Hejsan!

Jag ska i dagarna beställa ett Älvsbyhus, modell Höner och funderar då på att beställa huset med oinrett badrum för att sedan låta någon hantverkare sätta klinkers och kakel i badrummet på nedre plan.
Om man beställer huset utan våtrumstapet och golv så undrar jag om i så fall taket är målat och klart och ifall rör/el etc är indraget och klart vid leverans? Jag vill ju behålla tillhörande badkar, skåp, toa, handfat etc så därför undrar jag hur det blir med dessa saker, levereras de löst eller monterat trots att väggar och golv ej är klart?
Om man anlitar en egen hantverkare till att göra badrummet så hörde jag via hussäljaren att de inte får tillträde att göra badrummet förrän efter slutbesiktningen av huset eftersom det har hänt att hantverkarna har orsakat skador på golv etc i övriga rum. Detta innebär ju då att man får skjuta någon vecka eller så på inflyttningsdtumet tills de kunnat göra klart badrummet. Vad händer med byggfelsförsäkringen som följer med huset (10 år) om någon annan hantverkare gjort badrummet? Antar att den inte gäller för badrummet då utan att hemförsäkringen täcker badrummet?
Är det någon som vet vad det kostar att få badrummet kaklat och klinkers inlagt med värmeslingor etc i golvet via en firma som utför jobbet "vitt"? Jag skulle vilja vet vad det kostar totalt inklusive både arbete samt material men har som sagt tänkt behålla orginalbadkar, toa, handfat etc.
Sista frågan: Går det att lägga vanlig golvvärme i Ä-hus badrum eller ska man ha någon typ av elslingor? Antar att man måste ha en termostat till slingorna i golvet i så fall som känner av värmen i badrummet eftersom man även har elementet som är standard? Hur har ni andra gjort som har gjort om era badrum (Ä-hus) med värme i golvet etc?

Oj, blev visst en massa frågor men jag vore ytterst tacksam för svar..

/Freddi
 
Glömde visst en fråga, he he: Om man t.ex lägger in elslingor i badrummet så drar de ju ständigt en viss del el och då undrar man ju om det är någon kostnad som är betydande för den totala driftskostnaden eller handlar det endast om "småpengar"?
 
Vi får ett Tyr levererat i mitten av juni. Vi har valt att få badrummet oinrett. Vad jag förstår så får man visst det tillträde för att göra badrummet i ordning innan slutbesiktning. I och för sig ska vi lägga golven själv så de ansvarar vi ju själv för. Vad jag också förstår är at om man ska göra saker själv så får man dokumentera eventuella fel och brister som Älvsbyhus ska stå för och kunna bevisa detta t ex genom att fotografera av felen för att de inte ska kunna säga att det har du själv orsakat. Jag har faktiskt glömt och fråga hur de gör med inredningen i badrummet men jag gissar att de monterar fast den på något sätt.

Priset på kakling vet jag inte exakt. Vi har fått anbud på ca 40.000 kr i Luleå allt inkl (vitt). Nu ska vi försöka göra underarbetet själv. T ex spika gipsplattor på väggarna, lägga golvgips, göra tätskikten m m. Dessa delar är inte tekniskt svåra att utföra men kräver en del tid. Däremot att lägga klinkers och sätta kakelplattorna är ju lite besvärligare!

När det gäller el-golvvärme så har den dels termostat dels finns det timer som gör att den inte behöver vara på hela dygnet.
 
Hej, Vi har byggt ett Höner i Luleå och kaklade badrummet vid leverans. Så jag ska försöka svara på dina frågor.
Om man beställer huset utan våtrumstapet och golv så undrar jag om i så fall taket är målat och klart och ifall rör/el etc är indraget och klart vid leverans?
Allt var färdigdraget. Taket var målat.

Jag vill ju behålla tillhörande badkar, skåp, toa, handfat etc så därför undrar jag hur det blir med dessa saker, levereras de löst eller monterat trots att väggar och golv ej är klart?
De levererades monterat. Vi behöll toa och badkar. Vi köpte ett nytt tvättställ.

Skåpet har vi tagit bort, dock fick då två märket i taket där skåpet var fastspikat. Ett tips är att försöka få fabriken att inte montera in det om ni tänkt ta bort det. Bakom skåpet var det kopplingar för vatten samt avlopp från det förberedda badrumet på övervåningen. De ledningarna kaklade vi in men satte in en inspektionslucka.

Elementet har vi tagit bort, men ledningarna är kvar för att eventuellt montera in en vattenburen handdukstork.

Om man anlitar en egen hantverkare till att göra badrummet så hörde jag via hussäljaren att de inte får tillträde att göra badrummet förrän efter slutbesiktningen av huset eftersom det har hänt att hantverkarna har orsakat skador på golv etc i övriga rum. Detta innebär ju då att man får skjuta någon vecka eller så på inflyttningsdtumet tills de kunnat göra klart badrummet. Vad händer med byggfelsförsäkringen som följer med huset (10 år) om någon annan hantverkare gjort badrummet?
Våran hantverkare kom innan slutbesiktningen. Han var noga med att lägga ut plast på golvet i huset.

