Sorbtions avfuktare VS. Värme avfuktare www.trygghetsvakten.se

Är det någon som har erfarenhet av dessa avfuktare och kan beskriva resultatet?

Är mycket fundersam om detta kan vara bra. Hur är värme källorna källan placerad?

Bygger hus med isolerad och ventilerad krypgrund. Tänker lägga i gummiduk ibotten istället för plast.

Sedan sätta nedlogger och se vart det bärhän. Kommer troligen att tätta all ventilation och montera sorbtions avfuktare. Har lite höga radon värden i mark också så för att vara på densäkra sidan tänker jag lägga slang i gruset under krypgrunden.

Taxkar på förhand Mattias

 
Funderat mycket på detta.

Argumentet för sorptionsavfuktare är att de fungerar bättre vid låg temperatur, men fuktproblemet med krypgrund är ju mest på sommaren och då har ju krypgrunden tillräckligt hög temperatur för att kondensavfuktare skall fungera.

Under sommaren innebär varje luftinsläpp att fuktig luft tillförs. Alltså borde man stänga grunden hermetiskt då, men då kan inte sorptionsavfuktaren fungera eftersom den behöver regenereringsluft.

Vad jag förstår krävs regenereringsluft i storleksordning 40 kubikmeter per timma - det är en hel luftomsättning av min krypgrund. Hur fungerar dessa aggregat egentligen när man försöker få en helt tät grund?

Jag har nu satt in en fläkt som blåser ut luften ur grunden och har bara tre ventilationshål öppna. Dessa kan stängas helt utifrån vid behov. Fläkten går på högvarv när uteluften är torrare än krypgrunden - som det är just nu. När uteluften är fuktigare tänker jag stänga av fläkten, stänga ventilationsgluggarna och sätta på kondensavfuktaren.

Har jag tänkt rätt? Vi får väl se nästa sommar.
 
Folk jag har pratat med har under tio grader i krypgrunden på sommaren. Vilket gör mig orolig. Har du instalerat fuktighets mätare och tempartur mätare.
Vad visar dessa?
Även om du blåser in "torr luft" med hög temparatur kommer den att kylas ned av marken och bli fuktig. Kall luft kan inte innehålla lika stor massa av vatten.

När det 100% luftighet har man nåt dagpunkten och fukten fälls ut som vatten droppar.

Har du varit på den här sidan och tittat?

http://www.indoorair.se/

/Matte
 
Ojooojoo

Kolla det detta borde vara det optimal både energi snålt och varmt hus!

http://www.aidt.dk/Svensk/hovedsite.html

Endast 13500:- plus lite rör för att fördela värmen längst in.

Vad tro ni?

/Mvh Mattias
 
En sorptionsavfuktare (tex Munters MG 90 som är tänkt att ha i grunden mm) kan likaväl kopplas så att regenereringsluften tas utifrån. Så då kan du ha ett helt slutet utrymme som du avfuktar om du vill. Luften går bara runt/runt och blir torrare och torrare om ingen ny fukt kommer in Det måste då finnas "fyra" slanganslutningar (Rumsluft in/torrluft ut/regenereringsluft in/ våtluft ut) på apparaten och det finns i princip på proffsiga modeller idag. Däremot den Munters M75 från 60-talet jag hade innan den tog regenereingsluften inifrån rummet och då får du även en något sämre verkningsgrad och ett svagt undertryck.

En kondensavfuktare funkar i princip som när en som har glasögon kommer in i ett varmt hus på vintern efter att ha varit ute i kylan. Glasen är kallare än den omgivande luften och då fälls vattnet ut på glaset eftersom den varma luften orkade bära mer fukt än när den blir nedkyld mot glaset. En sån fungerar bara i plusgrader och får sämre och sämre verkningsgrad desto närmare 0 grader man är och tillslut så brukar dom frysa ihop och stanna tillfälligt om det bildas is.

En sorptionsavfuktare har oftast en "rotor" (ser ut som en stor rund platt bikaka ungefär) som snurrar mycket långsamt. På 3/4 av varvet så suger den (kiselbeläggning eller vad det är indränkta rotorn) åt sig fukten i luften via en fläkt och på den sista 1/4 så sitter i princip en hårtork som blåser varmluft (varm luft kan bära mer fukt än kall) så att fukten förs över till den varma luften, rotorn torkas upp=avfuktas och fukten blåses (följer med varmluften) ut genom våtluftsslangen genom väggen och ut i fria luften. Den fungerar bra oavsett vilken temperatur det är även om det naturligtvis i princip inte är något att avfukta när det är minusgrader eftersom fukten då är frysen så att säga.

Så en sorptionsavfuktare är betydligt mer avancerad och bättre vid låga temperaturer och ofta byggda för mycket långvarigt bruk. Medans de enklare kondensavfuktarna från Woods inte alls är uppbyggda på samma sätt men ändå kan funka bra vid lite högre temperaturer och lite kortare tidshorizonter. Men då tillkommer även kostnadsaspekten där en MG 90 kanske kostar 3-4 gånger så mycket som en enklare Woods.

Har tidigare jobbat med torrluft och har en MG 90 styående i en källare. Hade tidigare en M75 från 60-talet som tuggade på utan problem i många/många tusen timmare. Dom drar ungefär 500-750W för dom små när dom jobbar beroende på modell.

