Fulkemisten
Hoburgsgumman Hoburgsgumman skrev:
Förlåt för en väldigt dum fråga. Men vad är en mulitmaskin och vad använder jag den till?
Det är bla annat en såg som enkelt uttryckt inte roterar utan kör bladet fram och tillbaka. Ovärderlig att ha om man ska ta bort trä eller såga i saker när de redan sitter monterade sedan innan. Vanligt förekommande vid renovering. Man kan väl lite säga att den ersätter stämjärnet.

Fein var först med den tror jag. Det finns många andra märken. Här är en random video som jag hoppas förklarar.

 
Redigerat:
En sticksåg går att använda till det mesta. Enda problemet är att det inte går att såga exakt helt rakt med den.
 
Hoburgsgumman Hoburgsgumman skrev:
Förlåt för en väldigt dum fråga. Men vad är en mulitmaskin och vad använder jag den till?

Parkett som ska klyvas på tvären trodde jag att sticksågen var bra till? En cirkelsåg antar jag är bäst men tänker att då är det bättre med en kap-gersåg och en sticksåg i mitt batteri av verktyg.

Tycker jag försöker läsa mig till vad som behövs och att jag stöter på efter hand men fortfarande så inser jag att då kommer jag köpa alla verktyg som går att köpa. Vet inte om det är nödvändigt...
Hittills har ju min fogsvans dugt bra, haha den räcker inte riktigt till längre har jag ju fattat..
Det går utmärkt att använda fogsvansen till det mesta. Är det bara engångsjobb och har tid så behöver du inget annat än handverktyg. Med lite övning blir de flesta snitten tillräckligt raka.
Men om det är många golv, altaner mm som ska fixas så är det klart att man spar tid med masksinsågar.
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Håller med de flesta tidigare talarna, men för att klara upp någonting angående sticksågen så kallas den ofta felaktigt för figursåg. Det finns en anledning till det och det är att du sågar enkelt ut rundade hörnen eller "böjda" vinklar.
Det är absolut inte prio ett på listan, men den är inte lika onödig som många verkar ge sken av.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Det går utmärkt att använda fogsvansen till det mesta. Är det bara engångsjobb och har tid så behöver du inget annat än handverktyg. Med lite övning blir de flesta snitten tillräckligt raka.
Men om det är många golv, altaner mm som ska fixas så är det klart att man spar tid med masksinsågar.
Är amatör o bara renoverat lite än, men håller med. Jag skaffade mlg en riktigt bra fogsvans för raka sågningar, samt en begagnad för trädgårdsågning.

Även skaffat en japansåg, samt fått en manuell gersåg av bra kvalite, samt en riktigt bra geringslåda och kan ordna mycket.

Men TS verkar ju renovera mycket , och då håller jag med om att elektriska maskiner vinner.

Men fråga runt bland vänner , har en som köpt på sig begagnad riktigt bra kapsåg Dewalt (när de var bra kvalitet), men som inte har några projektet närmsta åren på gång, som jag skall få låna till våren för o fixa ny fasad.

Men det är typiskt att när man skall fixa något litet , så har jag träffat på en del som ägnar en massa tid o ordna kabel, batterier, leta efter saker osv, istället för att bara snabbt ta fogsvans eller japansåg och direkt fixa det.
 
P
B Whatmoth skrev:
Hur många sågar man äger så har man alltid en för lite. Själv har jag tre sticksågar, två cirkelsågar, en sänksåg, en tigersåg, en kap&ger, en bordssåg, en kombinerad bord och kap@ger. Brukar låna en Festool HKC med skena när jag gör något så det blir nog nästa sågköp och efter det en bandsåg och efter det...
Och då har jag glömt kakelsågen, elkedjesågen och två multimaskiner och säkert något mer...
Har liknande setup som dig (HKCn är underbar) men sänksågen sålde jag för den vart överflödig.. dock är jag sugen på att köpa en batteri sänksåg ala Festool :seenoevil: för att kunna ta med ut om man har jobb ute nån gång.. annars har jag en stor justersåg som tar byggskivor samt två andra bordsågar som tar grövre material.. mer sågar åt folket :love:
 
Jonas Persson
Många bra råd, men låt oss sammanställa det hela...

