Hejsan alla byggnadsintresserade där ute.

Jag är håller på för fullt med en nybyggnation uppförd i lättbetong i två plan och börjar nu närma mig "tätt hus", jag försöker nu söka lite fakta om olika typer av vindsisolering och är lite vacklande inför val av isolering på vinden så jag prövar bland alla kunniga här också.

Isoleringen ska inte göras mot yttertaket utan läggas ovan innertaket "som vanligt".

Jag har bestämt mig för någon form av lösull, men är väldigt osäker på vilken sort som är bäst för huset.

Ska man satsa på det traditionella med sten-/glasull och plast som ångspärr eller törs man sig på någon form av cellulosa där man har ett material och en spärr som andas lite, det senare alternativet tilltalar mig kanske mest då jag inte kommer ha den traditionella plasten i ytterväggarna då det är byggt i lättbetong.

Ventilationen i huset kommer bestå av ett FTX-aggregat och uppvärmning sker med bergvärme.

Vore väldigt roligt med lite inputs och erfarenheter om de olika isoleringarna.
 
Jag hade för FTX ventilationens skull försökt att få till ett så tätt hus som möjligt.
Finns det då ett alternativ till plast som gör huset lika tätt?

Som lösull hade jag valt stenull.
 
S sune73 skrev:
Jag hade för FTX ventilationens skull försökt att få till ett så tätt hus som möjligt.
Finns det då ett alternativ till plast som gör huset lika tätt?

Som lösull hade jag valt stenull.
Hejsan Sune tack för respons på inlägget, roligt att det funkar.

Vi kommer att låta huset bli så tätt det bara går att få det, en av många anledningar till att vi valde lättbetonghus var att huset i viss mån skulle kunna "andas".

Jag är tyvärr ingen expert på området men som jag förstår det så skiljer man på konvektion och diffusion (givetvis beroende på konstruktionen från invändigt ytskikt till den utvändiga fasaden) när man diskuterar tätheten, vi eftersträvar givetvis att det ska bli konvektionstätt så vi har rätt förutsättningar för vår FTX-ventilation men jag är lite intresserad av cellulosans egenskaper då den kan hantera fukten i byggnaden på ett vis som jag tycker verkar vara sunt (iallafall om man läser tillverkarnas fördelar).

Det vi kan uppnå som jag tycker är önskvärt är att inte få huset som en "plastpåse" men ändå med goda isoleringsegenskaper och därmed en god värmeekonomi.

Jag har som sagt inte hittat så mycket erfarenheter om just cellulosa så därav mina frågor :)
 
De alternativa isoleringsmaterial som tex cellulosa brukar användas där man saknar diffusionsspärr, vanligt i gamla hus.

Generellt när man idag bygger nytt försöker man få ett så tätt hus som möjligt och därmed ett så energisnålt som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.