S smurfen72 skrev:
Jag samlar inte grejerna används.
Men en viss form av samlande tyder det på, du kan ju inte använda två bilar eller tre "hojar" samtidigt. Jag försöker samla pengar, men jag måste använda dom, "annars går det åt pipsvängen med hela limpdegen".
 
I så fall har vi helt olika uppfattning om vad samling är och nej jag använder inte bilen samtidigt som nån av hojarna så dom står ju en hel del använder du tex cykeln samtidigt som bilen eller alla tallrikar i skåpet hela tiden ? Samla pengar låter väldigt tråkigt enda anledningen att jag vill ha pengar är för att kunna använda dom.
 
S smurfen72 skrev:
Jag samlar inte grejerna används visserligen används ena båten väldigt lite och inte varje år sen är det ju säsongsgrejer som står halva året och skotern är inte min det är sonens min skoter står placerad i annat förråd. Det är 180 kronor i skatt per år på en motorcykel och försäkring behövs endast om man tänker åka på dom som jag tänker och hur kul vore det att samla på konst och silver i stället för grejer som man kan använda då kan pengarna sitta på lönekontot lika gärna ungefär samma nöje.
Om du nu inte tycker det är kul att samla å konst och juveler, så finns det dom som som uppnår en själslig lycka och tillfredsställelse av detta.
 
S smurfen72 skrev:
I så fall har vi helt olika uppfattning om vad samling är och nej jag använder inte bilen samtidigt som nån av hojarna så dom står ju en hel del använder du tex cykeln samtidigt som bilen eller alla tallrikar i skåpet hela tiden ? Samla pengar låter väldigt tråkigt enda anledningen att jag vill ha pengar är för att kunna använda dom.
Nog sa jag väl att jag använder mina pengar också? Men när jag drar mig till minnes, har jag faktiskt 2 st 20- kronors guldmynt som jag samlar på kistbotten.
 
Redigerat:
Y
Har varit ute i några timmar nu för att städa upp högarna (huvudsakligen trädgårdsris) ute på gården. - Buttert mumlar jag för mig själv att aldrig göra någon mer hög. Växlat med; "jag skulle köpt släpkärra förlänge sedan".

Inte riktigt vad ni pratade om, men jag tror inte generellt på att samla på prylar heller. Även om jag förstår negativa med slit och släng.
 
Y Yrrol skrev:
Har varit ute i några timmar nu för att städa upp högarna (huvudsakligen trädgårdsris) ute på gården. - Buttert mumlar jag för mig själv att aldrig göra någon mer hög. Växlat med; "jag skulle köpt släpkärra förlänge sedan".

Inte riktigt vad ni pratade om, men jag tror inte generellt på att samla på prylar heller. Även om jag förstår negativa med slit och släng.
Jag har också en hög med trädgårdsris bredvid en trave rödtegel som jag tänkt mura en kombinerad rök och grill av. Men jag vill inte ta bort högen, då blir mina små ödlor hemlösa. ( Dom ser ut som miniatyrvaraner)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
V vedklyv skrev:
Jag har också en hög med trädgårdsris bredvid en trave rödtegel som jag tänkt mura en kombinerad rök och grill av. Men jag vill inte ta bort högen, då blir mina små ödlor hemlösa. ( Dom ser ut som miniatyrvaraner)
Nu kom jag på att jag måste svara mig själv. Apropå rök och grill, så kom en granntjej för ett par år sedan och frågade, kan du hjälpa mig att ta ner några enar som torkat. Det var inte några småbuskar heller, dom var 8 meter höga. Visst det är klart jag gör. Sågade ner, släpade hem, allt ris malde jag ner, stammarna kapade jag i metersbitar, så nu har jag rökspån och virke till tusentals smörknivar. Så snacka om att spara.
 
heimlaga visste inte vad han ställde till med när han drog igång den här tråden. Det är inte klokt vilken skrivklåda man kan råka ut för om ämnet passar en själv. Hoppas det kommer mera.
 