Renovera hus brukar innebära att man lägger om golv, eventuellt river ner och sätter upp träväggar, kapar dörrfoder och golvlister. Utomhus kanske fasaden ska bytas och man bygger en altan med räcke eller en trappa.

Det finns alltid specialfall, men jag kommer att försöka omnämna de vanligaste fallen.

Det finns många olika verktyg för att bearbeta en bräda:

Handkraft
  • Fogsvans
  • Japansåg

Elektriska
  • Sticksåg
  • Tigersåg (en sticksåg på steroider för att riva konstruktioner)
  • Multiverktyg Har man en blir man förvånad över hur ofta den används. MEN, det är ett verktyg för specialfall, där det krånglar och inget annat fungerar.
  • Klassisk cirkelsåg (Ersätts idag av sänksåg)
  • Sänksåg (snarlik den klassiska men då den är konstruerad för att användas tillsammans med en linjal blir den mycket kraftfullare)
  • Geringssåg
  • Bordssåg

Så vad ska man köpa till att börja med och varför? Jag har alla ovan nämnd maskiner och här kommer min syn på vad som behövs. Frågan om kvalité finns också. Min syn är att det är bättre med några få bra maskiner än en massa dåliga. Ofta är det inte bara kvaliteten som skiljer utan även hur smidiga de är att arbeta med. Ett klassiskt exempel är måttbandet. Ska du mäta ett invändigt mått måste du lägga till storleken på själva måttbandet, hur enkelt och snabbt går det när du ska lägga till 67 mm eller 100 mm? Måttband från Hultafors har jämna siffror, de billiga alla möjliga udda värden. Proffsmaskiner har även den fördelen att de vibrerar mycket mindre, något man känner efter att långt pass då händerna inte värker.

Börja med att köpa en riktig fogsvans! Den bästa som finns att köpa nästan överallt och ofta är nersatt till 200:- är Bahco Superior 2600 XT (den med svart blad). Gå tillbaka trettio år och jag vill påstå att alla moment i på byggen på tex landställen utfördes med endast en fogsvans. Det blir inte perfekt, men det fungerar. Samtidigt är fogsvansen värdelös om den är slö eller av tvivelaktig kvalité. Nackdelen är att du får motion på kuppen.

Men vi lever på 2000-talet så det finns fler maskiner att köpa.

En geringssåg är det naturliga inköpet efter fogsvansen. Men köp en rejäl såg, oftast brukar det finnas bra priser på Bosch eller Dewalt. Glöm inte att även köpa ett bra stativ till!

Som sagts tidigare i tråden är geringssågen stationär och du bär varje bräda eller list till den. Stativet behöver du för att en tre, fyra eller mer än fem meter lång bräda ska ligga på den. Tänk på att du kommer att kapa en bit på ändan eller mitt på, så det behövs gott om plats på båda sidor av maskinen. Geringssågen ger exakta snitt, t ex vinkelrätt eller 45 grader och snittytan är mycket jämn. Den kan inte kapa längs med och oftast inte bredare än 300 mm (så fönsterbrädor klarar den, men inte mer.) En stor fördel mot den manuella geringssågen som även jag varit på väg att slänga ut genom fönstret är att du kan såga bort "lite till". När du ska montera golvlister är det inte lätt att få till exakt längd, blir den lite för lång kan du kapa bort 0,5 mm, på en manuell geringssåg går det inte att såga bort mindre än några millimeter i taget. I praktiken så pass mycket att du bara kan ta bort för mycket så att listen blir för kort och du får ta fram en ny list om du inte vill skarva. Geringssågen tillsammans med fogsvansen löser alla problem utomhus, altaner, trappor, fasader och staket.

