Hej!

Har en idé om en köksfläktslösning som jag undrar kommer funka. Vill flytta spishällen i sommarstugan till en köksö. Skulle vilja ha en integrerad köksfläkt i taket ovanför hällen. Men är snål och dom integrerade köksfläktarna som finns är ganska dyra för en sommarstuga. Har en kanalfläkt liggandes och funderar på om jag kan använda den istället. Finns redan en fläkt som är kopplad till skorstenen. Så tanken är att ta upp ett runt hål i taket och montera dit ett passande ventilgaller, skära till ett filter och lägga bakom, sen montera kanalfläkten på vinden. Kanske montera kopparplåt eller liknande runt gallret för att lättare torka av matos som samlas runt ventilen. Vad tror ni om det?

Mvh
 
Förstår jag dig rätt att du inte tänkt ha en kåpa utan bara ett utsug i taket över spisen? Ventilation får du och visst blir det bättre än inget. Men det låter inte som en effektiv köksfläkt.
 
A Avemo skrev:
Förstår jag dig rätt att du inte tänkt ha en kåpa utan bara ett utsug i taket över spisen? Ventilation får du och visst blir det bättre än inget. Men det låter inte som en effektiv köksfläkt.
Precis. Ingen kåpa. Utan bara en plåt med en ventilgaller i mitten och en fläkt bakom. Schematisk bild av ventil i tak med beskrivande texter: ventilationsrör, kanalfläkt, ventiltak och kopparplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fettfilter bör fläkten ha annars ökar risken för fett i kanalen och med detta ökad brandrisk. Behöver dock inte vara dyrt för att fungera.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Fettfiltret brukar vara större än en ventilationskanal. Gissningsvis för att få tillräckligt flöde genom det. Jag tror som sagt att ett utsug i taket aldrig kommer att bli lika bra som en riktig köksfläkt. Men för att få det så bra som möjligt lär du behöva ett stort flöde. Så sätt dit ventil och filter som är mycket större än ventilationskanalen och se till att fläkten har en kapacitet i linje med de mer kraftfulla köksfläktarna. Eller bäst av allt om du är ute efter funktion. Sätt dit en kåpa över spisen.
 
A Avemo skrev:
Fettfiltret brukar vara större än en ventilationskanal. Gissningsvis för att få tillräckligt flöde genom det. Jag tror som sagt att ett utsug i taket aldrig kommer att bli lika bra som en riktig köksfläkt. Men för att få det så bra som möjligt lär du behöva ett stort flöde. Så sätt dit ventil och filter som är mycket större än ventilationskanalen och se till att fläkten har en kapacitet i linje med de mer kraftfulla köksfläktarna. Eller bäst av allt om du är ute efter funktion. Sätt dit en kåpa över spisen.
Fettfiltrer borde man kunna skära till för att passa det jag använder. Är i sommarstugan så används inte varje dag, så länge den suger ut oset vid matlagning. Kåpa vill jag inte ha då jag flyttar spisen för att komma åt utsikten
 
D Dcaprio skrev:
Fettfiltrer borde man kunna skära till för att passa det jag använder
Precis. Och det jag menade var att du bör skära till och använda ett mycket större filter än diametern på röret.

Att suga ut matoset är ju just vad köksfläkten är till för. Och det gör den inte lika bra utan kåpa. Men utsikten är ju inte heller oviktig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.