Fruktsallad
Vi har ett litet badrum på övervåningen i ett gammalt hus och toan står närmast dörren på ett sätt så den liksom sticker ut lite precis när man ska gå in. Vi har inte möjlighet att dra om avlopp och likande, utan alternativen är att försöka hitta en så "kort" toa som möjligt, ELLER vrida den ett kvarts varv så den står på längden. (se skissen) När jag mätt korta toastolar så skiljer det inte många cm på den vi har nu så tja.. det ger inte så mycket vinst om jag inte hittar en som är väldigt mycket kortare.

Är det helknasigt att vrida toastolen så man sitter med ryggen åt dörren. Det är ju platsmässigt det smartaste men på nåt sätt så känns det avigt att inte se dörren när man sitter på toan. Jag kan inte minnas att jag någonsin varit på en mindre toa då man går in och sätter sig med ryggen närmast dörren. Men jag kanske är hemmablind?

Vad tycker ni om min skiss om ni kollar toastolen?

Så klart ska jag prova att sitta på den lösa toan innan vi bestämmer oss, men nu när jag sitter och planerar badrumsrenoveringen så spånar jag på olika förslag för att få mer plats att röra sig på där inne.

Handritad skiss som jämför badrumsplanlösningar med toalettens nuvarande och föreslagna positioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Herr Sandgren och 1 till
  • Laddar…
Högra hade jag haft det som.
 
BirgitS
Hur lång är kortväggen som ni kanske ska ställa toan mot?
Det måste ju bli tillräckligt mycket fritt mellan toan och långväggen både så att man inte slår i knä/axel när man sitter där och att det går att komma åt för att göra rent.

Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Vi har inte möjlighet att dra om avlopp
Avloppet behöver väl flyttas om du vrider toaletten?
 
Fruktsallad
BirgitS BirgitS skrev:
Hur lång är kortväggen som ni kanske ska ställa toan mot?
Det måste ju bli tillräckligt mycket fritt mellan toan och långväggen både så att man inte slår i knä/axel när man sitter där och att det går att komma åt för att göra rent.


Avloppet behöver väl flyttas om du vrider toaletten?
Min ritning är inte superbra men det finns plats att ha benen/städa och avloppet behöver inte flyttas då man bara vrider stolen och att den nu står långt ut. Vi ska byta de gamla avloppsrören nedåt på samma gång och låta proffsen lägga in en ny fräsch matta på golv och vägg. Men visst blir man knasig i skallen så fort som toan hamnar på "fel håll"? Hur många har inte varit på en liten toa där stolen står trångt, men nu känns det hur komplicerat som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.