Sen har vi några viktiga tillbehör:
  • En bra vinkelhake, den håller livet ut
  • Något att mäta med tumstock men även en talmeter. Googla på talmeter och du ser ett måttband, skillnaden är att talmetern är mycket bättre på att ta innermått (mellan två saker), det blir exakt och du kan t om bara föra över måttet utan att läsa av längden om du inte drar in bandet.
  • Japansågen är inte dyr men har sina fördelar. Japansågen är japanernas motsvarighet till fogsvansen. den har ett mycket tunt blad (mindre än en millimeter), är inte skränkt (varannan sågtand är vikt åt höger och vänster) så det blir mycket fina snitt samtidigt som den inte repar ytor blad löper mot.
Nästa såg jag skulle köpa är en sänksåg med linjal, men de är dyra, minst fyra, fem tusen. Det finns billiga på Jula mm, men om de inte är precisa så försvinner en del av fördelarna med sänksågen. Festool uppfann modellen och är fortfarande störst, Bosch har också sågar. Det finns andra trådar som beskriver hur den fungerar men dess styrka är att såga skivor och klyva brädor mm med stor exakthet.

Bordssågen kommer sist bland cirkelsågarna. Den är bra på att klyva saker, långa snitt och därmed motsatsen till geringssågen som är tvärt om, korta snitt. Du klarar dig troligtvis bra utan den.

Sticksågen var en revolution när den kom på 80-talet. Det var den första elektriska handsågen efter cirkelsågen och blev mycket populär. Den är bra på att såga krokigt, men bladet vandrar gärna så snittet blir inte riktigt där du tänkt dig. Raka snitt blir det aldrig.

Tigersågen är brutal och lite läskig att arbeta med, den har många bra användningsområden, men alla handlar om att få bort något snabbt med fula och oprecisa snitt. Kapa rör gör den bra, men fogsvansen fungerar också.

Så när använder du vad?

Lägga golv, tänk på att inga snitt kommer att synas då de hamnar under socklarna. Använd fogsvans för att kapa dem till rätt längd. Första och sista brädan måst troligtvis klyvas och du kan använda fogsvansen eller sticksågen som du redan köpt.

Dörrfoder och golvsocklar, geringssåg. Fina snitt, försök dock att såga på målade sidan av listen om de är målade då det kan slås flisor ut virket.

Reglar för väggar, trappor eller altaner, fogsvans eller geringssåg.

Brädor för fasader eller altaner, geringssåg.

Så mitt råd är att du börjar med fogsvans och geringssåg och kompletterar med fler maskiner senare då du vet mer. Glöm inte vinkelhake, tumstock, måttband och talmeter.

Lycka till!
 
  • Gilla
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Många bra råd, men låt oss sammanställa det hela...

Renovera hus brukar innebära att man lägger om golv, eventuellt river ner och sätter upp träväggar, kapar dörrfoder och golvlister. Utomhus kanske fasaden ska bytas och man bygger en altan med räcke eller en trappa.

Det finns alltid specialfall, men jag kommer att försöka omnämna de vanligaste fallen.

Det finns många olika verktyg för att bearbeta en bräda:

Handkraft
  • Fogsvans
  • Japansåg

Elektriska
  • Sticksåg
  • Tigersåg (en sticksåg på steroider för att riva konstruktioner)
  • Multiverktyg Har man en blir man förvånad över hur ofta den används. MEN, det är ett verktyg för specialfall, där det krånglar och inget annat fungerar.
  • Klassisk cirkelsåg (Ersätts idag av sänksåg)
  • Sänksåg (snarlik den klassiska men då den är konstruerad för att användas tillsammans med en linjal blir den mycket kraftfullare)
  • Geringssåg
  • Bordssåg

Så vad ska man köpa till att börja med och varför? Jag har alla ovan nämnd maskiner och här kommer min syn på vad som behövs. Frågan om kvalité finns också. Min syn är att det är bättre med några få bra maskiner än en massa dåliga. Ofta är det inte bara kvaliteten som skiljer utan även hur smidiga de är att arbeta med. Ett klassiskt exempel är måttbandet. Ska du mäta ett invändigt mått måste du lägga till storleken på själva måttbandet, hur enkelt och snabbt går det när du ska lägga till 67 mm eller 100 mm? Måttband från Hultafors har jämna siffror, de billiga alla möjliga udda värden. Proffsmaskiner har även den fördelen att de vibrerar mycket mindre, något man känner efter att långt pass då händerna inte värker.

