Hej!
Jag bor i en lägenhet och har nyligen renoverat köket, inklusive bytt spiskåpa till en Franke 602-16. Mitt gamla fläktaggregat har jag alltså kvar vilket är en KFB 140 S Systemair. Har införskaffat mig en snabbkontakt men förstår inte riktigt hur dem två lirar ihop. Franke 602-16 matas med en 4-ledare där svart är styrledning för centralfläkt. Snabbkontakten har 5 poler medans KFB matas med en enkel 3-ledare från uttag just nu.
Hur får jag ihop det?
 
Du måste väl ha några installationsanvisningar som visar hur det ska kopplas?
Omöjligt att på distans veta hur dina grejor ska kopplas.
 
4-ledaren till nya kåpan är matning till denna (blå, brun, jord) sedan tar man och matar din befintliga fläkt från samma 4-ledare (svart, blå, jord).
Snabbkontakten har du nog ingen större nytta av.
Är du det minsta osäker på detta ta hem någon som kan mer om el, gör du fel kommer du "elda upp" din nya fina kåpa.
Att koppla fel (elektriskt) i detta fall gör inte bara att det inte fungerar utan styrningen i nya kåpan kommer med stor sannolikhet gå sönder.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
4-ledaren till nya kåpan är matning till denna (blå, brun, jord) sedan tar man och matar din befintliga fläkt från samma 4-ledare (svart, blå, jord).
Snabbkontakten har du nog ingen större nytta av.
Är du det minsta osäker på detta ta hem någon som kan mer om el, gör du fel kommer du "elda upp" din nya fina kåpa.
Att koppla fel (elektriskt) i detta fall gör inte bara att det inte fungerar utan styrningen i nya kåpan kommer med stor sannolikhet gå sönder.
Har ganska bra kompetens, tycker det är luddigt bara. I och med att aggregatet matades med stickkontakt via uttag så hade den ständig ström tidigare, känns därför konstigt att den matas via styrledaren från spiskåpa nu?
 
KFB fläkten matas inte direkt från stickproppen, spänningen till fläkten vänder i kökskåpan.
Så stickproppen till väggen skall du inte ändra på.
Hittade ett elschema https://media2.ballingslov.se/stora...sanvisning-fjaras-centralventilation-2017.pdf på sidan 13.
Svart är styrledning även i denna inkoppling.
Men jag skulle försökt undersöka kopplingen i KFB om den stämmer med bilden på sidan 13.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
KFB fläkten matas inte direkt från stickproppen, spänningen till fläkten vänder i kökskåpan.
Så stickproppen till väggen skall du inte ändra på.
Hittade ett elschema [länk] på sidan 13.
Svart är styrledning även i denna inkoppling.
Men jag skulle försökt undersöka kopplingen i KFB om den stämmer med bilden på sidan 13.
Jo jag tror fläkten matas med 230 som går direkt ner till spiskåpa via snabbkontakten och sen vänder i spiskåpa upp i styrledning när man vrider spjällen. Får nog ta och mäta snabbkontakten för att se till att det blir rätt koppling där bara! (tror det var så du menade)
Tack för länken!
 
Precis så jag menade.
Med länken som hjälp och lite mätning bör du kunna få ihop det, lycka till :)
Tänk bara på att den svarta ledaren från nya kåpan får bara "gå till fläkten".
 
Hej Sitter i samma situation som Ahlzera, då länken från ballingslöv inte fungerar längre undrar jag om någon möjligtvis råkar ha den Pdfn sparad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.