Jag ska bygga hus och grunden gjuts i nästa vecka, men resan dit har varit allt annat är enkel. Jag bor på en väldigt liten tomt i en brant sluttning, med grannar nära inpå och utan bilväg hela vägen fram.

Jag ville ta bort en hel del berg för att få plats med två plan inom maxhöjden och hade 8 olika markentreprenörer på plats. Ingen av dem ville ta sig an jobbet eftersom man inte kommer dit med varken borrigg eller grävare.

Jag tog tjänstledigt för att göra jobbet själv och har sedan dess flyttat 40 kubikmeter fast (en bra bit över 100 kubik löst) berg för hand. Det är inget jag kan rekommendera någon att ge sig på, men det kommer bli bra till slut och har även givit en del erfarenheter jag kan dela med mig av om någon funderar på att spräcka större mängder berg själv.

Jag har använt mig av en luftdriven Atlas Copco-maskin för att borra och väldigt stora mängder snigeldynamit (Dynacem) för att spräcka eftersom dynamit inte är ett alternativ där jag bor. Sedan användes spett till att lossa stenarna och ytterligare handkraft för att rulla eller kasta dem ned för sluttningen. En mindre del sten sorterades ut för att återanvändas till att skapa ett bärlager. Den minsta fraktionen tvättades för hand för att få bort rester av snigeldynamit och sedan kunna användas för att skapa en yta tillräckligt plan för att kunna packa med markvibrator.


Så här såg det ut efter att det gamla huset rivits:
Rivningsplats med betonggrund och frilagt berg i en trädgård, verktyg och borrutrustning syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla grunden bilades bort:
Område med berg, sten och rasmassor vid ett husbygge med grunden delvis frilagd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den del av grunden som var från 1929 var förhållandevis enkel att bila bort, men den från 1985 var betydligt segare och bjöd på bra motstånd:
Riven grund med högar av bergsten och byggmaterial på en liten tomt i sluttning, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man märkte snabbt hur pass mycket massorna ökar i volym då de är löst och läggs på hög:
Ett bergigt byggområde med stor stenröse och borrutrustning, efter rivning och bergsprängning för husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Berget frilagt och vi har börjat borra:
Byggarbetsplats med berggrund delvis frilagd och förberedd för grävning med utspridda stenar och borrutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första sprickorna av snigeldynamiten kan ses i framkant:
Person förbereder spräckning av berg med borr och snigeldynamit på byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sprickorna är väldigt oförutsägbara och letar sig ofta dit man inte vill. Ibland dit man ska borra (borrkronor fastnar lätt och man borrar i sprickor) och ibland dit man redan har borrat men ännu inte sniglat. Många gånger hällde man dyr snigeldynamit i hål som aldrig fylldes eftersom det rann ut i sprickor:
Person som arbetar med att bryta berg på en trång tomt, med stora stenblock och borrutrustning synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De djupaste hålen borrades med ett 240 cm långt borrstål:
Område med sprängt berg och stora stenblock efter husgrundsrivning, markerat för borrning och dynamit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stenar för stora för att flytta för hand fick borras igen och klyvas med spräckkil och slägga:
Arbetsperson i hög synlighetsklädsel arbetar med att spränga och förbereda en berggrund för husbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett stort antal högar sten som denna har fraktats bort:
Byggarbetsplats med utsprängda bergstycken på en tomt, förberedelse inför husgrunden på en sluttning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Högar av sten som skulle sparas fick flyttas fram och tillbaka för att vi hade on om plats:
Byggarbetsplats med högar av löst berg, sprängsten och en gjuten stödmur, förberedelse för husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till slut kunde vi börja skapa bärlager av sprängsten:
Berggrund med borrade hål, högar av sten och borrutrustning vid husbyggnadsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista biten inne i hörnet var otroligt segt att få bort. Snigeldynamiten beter sig väldigt olika beroende på mängd vatten och temperatur. Här behövde vi vänta i nästan två veckor innan vi kunde bila bort det sista:
Byggarbetsplats med berggrund och sprängsten, verktyg, och arbetsmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stenar sorterades i högar beroende på storlek så att vi kunde lägga de största i botten:
Sprängningsarbete på en sluttning med sprängsten, borrutrustning och en skottkärra, beredning för husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En stödmur gjöts i framkant så att vi kunde placera sten mot den och få en plan yta. Detta packades sedan med markvibrator innan vi blåste dit makadam med sugbil:
Grunden för ett hus med sprängsten och bärlager, armeringsjärn sticker upp, omgiven av verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Makadam packat i flera omgångar eftersom det inte finns möjlighet att få dit någon vidare stor padda. Kantelement på plats:
Husgrund med vita isoleringsblock intill en nyligen sprängd och borrad bergvägg, med grus och makadam i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Kim84 och 33 till
  • Laddar…
:surprised: Hur lång tid tog det?
 
Imponerande projekt! Är det ett hus för permanentboende utan bilväg till tomten?
 
useless useless skrev:
:surprised: Hur lång tid tog det?
Jag började i augusti och sista bilden är tagen nu i veckan.

