ugn har elementet gett sig, alternativ får elementet/elementen inte ström av någon anledning.
 
Ska kolla hur den beter sig. Finns det tre elementet i en varmluftsugn ? Det verkar som att varmluften funkar. Har du koll på vilken resistans elementen ska ha?
 
Över/under/varmluft har egna element.
 
Man brukar se om ett element är sönderbränt.
 
T Provrundan skrev:
Man brukar se om ett element är sönderbränt.
Men det är väl bara det översta man ser utan att skruva bort plåtar. Måste man dra ut ugnen för att byta?
 
Troligtvis måste ugnen ut. Blir det varmt på varmluft? Isåfall kan under eller överelement gått sönder. Experimentera och slå på olika och se hur det beter sig.
 
A
Om tempen går upp på varmluft är det troligen ett av de andra tre elementen.
Lys med ficklampa på elementslingorna uppe i taket följ dessa med fingrarna.
Om någon del hänger lägre än den andra eller sprickor eller svullnader är tecken på kasst element. Dra på grillen på max och se om elementet blir rött gör därefter likadant med övervärmen.
Resistansen är ointressant det är avbrott dvs oändlig resistans man letar efter.
Är det en rumänsk spis?
 
Vet inte var Huskvarna tillverkar sina spisar.
Grillen blir varm och varmluften. Undervärmen kändes som att den inte var lika snabb, men det kanske är för att den är dold . Sitter det ett element till över grillen? Det missade jag igår i så fall.
 
I min Siemens finns tre element över som man ser, under som är under ”botten” och varmluft som är rund runt fläkten (dold).
 
A
Om du har möjlighet att bara köra undervärme så börja med kall ugn och lägg handen på botten
Det tar ett tag men sen blir den ljummen.
Två element i taket skall det vara.
 
Testade en värme i taget. Allt verkar bli varmt, men det tar längst tid med undervärmen. Nu tycker jag att det gick rätt bra igen. Undrar om det kan vara glapp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.