Räkna med att den får jobba kanske 1-6 timmar/dag beroende på hur mycket fukt som tillkommer och hur väl du tätar. Tätar du perfekt så ska den i princip inte behöva jobba alls sen den väl torkat ut grunden till den nivå du vill ha.







 
Glömde säga att det är skitenkelt att koppla in en sån här själv. Ett 220V eluttag behövs. Några meter spirorör för att få ut torrluften långt ifrån maskinen kanske via någon t eller y koppling så att du får ut torrluften på flera ställen. Sen ett hål (20-50 mm beroende på vilken slang du tar) i väggen/grunden där våtluftsslangen går ut, ytterligare ett hål för att ta in regenereringsluften om du vill köra optimalt. Hygrostaten som styr det hela sätter du upp/lägger ganska nära själva apparaten eller långt från torrluftsutsläppet eftersom det är där det tar längst tid att få torrt

Sen är det klart!
 

Mattias - Jag hade 15 grader när jag mätte i juli. Att värma tilluften med en enkel solvärmare hjälper inte. Den innehåller fortfarande lika mycket fukt som kondenseras när den kommer ner i den kalla grunden.
Jag tycker Säkerhetsvakten kör med "skum" marknadsföring. Det finns inte särskilt mycket information på deras hemsida.

Skogstomten - Intressant nyhet att regenereringsluften kan tas utifrån. Sen vill man ju ha ändå ha ett litet undertryck i grunden. Kan man få både och?

Att ta regenereringsluften från grunden är ju trots allt enklare. Hur stort luftflöde får man när man tar regenereringsluften från en helt "sluten" grund? Jag bara antar att det är svårt att få 40 kubikmeter per timma?

 
Tackar för de svaren.

Men det här med solvärmaren borde fungera om man tänker att man höjer värmen i hela krypgrunds utrymet?

Då kommer inte den varma luften att kylas ned.

Det käns som lite som krypgrunden var från början när man eldade och spismuren värmde upphela marken och grunden.

Missar jag något ?

Du "Kollar argument" kollade du på testet på den danska sidan vad tyckte du om det?

Jag håller med om att Säkerhetsvakten får en att tänka till en extra gång? De förutsätter säkert att man har en väl isolerad grund för att inte göra av med mer energi än en sorbtions-avfuktare. Har någon sätt deras värme källa?

/Matte
 
Jag har under försommaren isolerat marken i krypgrunden och temperaturen har legat kring eller över 15 grader när det har varit 20 och över utanför. Så kallt är det inte. Men luftfuktigheten har varit besvärande hög - sällan under 70-75%. Därför håller jag på att sätta in en kondensavfuktare (+stänga ventilerna helt). Att den funkar dåligt vid lägre temperaturer stör mig mindre eftersom det är kombinationen hög temp och hög rf som kan medföra problem som jag har förstått det.
Så jag känner mig alltså inte nöjd med att bara höja temperaturen i krypgrunden - luftfuktigheten kan ändå enligt mina erfarenheter vara hög.
 
Jag inspekterar grunden varje år. Luftfuktigheten kan bli upp mot 98 % på sensommaren och temperaturen är ca 12-15 grader, men ingen fukt i bjälklag.

I somras installerade jag dock en liten enkel luftavfuktare (230 W) av vanlig inomhustyp samtidigt som jag täckte för grundventilationen. Denna avfuktar ca 10-15 L vatten per vecka och har nu sänkt luftfuktigheten till 76 %. Jag tänker stänga av den under vinterhalvåret när luftfuktigheten ändå inte är så stor.

Finns det fler som har satt in en liknande kondensavfuktare och har ni några tips på hur man kan göra, tex bra sätt att få ut vattnet från baljan i grunden. Ska man sätta igen ventilationen helt även på vinterhalvåret när avfuktaren inte behöver vara igång ?
Blir det problem med stillastående luft ? Mögel och svamp trivs is stillastående luft.
osv

Mvh Mats
 
Matsn skrev:
I somras installerade jag dock en liten enkel luftavfuktare (230 W) av vanlig inomhustyp samtidigt som jag täckte för grundventilationen. Denna avfuktar ca 10-15 L vatten per vecka och har nu sänkt luftfuktigheten till 76 %. Jag tänker stänga av den under vinterhalvåret när luftfuktigheten ändå inte är så stor.

Finns det fler som har satt in en liknande kondensavfuktare och har ni några  tips på hur man kan göra, tex bra sätt att få ut vattnet från baljan i grunden. Ska man sätta igen ventilationen helt även på vinterhalvåret när avfuktaren inte behöver vara igång ?
Blir det problem med stillastående luft ? Mögel och svamp trivs is stillastående luft.
osv

Mvh Mats
Kan du inte koppla en slang till avfuktaren så att du kan få en kontinuerlig avtappning? Brukar ju finnas en tapp för detta på avfuktaren.
Skulle också vilja veta om det kan bli problem med "stillastående luft"!??? Funderar på att sätta in en fläkt för att få undertryck. Frågan är om väl vad detta undertryck gör - dra in inomhusluft eller utomhusluft?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.