V vedklyv skrev:
Om du nu inte tycker det är kul att samla å konst och juveler, så finns det dom som som uppnår en själslig lycka och tillfredsställelse av detta.
Dom får samla konst om dom vill men de få jag känner till som har lite mera värdefull konst har det nog mest som investering eller skryt för dom har grejerna i bankfack. Själv är jag ingen samlare köper bara sånt man kan använda och ha lite kul med.
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Nix. Varit på föreläsning med Frank, efter pratade vi lite om hur livet ser ut "bakom kameran". Han har varit synnerligen bestämd ända från början med att det är han själv som bestämmer vad som skall göras när det filmas. Kameramannen (Peter) är där ungefär en dag i veckan och får finna sig i att filma det han pysslar med då, alldeles oavsett om det knyter ihop med förra omgången eller inte.
Han sa också att han får enorma mängder med gamla verktyg skickade till sig från människor som tror han blir glad av dem. Det blir han ju men han har som sagt mååånga hyvlar etc så det finns inte en chans att han kan göra bruk av alla. =)
Passa på att titta på reprisen på Bonderöven den börjar nu 16:15 på 2-an så ska du se hur många som finns i bakgrunden
 
Ja självklart gör han inte allting själv i serieproduktionen, jag trodde det var uppenbart hur jag menade men tydligen inte. Vad jag menade var att det står inte en hord med andra snickare som springer fram så fort kameran är avstängd. Självklart tar han hjälp om det är någonting han inte kan göra själv men återigen - det är ingen annan som fortsätter snickra på hans trädgårdslandsgrind när kameran är avstängd.
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Ja självklart gör han inte allting själv i serieproduktionen, jag trodde det var uppenbart hur jag menade men tydligen inte. Vad jag menade var att det står inte en hord med andra snickare som springer fram så fort kameran är avstängd. Självklart tar han hjälp om det är någonting han inte kan göra själv men återigen - det är ingen annan som fortsätter snickra på hans trädgårdslandsgrind när kameran är avstängd.
Jag säger inte som en man som heter Donald, att allt är fejk men visst är hans bondeliv lite förskönat. Det finns ett par serier till i samma genre. För något år sedan visades den Norska deltidsbonden som samlade krokiga stammar som han yxade till och byggde ett torn på magasinstaket där han kunde sitta och kuckelura och spana ut över ägorna och fjorden. Sedan har vi ju TV 4-as Mandelman som lever på gröna vågen. Alla tre programmen är ju anpassade för att kunna visas i TV.
 
I fallet Frank så har han ju sitt uppehälle och gårdens lönsamhet tryggad på DRKs bekostnad av att Peter är där och filmar en eller två dagar i veckan.
Det betyder att han har 5 eller 6 dagar i veckan för arbetet på gården förutom under lågsäsong då han är ute och föreläser ibland.
På de villkoren är det inga problem för en händig och arbetsglad människa att hinna och orka göra allt som blir gjort på gården.
 
H heimlaga skrev:
I fallet Frank så har han ju sitt uppehälle och gårdens lönsamhet tryggad på DRKs bekostnad av att Peter är där och filmar en eller två dagar i veckan.
Det betyder att han har 5 eller 6 dagar i veckan för arbetet på gården förutom under lågsäsong då han är ute och föreläser ibland.
På de villkoren är det inga problem för en händig och arbetsglad människa att hinna och orka göra allt som blir gjort på gården.
H heimlaga skrev:
I fallet Frank så har han ju sitt uppehälle och gårdens lönsamhet tryggad på DRKs bekostnad av att Peter är där och filmar en eller två dagar i veckan.
Det betyder att han har 5 eller 6 dagar i veckan för arbetet på gården förutom under lågsäsong då han är ute och föreläser ibland.
På de villkoren är det inga problem för en händig och arbetsglad människa att hinna och orka göra allt som blir gjort på gården.
Kunde inte sagt det bättre själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.