Såg detta för andra gången när jag skulle lägga nytt lager färg. Förra högen p samma ställe tog jag bort. Bakom panelen är ett kallutrymme/kallvind, ej inspektionsbar utan att riva något.
 
  • En hög med småkornigt avfall mellan väggen och list som antyder skadedjur bakom panelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Putten Putten skrev:
Såg detta för andra gången när jag skulle lägga nytt lager färg. Förra högen p samma ställe tog jag bort. Bakom panelen är ett kallutrymme/kallvind, ej inspektionsbar utan att riva något.
Finns det några hål rakt ovanför högarna eller direkt under? Ser ut att kunna komma från någon insekt som gnagt på trä.
 
Ovanför. Viss mängd har också runnit ut när vi har riktat upp golv i direkt anslutning (litet loft)
 
F
Husvamp ?
 
F
Hussvamp
 
F Fri som en fågel skrev:
Husvamp ?
Troligtvis Trägnagare eller mindre troligt husbock. Ta dit skadedjursbekämpare.
 
F
FreQa FreQa skrev:
Troligtvis Trägnagare eller mindre troligt husbock. Ta dit skadedjursbekämpare.
Jag hoppas att du har rätt, annars får TS ett helvete.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Brunt pulver som dyker upp. Troligen hussvamp. Anlita någon som kan ta prov. Anticimex?
Viktigt att ta reda på. Om det är det så är det inte roligt.
 
  • Gilla
Fri som en fågel
  • Laddar…
F Fri som en fågel skrev:
Jag hoppas att du har rätt, annars får TS ett helvete.
Ja tyvärr
 
Drar mig till minnes att jag hade hästmyra som var och tuggade på rutten syllring 2016 innan den byttes ut. Dom var inte där så speciellt länge och tuggade dock.

Bor i Västerbotten, några mil från kusten.
 
Tittar man på bilder från hussvamps sporer. Så ser man att sporerna är mer kanelfärgade. Och sprider sig lättare över större ytor.

I mitt tycke ser detta ut som spån (färgen), samt tyngre än sporer. Det bygger upp på höjden istället för att breda ut sig med luftströmmar.
 
Spån och någon sorts insektsavföring skulle jag tippa på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.