Jag antar att byggfelsförsäkringen gäller om det är hantverksmässigt utfört.

Antar att den inte gäller för badrummet då utan att hemförsäkringen täcker badrummet?
Är det någon som vet vad det kostar att få badrummet kaklat och klinkers inlagt med värmeslingor etc i golvet via en firma som utför jobbet "vitt"? Jag skulle vilja vet vad det kostar totalt inklusive både arbete samt material men har som sagt tänkt behålla orginalbadkar, toa, handfat etc.
För oss kostade det 50 000kr inkl material. ( nya tvättstället ej inräknat) Då gjorde han allt, då tog även dit rörmockare för nedmontering och tillbakamontering av toa, badkar etc.


Sista frågan: Går det att lägga vanlig golvvärme i Ä-hus badrum eller ska man ha någon typ av elslingor? Antar att man måste ha en termostat till slingorna i golvet i så fall som känner av värmen i badrummet eftersom man även har elementet som är standard? Hur har ni andra gjort som har gjort om era badrum (Ä-hus) med värme i golvet etc?
Med vanlig golvvärme menar du då vattenburen? Vi valde elslingor för de kan man även ha varma på sommaren om man vill.


/Christian
 
Tackar så väldigt mycket för svaren! Jag antar att elslingor är att föredra men då behöver man alltså inte ha kvar elementet, eller? Blir det annars dyrare driftskostnad med elslingor än med vattenburen värme via elementet?

Freddi
 
Freddi skrev:
Blir det annars dyrare driftskostnad med elslingor än med vattenburen värme via elementet?

Freddi
Det beror väl iof. på vad du har för alternativ för att värma vattnet, men rent generellt tror jag att man törs svara ganska tvärsäkert, -JA, det blir det.
Sedan hur stor skillnaden blir beror ju som sagt på vilken uppvärmningsvariant du har på det vattenburna systemet samt på elpriset, men inget tyder väl på att direktverkande el, någonsin mer kommer att bli "drug of choice".

Är det nu bara ett litet badrum på 6-8 m2 det rör sig om så är väl skillnaden i praktiken kanske inte det som fäller avgörandet.

Det går ju iof. att konvertera det vattenburna systemet med element till vattenburen golvvärme, men då får du en förhållandevis hög installationskostnad iom. att du behöver golvplåtar mm. (som är rätt dyrt) pga. torpargrunden, så då krävs det ganska många års driftkostnadsbesparing innan du tjänat in den betydligt högre installationskostnaden. Men det är ju en avvägningssak, är själv inte säker på hur vi ska göra i vårt badrum när vi så småningom bygger om det, då ska iof. även rummet bredvid inkluderas så totalytan på badrummet kommer att bli ca. 18 m2.

MVH//Christina.

*EDIT* En variant är ju att behålla elementet för stödvärme när det är som kallast för att slippa köra elslingorna på max under lång tid av året (beror iof. till viss del på var i landet du bor) men elslingorna behöver du ju ändå för att få golvet drägligt att gå på, men i det fall man behåller elementet så kan man köra golvvärmen på lägre effekt, eg. bara som "komfortvärme", men då blir ju det inte särskilt snygga elementet kvar förstås..... ;)
 
Under "Fråga experten" här på byggahus finns det en fråga om golvvärme till badrum.

FRÅGA (2004-10-26):
Vi ska lägga in klinkers med golvvärme i vårt badrum. Det är på 4.5 m2. Då blir det väl golvvärme på ca 4 kvm om man räknar bort ytan under skåp och toastol. Min fråga är vilket som är mest lönsamt, vattenburen golvvärme eller elburen om man ser till installations- och uppvärmningskostnader. Det är ju ingen stor yta det handlar om. Vi har för övrigt vattenburen värme på elementen.

SVAR:
Vattenburen golvvärme blir för dyrt med den lilla ytan du beskriver. Golvvärmen kräver en separat shuntgrupp, då temperaturnivån för golvslingor är lägre än vad som är fallet i radiatorsystemet. Kostnaden för shuntgruppen är ca 6 000 kr, plus kostnaden för vattenburen golvvärme som är 300-500kr/kvm. Ett badrum på 6-7 kvm hamnar på 10 000 kr exkl. moms. Önskar du golvvärme så bör du välja elburen sådan.
/Lars-Göran Dahlén


I vårat badrum installerades en 600W elslinga. Om jag minns rätt så kostade det ca 4000kr inkl material och elektrikerns arbete.

Man borde kunna värma badrummet några år för mellanskillnaden 12500-4000kr = 8500kr.

Om man räknar på värsta fallet så skulle kostnaden för elslingan bli. 0,6kw*24h*365dagar*0,7kr/kwh = 3679kr/år. Men den beräkningen är felaktig eftersom slingan inte går på full effekt hela tiden. Kanske en tredjedel av det är rimligt. Någon som vet bättre?
/Christian
 
Man får tacka så väldigt mycket ännu en gång för alla suveräna svar på mina frågor.

Mvh/ Freddi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.