Hej!

Har stora svårigheter att få upp hatthyllan i hallen på vår 40-talslägenhet, och söker nu desperat hjälp innan jag borrar fler fula hål i den nytapetserade väggen.

Har köpt plugg på 32 x 8 mm som ska funka i lättbetong, men får på en sidan där hatthyllan ska skruvas fast inte tillräckligt djupa hål - det tar tvärstopp efter ungefär 3 cm. Eftersom jag inte stötte på samma problem vid hatthyllans andra ände, utan kunde borra hela vägen - antog jag att jag hade haft oturen att råka på ett armeringsjärn. Svor över att behöva göra nya hål, men hoppades att kunne dölja de gamla ganska väl bakom hatthyllan, när den väl kom på plats. Men inte fan kommer jag längre in när jag gör ett nytt hål, några centimeter åt sidan.

Nu spelar det inte längre så stor roll om det var ett armeringsjärn eller om den delen av väggen har ett lager av riktigt betong bakom lättbetongen - jag kan inte fortsätta göra hål i vår hallvägg tills jag hittar rätt - då kommer ju vår hall gå från fin nytapetserad till en misslyckad schweizerost.

Vad ska man ta sig till? Tänker att jag inte kan ha hur små plugg som helst för en hatthylla - men kommer inte heller igenom vad det nu är som tar stopp där bakom.
 
H
Du märker om det är betong bakom det lätta, det blir liksom stopp om du inte har en riktig maskin för att borra i betong.
Sen att flytta horrisentalt i sidled är inget bra, om det är järn du träffat på så ligger det horrisentalt, så det enda rätta är att flytta hålet i 45 grader ner eller upp för att inte kanske träffa på ett som ligger vertikalt . Var sitter El-centralen, dom brukar sitta över hatthyllan, så du inte borrar i något rör. Älder på huset, kan vara stålrör i väggen
 
Är det armering så går du igenom det med rätt maskin och borr. Får nöta lite, men det kan det ju vara värt om du vet att du vill ha hålet just där.
 
H Hjulbent skrev:
Du märker om det är betong bakom det lätta, det blir liksom stopp om du inte har en riktig maskin för att borra i betong.
Sen att flytta horrisentalt i sidled är inget bra, om det är järn du träffat på så ligger det horrisentalt, så det enda rätta är att flytta hålet i 45 grader ner eller upp för att inte kanske träffa på ett som ligger vertikalt . Var sitter El-centralen, dom brukar sitta över hatthyllan, så du inte borrar i något rör. Älder på huset, kan vara stålrör i väggen
Sent ska syndar'n vakna, men det har varit mycket nu. Det tar ju inte stopp som så att borren fastnar, utan den glider på, men utan att jag kommer någon vart. Om det hjälper något i diagnostiken? Huset är från sista halvan av 40-talet.

Tack för upplysningen om järnen, förövrigt. Har noll koll på byggnadskonstruktion, och trodde att de stod upp.

Elcentralen sitter ca 50 cm till höger om där jag borrar, mycket riktigt lite ovanför. Kabel går ut ovanför och upp i taket och försvinner sen bort i ett hörn av rummet.

C C.Lundin skrev:
Är det armering så går du igenom det med rätt maskin och borr. Får nöta lite, men det kan det ju vara värt om du vet att du vill ha hålet just där.
Ja, ungefär där vill jag nog landa, men mest av allt vill jag inte fortsätta göra nya hål förgäves och förvandla väggen till en schweizerost.

Vad är rätt bor för armering respektive betong - kan jag hyra samma maskin för båda och prova med olika borr?

PS. Kan återkomma med bilder fotade i dagsljus om det vore behjälpligt.
 
Kommer gå som smör med en riktigt borrhammare, går inte jämföra med en slagborrmaskin.
 
Det är inte nära elcentralen? Tänker så du inte råker kämpa dig rakt igenom ett plåtrör för el.

Annars, som redan nämnts är det lite mer ordentlig betong behöver du en borrhammare och passande borr. Köp en billig på Jula eller hyr eller låna. Tror nog nästan alla känner någon med en borrhammare... vad har du borrat med?
 
Ett litet hål i tapeten kan du säkert få nästan osynligt om du bara har en bit tapet kvar?
 
T Tosse skrev:
Det är inte nära elcentralen? Tänker så du inte råker kämpa dig rakt igenom ett plåtrör för el.

Annars, som redan nämnts är det lite mer ordentlig betong behöver du en borrhammare och passande borr. Köp en billig på Jula eller hyr eller låna. Tror nog nästan alla känner någon med en borrhammare... vad har du borrat med?
Hålet jag försökt ta upp syns precis bredvid dörren i bild. Elcentralen till höger. Ovanför går kabeln ut och försvinner bort i hörnet uppe till vänster. Har tänkt att det är lugnt, därmed - men jag kanske är lite för optimistisk?

Hål bredvid dörr och elcentral till höger med kabel som sträcker sig över rummets hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har en borrskruvdragare från Makita - hade hoppats på att inte stöta på mer än lättbetong och trä.
 
Okej, ja har du inte ens en slagborr är du chanslös mot betong. Skulle inte tro att det går en kabel där, men man vet ju aldrig.
 
Tar mig nog förbi Clas Ohlson på vägen hem och kollar in deras borrhammare som finns att hyra.
 
Låter bra. Se till att få med borr av rätt diameter.
 
Nu är hatthyllan på plats - borrhammaren gjorde susen. Det var nog riktig betong där bakom - men med rätt typ av verktyg var det som smör. Förvisso då som riktigt kallt smör, när man ska få av en bit med nån av de inte helt proffsigt tillverkade smörknivarna man gjorde i träslöjden. Men det gick.

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.