Hej.
Osvsett vad så blir detta ett dagsjobb med allt.
Körning fram å tbx.
Ställning upp å ner.
Sen jobbutförandet.

Som nån sagt tidigare, dåligt utfräst för beslagen mellan pannorna, legat å soänt å när snötrycket kommer så pang, pannan knäcks.
Huven måste bara justeras.
Vänds den om så kommer den väldigt närs pannorna i överkant. Jag hade satt en liten höjd förlängning först.

Skotta tak?
Äh bullshit.

Prata lugnt med dom så skall detta åtgärdas enligt mig iaf.

/Estwing
 
  • Gilla
Norr röris
  • Laddar…
Sett till takytan och placering av snörasskydd ser det absolut ut att vara en för kort sträcka med för få infästningspunkter. Belastningen kommer ju inte enbart från snö ovan skydd utan även långt ut åt sidorna. Ser ut att vara CW-Lundbergs produkter, dom rekommenderar att sätta längs hela takfoten. Konsolerna ska inte sättas glesare än 1200mm men ibland tätare beroende på snözon och lutning på tak.

Spricker pannorna mot konsoler så är det inte korrekt gjort som flera innan mig redan påpekat. Det bör finnas en stege för att kunna ta sig mellan snörasskydd och räcke vid nock.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ggregler/sakerhet-vid-anvandning/taksakerhet/

https://www.cwlundberg.com/se/roof-safety/snow-on-the-roof/snow-fence/
 
estwing estwing skrev:
Hej.
Osvsett vad så blir detta ett dagsjobb med allt.
Körning fram å tbx.
Ställning upp å ner.
Sen jobbutförandet.

Som nån sagt tidigare, dåligt utfräst för beslagen mellan pannorna, legat å soänt å när snötrycket kommer så pang, pannan knäcks.
Huven måste bara justeras.
Vänds den om så kommer den väldigt närs pannorna i överkant. Jag hade satt en liten höjd förlängning först.

Skotta tak?
Äh bullshit.

Prata lugnt med dom så skall detta åtgärdas enligt mig iaf.

/Estwing
Har aldrig fräst ut eller kapat någon panna när monterat snörasskydd, det ska inte behövas.
Vid stora snömängder så är det självklart man seröver sitt tak så det inte blir följdskador.
 
  • Gilla
slipnot
  • Laddar…
Vad det gäller snörasskydd på tak ovanför dörrar så är det bättre om plats finns med ett sadeltak i 90 graders vinkel på husväggen ovanför dörren. På så vis kan nedglidande snö glida vidare ner på marken bredvid dörr och trappa och kommer bort från taket.

Jag har skottat snö på taket i vinter eftersom det lägger sig en meterdjup driva på sydsidan av sadeltaket när vi har snöstorm från norr, som skett flera gånger i år. Det skedde även 2010.
 
Det passar inte 100%.
Man behöver ta rondellen och fräsa bort lite så det inte ligger å spänner. Det måste du väl förstå att om något ligger mellan pannorna så ligger dom ej i det utfrästa spåret och då får man justera så det inte ligger å spänner.
/Estwing
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
estwing estwing skrev:
Det passar inte 100%.
Man behöver ta rondellen och fräsa bort lite så det inte ligger å spänner. Det måste du väl förstå att om något ligger mellan pannorna så ligger dom ej i det utfrästa spåret och då får man justera så det inte ligger å spänner.
/Estwing
Har monterat olika snörasskydd från olika tillverkare i 25års tid och inga produkter vi köpt på svenska marknaden har visat i monteringsanvisningar att man ska göra någon åverkan på pannor.
Har varit och lagat pannor under snörasskydd tre gånger, alla tre gångerna berodde det på stor isbildning efter töväder.
 
  • Gilla
slipnot
  • Laddar…
Jag VET att det ej står det.
Jag behöver inte skriva hur länge jag hållt på å byggt.

Men vill jag göra 100% utförligt jobb och slippa tänka” klarar det sig lr inte?” Så lägger jag 5 min med rondellen och justerar in så allt är tip top alltså 100%.
Om du ser efter dina 25 år så ser du väl stt om du lägger ett bockst beslag emellan pannorna så blir det en glipa.
Alltså pannan Vilar nu punkt belastat på beslsget.
Den biten vill iaf jag som är seriös byggare justera bort och slippa samtalen från kund att något gått sönder.