Börja med att köpa en riktig fogsvans! Den bästa som finns att köpa nästan överallt och ofta är nersatt till 200:- är Bahco Superior 2600 XT (den med svart blad). Gå tillbaka trettio år och jag vill påstå att alla moment i på byggen på tex landställen utfördes med endast en fogsvans. Det blir inte perfekt, men det fungerar. Samtidigt är fogsvansen värdelös om den är slö eller av tvivelaktig kvalité. Nackdelen är att du får motion på kuppen.

Men vi lever på 2000-talet så det finns fler maskiner att köpa.

En geringssåg är det naturliga inköpet efter fogsvansen. Men köp en rejäl såg, oftast brukar det finnas bra priser på Bosch eller Dewalt. Glöm inte att även köpa ett bra stativ till!

Som sagts tidigare i tråden är geringssågen stationär och du bär varje bräda eller list till den. Stativet behöver du för att en tre, fyra eller mer än fem meter lång bräda ska ligga på den. Tänk på att du kommer att kapa en bit på ändan eller mitt på, så det behövs gott om plats på båda sidor av maskinen. Geringssågen ger exakta snitt, t ex vinkelrätt eller 45 grader och snittytan är mycket jämn. Den kan inte kapa längs med och oftast inte bredare än 300 mm (så fönsterbrädor klarar den, men inte mer.) En stor fördel mot den manuella geringssågen som även jag varit på väg att slänga ut genom fönstret är att du kan såga bort "lite till". När du ska montera golvlister är det inte lätt att få till exakt längd, blir den lite för lång kan du kapa bort 0,5 mm, på en manuell geringssåg går det inte att såga bort mindre än några millimeter i taget. I praktiken så pass mycket att du bara kan ta bort för mycket så att listen blir för kort och du får ta fram en ny list om du inte vill skarva. Geringssågen tillsammans med fogsvansen löser alla problem utomhus, altaner, trappor, fasader och staket.

Sen har vi några viktiga tillbehör:
  • En bra vinkelhake, den håller livet ut
  • Något att mäta med tumstock men även en talmeter. Googla på talmeter och du ser ett måttband, skillnaden är att talmetern är mycket bättre på att ta innermått (mellan två saker), det blir exakt och du kan t om bara föra över måttet utan att läsa av längden om du inte drar in bandet.
  • Japansågen är inte dyr men har sina fördelar. Japansågen är japanernas motsvarighet till fogsvansen. den har ett mycket tunt blad (mindre än en millimeter), är inte skränkt (varannan sågtand är vikt åt höger och vänster) så det blir mycket fina snitt samtidigt som den inte repar ytor blad löper mot.
Nästa såg jag skulle köpa är en sänksåg med linjal, men de är dyra, minst fyra, fem tusen. Det finns billiga på Jula mm, men om de inte är precisa så försvinner en del av fördelarna med sänksågen. Festool uppfann modellen och är fortfarande störst, Bosch har också sågar. Det finns andra trådar som beskriver hur den fungerar men dess styrka är att såga skivor och klyva brädor mm med stor exakthet.

Bordssågen kommer sist bland cirkelsågarna. Den är bra på att klyva saker, långa snitt och därmed motsatsen till geringssågen som är tvärt om, korta snitt. Du klarar dig troligtvis bra utan den.

Sticksågen var en revolution när den kom på 80-talet. Det var den första elektriska handsågen efter cirkelsågen och blev mycket populär. Den är bra på att såga krokigt, men bladet vandrar gärna så snittet blir inte riktigt där du tänkt dig. Raka snitt blir det aldrig.

Tigersågen är brutal och lite läskig att arbeta med, den har många bra användningsområden, men alla handlar om att få bort något snabbt med fula och oprecisa snitt. Kapa rör gör den bra, men fogsvansen fungerar också.

Så när använder du vad?

Lägga golv, tänk på att inga snitt kommer att synas då de hamnar under socklarna. Använd fogsvans för att kapa dem till rätt längd. Första och sista brädan måst troligtvis klyvas och du kan använda fogsvansen eller sticksågen som du redan köpt.