Z ZipLock skrev:
Imponerande projekt! Är det ett hus för permanentboende utan bilväg till tomten?
Ja, det är permanentboende. Man får gå den sista biten och för det mesta är det bara skönt att slippa se/höra bilar och trafik, men det är helt klart en utmaning när man ska bygga!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H
Hur långt från framkomligt plats är det upp till det blivande huset och hur ser det ut på marken, någotsånär plant har du foto det
 
Fulkemisten
Sjukt imponerande alltså! Berätta mer! Hur långt är det från vägen? Hur ska du gjuta plattan och hur stor blir den? Handjaga eller kan man få dit en betongbil med slang? Kommer all annan materiel att få kånkas upp eller kan man krana en del? Vad blir det för typ av hus? Trä, sten, annat?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Ambitiöst projekt onekligen.
Sten väger mer än man tror.

Jag blir nyfiken på hur dina händer har mått och hur många gånger du gått sönder på vägen.
Och inte minst, vad vet du nu som du önskar att du visste i juli, innan det drog igång?

Har ett litet berg här utanför som jag måste få bort för att kunna få in den carporten jag vill ha, så jag blir lite nyfiken på andras erfarenheter.
 
Imponerande!!!!!
Jag brukar inte skygga för att arbeta lågteknologiskt men det där projektet är litet smått avskräckande också med mina mått mätt.
Själva stenbrytningen ser jag inte som något bekymmer men att flytta 100 kubik sprängsten är mycket tungt. Det var sådant arbete som jag förstörde ryggen med.
Stenarbetade litet smått i höstas för första gången sedan olyckan för 15 år sedan. Det gick väldigt långsamt och försiktigt.

Händerna brukar bara må bra av stenarbete såvida man inte får någonting i kläm men ryggen och knäna belastas hårt. Hur klarade du dig med kroppen?

Var fick du tag på snigeldynamit till ett rimligt pris?
Den brukar ju vara svindyr.
 
Jeeezuz. Plötsligt känns det överkomligt att ge mig på min lilla bergklack.

Också nyfiken på hur kroppen mår. Har du någon före- och efterbild på den också?
 
  • Gilla
David Fogsvans och 1 till
  • Laddar…
Lyfter på hatten.
Antar att du blivit idiotförklarad av alla som fått se vad du gör?

Jag har gjort hål för en pool och tagit bort lite annat berg för att göra infarten lite större, det blev ca 40 ton som jag körde bort då.
Då var jag inne på dynacem, hade faktiskt köpt med mig en pall när jag var i Polen i annat ärende men innan jag kom igång så hittade jag hydraulisk stenspräckare (Darda) i Kina för en spottstyver så det blev att jag använde den istället och sålde vidare snigeldynamiten.
Det var utomhus så all hantering gjorde jag med minigrävare, byggde en grej så jag tillomed slapp att hålla i atlasborrmaskinen.

Nu är jag i källaren och håller på att sänka nivån inför nytt golv och har till dags dato kört ut minst 60 ton, troligen något mer.
Men bytte metod till att borra med vanlig borrhammare och krutspräckning.
Delar man upp jobbet i några timmar ena dan o nån nästa dag och inte försöker bära mer än vad man enkelt mäktar med så går det jättebra och jag känner inte av ryggen nånting.
Är ett långtidsprojekt, började förra vintern o blir förhoppningsvis färdig nån gång på vårkanten.
 
  • Gilla
DIY Maniac
  • Laddar…
Snigeldynamit köpes med fördel av https://www.dynacem.pl/se/
De skickar men det blir mycket dyrare då, hämtar man själv eller fixar frakt så kostar den ca 15kr/kg om du köper minst 100kg.
För priset utan frakt kolla på polska versionen av sidan, idag ca 700pln för 100kg.

De ligger ett stenkast från färjeläget i Gdynia där Karlskrona färjan anlöper så det är perfekt att slänga med sig på vägen hem.
Jättetrevliga att ha o göra med men stället ser ut som det ska rivas vilken dag som helst.
 
Redigerat:
  • Gilla
Darling McFluff och 1 till
  • Laddar…
Vilket otroligt jobb du klarat av! Hoppas du inte fått några skador av borrandet eller grävande/kånkandet av alla massor.

Nu är ju TS färdig, men jag hade använt mig av Simplex (krutpatroner) vilket hade sparat en hel del tid och mest troligt pengar.
Samt är det roligare om det smäller lite :cool:
 
H Hjulbent skrev:
Hur långt från framkomligt plats är det upp till det blivande huset och hur ser det ut på marken, någotsånär plant har du foto det
Det är 130 meter fågelvägen till närmaste bilväg och det finns en mindre gångväg ca 30 meter nedanför huset, men från båda håll är de ganska många trappsteg.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Sjukt imponerande alltså! Berätta mer! Hur långt är det från vägen? Hur ska du gjuta plattan och hur stor blir den? Handjaga eller kan man få dit en betongbil med slang? Kommer all annan materiel att få kånkas upp eller kan man krana en del? Vad blir det för typ av hus? Trä, sten, annat?
Plattan är 87 kvm och betong kommer pumpas från närmaste bilväg. Vi har redan gjutit en stödmur på det sättet och även om det strulade lite med 150 meter slang så gick det förhållandevis smärtfritt.