Att en panna går sönder mitt på taket mm är en sak. Det blir kundens ansvar då det nämns i tråden med vatten och is= spränger pannan vid en spricka mm.

Har i goodwill även åkt tbx och bytt för dom då jag vill ha mina kunder nöjda= mer jobb.

/Estwing
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
estwing estwing skrev:
Jag VET att det ej står det.
Jag behöver inte skriva hur länge jag hållt på å byggt.

Men vill jag göra 100% utförligt jobb och slippa tänka” klarar det sig lr inte?” Så lägger jag 5 min med rondellen och justerar in så allt är tip top alltså 100%.
Om du ser efter dina 25 år så ser du väl stt om du lägger ett bockst beslag emellan pannorna så blir det en glipa.
Alltså pannan Vilar nu punkt belastat på beslsget.
Den biten vill iaf jag som är seriös byggare justera bort och slippa samtalen från kund att något gått sönder.

Att en panna går sönder mitt på taket mm är en sak. Det blir kundens ansvar då det nämns i tråden med vatten och is= spränger pannan vid en spricka mm.

Har i goodwill även åkt tbx och bytt för dom då jag vill ha mina kunder nöjda= mer jobb.

/Estwing
Gör man som anvisningarna så går inget sönder. Tvärtom så försvagar du en panna speciellt betong om du skär i dom.
 
  • Gilla
slipnot
  • Laddar…
Gör på ditt sätt så jag jag på mitt.
Jag försvagar ej utan hjälper pannan lägga sig så hela pannan vilar på den andra som det skall va.

/Estwing
 
Min reaktion är att Vallsjöhus borde få näringsförbud om de ens antyder att ett tak ska skottas med 20 cm snö. Det finns ju vissa krav på takkonstruktionen och vad den ska tåla, och där ingår en ordentlig belastning i form av snö, inte löjliga 20 kg/kvm. Vallsjöhus har tunt på fötterna och slänger iväg en nödlögn som antyder dumhet, girighet eller försök till svindel. Att bygga hus är allvarliga saker, och inget av de tre alternativen hör hemma i branschen. Det hade varit klädsamt om de gjorde rätt för sig.
 
  • Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
S StenM skrev:
Min reaktion är att Vallsjöhus borde få näringsförbud om de ens antyder att ett tak ska skottas med 20 cm snö. Det finns ju vissa krav på takkonstruktionen och vad den ska tåla, och där ingår en ordentlig belastning i form av snö, inte löjliga 20 kg/kvm. Vallsjöhus har tunt på fötterna och slänger iväg en nödlögn som antyder dumhet, girighet eller försök till svindel. Att bygga hus är allvarliga saker, och inget av de tre alternativen hör hemma i branschen. Det hade varit klädsamt om de gjorde rätt för sig.
Här handlar det om att väldigt mycket snö belastar liten yta, inte 20kg/kvm.
 
  • Gilla
kruset
  • Laddar…
estwing estwing skrev:
Gör på ditt sätt så jag jag på mitt.
Jag försvagar ej utan hjälper pannan lägga sig så hela pannan vilar på den andra som det skall va.

/Estwing
Nej jag gör inte på mitt sätt utan jag gör som det står i monteringsanvisningarna.
 
  • Gilla
slipnot
  • Laddar…
T twoody skrev:
Nej jag gör inte på mitt sätt utan jag gör som det står i monteringsanvisningarna.
Kanon.
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
T twoody skrev:
Här handlar det om att väldigt mycket snö belastar liten yta, inte 20kg/kvm.
Fel. Det sägs ju att det ska skottas om det kommer 20 cm snö. 20 cm snö är ungefär lika med 20 kg/kvm, men vi kan ju säga 40 kg, då, om vi räknar med fuktigare snö. Har du takpannor som inte håller på snön för du förvisso en resulterande horisontalkraft i komponenter som står i vägen, men det handlar inte om väldigt mycket snö i det här fallet. 20 cm är och förblir löjligt lite. Det är därför ett konstruktionsfel och fortfarande dumhet, girighet eller försök till svindel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.