Dörrfoder och golvsocklar, geringssåg. Fina snitt, försök dock att såga på målade sidan av listen om de är målade då det kan slås flisor ut virket.

Reglar för väggar, trappor eller altaner, fogsvans eller geringssåg.

Brädor för fasader eller altaner, geringssåg.

Så mitt råd är att du börjar med fogsvans och geringssåg och kompletterar med fler maskiner senare då du vet mer. Glöm inte vinkelhake, tumstock, måttband och talmeter.

Lycka till!
Åh, tack för ett utförligt svar. Precis vad jag behövde!
Har redan skrivit ut svaret på papper så jag kan läsa när det blir förvirrat ;-)
 
nikasp
Hoburgsgumman Hoburgsgumman skrev:
Förlåt för en väldigt dum fråga. Men vad är en mulitmaskin och vad använder jag den till?
Vissa såna här ”omöjliga” grejer blir väldigt enkla med en multimaskin. Fick såga av skugg- och golvlister för att montera skjutdörrar nyss.

Avsågade skugg- och golvlister vid vägg och tak inför montering av skjutdörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avsågade skugg- och golvlister vid ett hörn där en skjutdörr har monterats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Parkettgolv möter skjutdörr där en golvslist och en skugglist har sågats av för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hoburgsgumman och 2 till
  • Laddar…
Ang batterimaskiner är det väldigt individuellt vad man behöver, det enda jag kör med sladd är kap/ger, bordcirkel, sänksåg, pelarborr och vinkelslip. Börjar tröttna rejält på sladden till vinkelslipen så en batteridriven är högt på inköpslistan.
 
  • Gilla
sonofsnowman
  • Laddar…
Väldigt individuellt.

Jag har ingenting annat batteridrivet än batteriborrmaskinen och ficklampan. Alla andra maskiner har sladd.
Batterier har begränsad livslängd och batterimaskiner är oftast klenare byggda och har mindre effekt än sladdmaskiner. Eftersom jag är rädd om mina verktyg brukar de hålla ganska länge och det skulle bli orimligt dyrt att köpa en massa nya batterier med jämna mellanrum.
När jag arbetar vill jag att det skall gå undan så jag har inte tålamod att vänta på en svag batterimaskin som inte orkar skära ordentligt.
 
  • Gilla
Hoburgsgumman och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Som vanligt divergerande åsikter relaterade till divergerande behov och preferenser. Till TS: Kom ihåg att vi inte har rätt utan att det är du som har rätt i vad du gillar och behöver. Ingen av oss här har gjort helt rätt från början och vetat detta utan har gått en lång väg kantad av misstag och felköp.
 
  • Gilla
Hoburgsgumman
  • Laddar…
Jonas Persson
Hoburgsgumman Hoburgsgumman skrev:
Åh, tack för ett utförligt svar. Precis vad jag behövde!
Har redan skrivit ut svaret på papper så jag kan läsa när det blir förvirrat ;-)
Kul,

Du klarar detta, ta bara en sak i taget så kommer det att bli begripligt med tiden.
 
  • Gilla
Hoburgsgumman
  • Laddar…
Det man främst vill undvika är att köpa verktyg och sedan inse att man köpt fel. Batterimaskiner är sjukt smidigt men väger mer, är ofta lite klenare och dyrare än sladdmaskiner.

Jag köpte en 14,4v skruvdragare och visst var den inte så dyr men den är minst lika tung som farsans 18v Hitachi. Klenare, lägre varvtal etc. Skulle köpt en 18v på en gång..
Så köper man en smidig maskin se till att den är rejält smidig och ha en rejälare som allround
 
  • Gilla
Hoburgsgumman
  • Laddar…
Alltså... alla har vi ju olika krav på precision och finish, men jag vill påstå att en Scheppach sänksåg funkar utmärkt till ganska mycket av det man vill ha en sänksåg till. Det mesta faktiskt. Man kanske får vara lite extra noggrann och man vill kanske byta blad, men annars duger den åt mig, som inte direkt finsnickrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.