Huset är ett modernt prefab trähus i två plan och kommer lyftas på plats med helikopter, men mycket måste förstås bäras på plats också.
 
  • Gilla
lodin92 och 1 till
  • Laddar…
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Jag ska bygga hus och grunden gjuts i nästa vecka, men resan dit har varit allt annat är enkel. Jag bor på en väldigt liten tomt i en brant sluttning, med grannar nära inpå och utan bilväg hela vägen fram.

Jag ville ta bort en hel del berg för att få plats med två plan inom maxhöjden och hade 8 olika markentreprenörer på plats. Ingen av dem ville ta sig an jobbet eftersom man inte kommer dit med varken borrigg eller grävare.

Jag tog tjänstledigt för att göra jobbet själv och har sedan dess flyttat 40 kubikmeter fast (en bra bit över 100 kubik löst) berg för hand. Det är inget jag kan rekommendera någon att ge sig på, men det kommer bli bra till slut och har även givit en del erfarenheter jag kan dela med mig av om någon funderar på att spräcka större mängder berg själv.

Jag har använt mig av en luftdriven Atlas Copco-maskin för att borra och väldigt stora mängder snigeldynamit (Dynacem) för att spräcka eftersom dynamit inte är ett alternativ där jag bor. Sedan användes spett till att lossa stenarna och ytterligare handkraft för att rulla eller kasta dem ned för sluttningen. En mindre del sten sorterades ut för att återanvändas till att skapa ett bärlager. Den minsta fraktionen tvättades för hand för att få bort rester av snigeldynamit och sedan kunna användas för att skapa en yta tillräckligt plan för att kunna packa med markvibrator.


Så här såg det ut efter att det gamla huset rivits:
[bild]

Gamla grunden bilades bort:
[bild]

Den del av grunden som var från 1929 var förhållandevis enkel att bila bort, men den från 1985 var betydligt segare och bjöd på bra motstånd:
[bild]

Man märkte snabbt hur pass mycket massorna ökar i volym då de är löst och läggs på hög:
[bild]

Berget frilagt och vi har börjat borra:
[bild]

Första sprickorna av snigeldynamiten kan ses i framkant:
[bild]

Sprickorna är väldigt oförutsägbara och letar sig ofta dit man inte vill. Ibland dit man ska borra (borrkronor fastnar lätt och man borrar i sprickor) och ibland dit man redan har borrat men ännu inte sniglat. Många gånger hällde man dyr snigeldynamit i hål som aldrig fylldes eftersom det rann ut i sprickor:
[bild]

De djupaste hålen borrades med ett 240 cm långt borrstål:
[bild]

Stenar för stora för att flytta för hand fick borras igen och klyvas med spräckkil och slägga:
[bild]

Ett stort antal högar sten som denna har fraktats bort:
[bild]

Högar av sten som skulle sparas fick flyttas fram och tillbaka för att vi hade on om plats:
[bild]

Till slut kunde vi börja skapa bärlager av sprängsten:
[bild]

Sista biten inne i hörnet var otroligt segt att få bort. Snigeldynamiten beter sig väldigt olika beroende på mängd vatten och temperatur. Här behövde vi vänta i nästan två veckor innan vi kunde bila bort det sista:
[bild]

Stenar sorterades i högar beroende på storlek så att vi kunde lägga de största i botten:
[bild]

En stödmur gjöts i framkant så att vi kunde placera sten mot den och få en plan yta. Detta packades sedan med markvibrator innan vi blåste dit makadam med sugbil:
[bild]

Makadam packat i flera omgångar eftersom det inte finns möjlighet att få dit någon vidare stor padda. Kantelement på plats:
[bild]
Du skojar! Mycket inponerande.
 
M maglag skrev:
Jag blir nyfiken på hur dina händer har mått och hur många gånger du gått sönder på vägen.
Och inte minst, vad vet du nu som du önskar att du visste i juli, innan det drog igång?
Jag har klämt fingrarna ett antal gånger men annars har stenen inte varit någon fara. Snigeldynamiten däremot är ju ganska starkt frätande och många gånger letade det sig in i handskarna (inte minst när vi tvättade sten) och då får man snabbt svidande sår på händerna.

Jag hade inte gjort något liknande förut och var helt klart naiv. Jag tänkte att "det blir nog mycket bärande men jag gillar ju fysiskt arbete så vi kör!".

Jag tänkte också att om jag borrar tätt, ca 30x30 cm, och i rätt djup så kommer jag få hanterbara bitar som bara är att bära bort och sedan är det klart. Jag hade ingen aning om att berget spricker lite som det vill vilket innebär att det blir många större bitar, ibland får man inte med sig djupet, samt att det blir väldigt mycket små stenar som ofta bildar en sörja tillsammans med snigeldynamiten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.